
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,545 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,125,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,315,534 |
استفاده از کاریکاتور در بهسازی فرآیند آموزش جغرافیا | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 20، شهریور 1403، صفحه 1-16 اصل مقاله (595.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.16557.1212 | ||
نویسندگان | ||
رسول شریفی نجف آبادی* 1؛ جواد یارعلی2؛ محمد موسوی3 | ||
1دکتری جغرافیا، استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران | ||
2گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
3کارشناس جغرافیا، دبیر جغرافیای آموزش و پرورش استان اصفهان | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: چنانچه معلمان از روش های جذابی برای تدریس استفاده نمایند، می توان انتظار داشت که دانش آموزان پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته باشند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی امکان استفاده از کاریکاتور در بهسازی فرآیند آموزش جغرافیا بوده است. روش ها: برای این منظور، یک طرح شبه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگری 1 ماهه اجرا شد. جامعه ی آماری شامل کلیهی دانش آموزان پسر پایهی دهم هنرستان های ناحیه 3 شهر اصفهان در نظر گرفته شده و از بین آن ها، به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله، 3 هنرستان و از هر کدام، یک کلاس انتخاب گردید. سپس، یک دبیر در مورد مسائل جمعیتی ایران بحثی را طی 4 جلسه یک ساعته برای هر کدام از کلاس ها به یکی از روش های سخنرانی سنتی، سخنرانی با استفاده از تصاویر واقعی و سخنرانی با بهره گیری از تصاویر کاریکاتوری ارائه داد و آزمون های لازم صورت گرفت. نتایج به دست آمده با روش کوواریانس در نرم افزار (SPSS21) بررسی و تحلیل شد. یافته ها: در مرحله پس آزمون، روش تدریس با استفاده از تصاویر کاریکاتوری نسبت به دو روش دیگر کارایی بیشتری داشته؛ اما در مرحله پیگیری، هر دو روش تدریس سخنرانی با استفاده از تصاویر واقعی و تصاویر کاریکاتوری تاثیر مثبت خود را نشان داده و اثرگذارتر از روش تدریس سخنرانی سنتی تشخیص داده شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ جغرافیا؛ کاریکاتور؛ تصویر؛ ویژگی های جمعیتی ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Using cartoons in improving the geography teaching process | ||
نویسندگان [English] | ||
Rasoul Sharifi Najafabadi1؛ Javad Yarali2؛ Mohammad Mousavi3 | ||
1PhD in Geography, Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University | ||
2Department of Psychology Education and Counseling, Farhangian University, PO Box 889-14665 Tehran, Iran | ||
3Geography expert, Isfahan Province Education Geography Secretary | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: If teachers use attractive teaching methods, it can be expected that students will have more academic progress. The purpose of this research was to investigate the possibility of using cartoons in improving the geography teaching process. Methods: For this purpose, a quasi-experimental design with pre-test, post-test and 1-month follow-up was implemented. The statistical population includes all male students of the 10th grade of conservatories in district 3 of Isfahan city, and among them, using multi-stage cluster random sampling, 3 conservatories and one class from each. Selected. Then, a teacher presented a discussion about Iran's population issues during 4 one-hour sessions for each of the classes using one of the traditional lecture methods, a lecture using real images and a lecture using caricature images, and the necessary tests done. . The obtained results were checked and analyzed by the covariance method in the software (SPSS21). Findings: In the post-test phase, the teaching method using cartoon images was more effective than the other two methods; But in the follow-up phase, both methods of teaching speech using real images and cartoon images showed their positive effect and were recognized as more effective than the traditional speech teaching method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ٍEducation, Geography, Caricature؛, Image؛, Demographic characteristics of Iran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 112 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |