
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,683 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,805 |
از کوچه ی بیگانگی تا پله ی هویت، مطالعات تطبیقی جایگاه هویت فرهنگی و رفتار اجتماعی در برنامه ی درسی ایران و ژاپن | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 21، مهر 1403، صفحه 1-17 اصل مقاله (409.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اعظم عظیمی1؛ مجتبی گودرزی* 2؛ محسن رحمتی3 | ||
1گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران، مرکز شهید بهشتی،تهران،ایران | ||
2گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران،تهران، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی،تهران،ایران | ||
3گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مفتح،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
هویت فرهنگی و رفتار اجتماعی دو عنصر اساسی در شکلدهی به شخصیت و ارزشهای فردی و اجتماعی در هر جامعهای هستند. هویت فرهنگی، که از فرهنگ، تاریخ، جغرافیا و زبان یک جامعه سرچشمه میگیرد، بهعنوان شناسهای برای سبک زندگی و رفتار اجتماعی مردم عمل میکند. نظام آموزش و پرورش در این میان بهعنوان مرجعی کلیدی برای انتقال این هویت و رفتارها از نسلی به نسل دیگر، نقش حیاتی ایفا میکند. این پژوهش به بررسی و مقایسه تطبیقی جایگاه هویت فرهنگی و رفتار اجتماعی در برنامه درسی دانشآموزان در ایران و ژاپن میپردازد. هدف از این پژوهش، تحلیل میزان توجه به عناصر هویت فرهنگی و رفتار اجتماعی در برنامه درسی ایران و مقایسه آن با رویکردهای موجود در نظام آموزشی ژاپن بهعنوان کشوری پیشرو در این زمینه است. دادههای پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای، مقالات علمی و پژوهشی، و پایاننامهها گردآوری شده و از روش مرور نظاممند متون بهره گرفته شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در حالی که برنامه درسی ایران بیشتر به موضوعات تخصصی علوم پایه و انسانی متمرکز است، در ژاپن توجه عمدهای به پرورش هویت فرهنگی و اخلاق شرقی دانشآموزان شده است. نهاد مدرسه در ژاپن نه تنها بهعنوان محیط آموزشی، بلکه بهعنوان معبدی برای ساختن انسانهایی با هویت فرهنگی قوی و اخلاقی تلقی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت فرهنگی؛ برنامه درسی؛ ایران؛ ژاپن؛ مقایسه تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
From alley of alienation to stair of identity, Comparative Studies of Cultural identity & Social behavior position in Iran and Japan Curriculum | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Azimi1؛ Mojtaba Goodarzi2؛ Mohsen Rahmati3 | ||
1Faculty of Biology, Farhangian University, Shahid Chamran brunch, Tehran, Iran | ||
2Faculty of Biology, Farhangian University, Shahid Chamran Brunch, Tehran, Iran | ||
3Faculty of Teaching Elementary, Farhangian University, Shahid Mofateh Brunch, Tehran , Iran | ||
چکیده [English] | ||
Cultural identity and social behavior are two fundamental elements in shaping both individual and societal values within any community. Cultural identity, which originates from a society's culture, history, geography, and language, serves as a marker for lifestyle and social behavior. The education system plays a crucial role as a key medium for transmitting this identity and behaviors from one generation to the next. This study examines and compares the role of cultural identity and social behavior in the school curricula of Iran and Japan. The aim of this research is to analyze the extent to which cultural identity and social behavior are emphasized in the Iranian curriculum and to compare this with the approaches in Japan’s educational system, a leading country in this field. Data for the research were collected through library sources, scientific and research articles, theses, and a systematic review of the literature was employed. The results indicate that while the Iranian curriculum is primarily focused on specialized subjects in basic and human sciences, Japan places significant emphasis on fostering cultural identity and Eastern ethics in its students. In Japan, the school system is not only viewed as an educational environment but also as a temple for developing individuals with strong cultural and moral identities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cultural identity, Curriculum, Japan, Iran, Comparative Comparison | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 83 |