
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,540 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,123,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,308,664 |
بررسی افت تحصیلی یکی از دانشآموزان پایه دهم رشته انسانی: اقدام پژوهی برای بهبود عملکرد تحصیلی | ||
تجارب معلمی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، مهر 1403، صفحه 92-107 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2024.17050.1095 | ||
نویسندگان | ||
فریبا همتی* 1؛ فاطمه رمضانی سربندی2 | ||
1گروه آموزشی جغرافیا - دانشگاه فرهنگیان - تهران - ایران | ||
2دانشجوی رشته آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف حل مسئله افت تحصیلی یکی از دانشآموزان پایه دهم رشته انسانی در مدرسه نمونه تقوی شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شده است. روش ها: این پژوهش با استفاده از روش اقدام پژوهی انجام شده و دادههای آن از طریق مشاهده و مصاحبه جمعآوری گردید. یافته ها: یافتهها نشان داد که عواملی مانند کمبود اطلاعات در زمینه روشهای مطالعاتی، کاهش تمرکز، افزایش استرس و کاهش انگیزه میتوانند منجر به افت تحصیلی شوند. برای حل این مسئله، پژوهشگر با استناد به پیشینه نظری و عملی، راهحلهایی شامل تقویت مهارتهای مطالعاتی، افزایش انگیزه درونی دانشآموز، آموزش مهارتهای برنامهریزی درسی و مدیریت زمان ارائه داد. نتایج: نتایج نشان داد که اجرای راهحلها به بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموز، افزایش انگیزه و اعتمادبهنفس او و کاهش استرس منجر می شود. این تحقیق پیشنهاد میکند که معلمان و مدیران مدارس از این روشها برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده کنند و به نیازهای فردی آنها توجه ویژهای داشته باشند. استمرار در اجرای این راهحلها و پایبندی دانشآموزان به آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا نتایج مثبت بلندمدت حاصل شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کارورزی؛ اقدام پژوهی؛ افت تحصیلی؛ دانش آموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating Academic Decline in a 10th Grade Humanities Student: An Action Research for Improving Academic Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Fariba Hemmati1؛ Fatemeh Ramezani Sarbandi2 | ||
1Department of Geography Education- Farhangian University- Tehran-Iran | ||
2Student of Geography Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: This study aims to address the issue of academic decline in a 10th grade humanities student at Nemuneh Taghavi School in Birjand during the 2023-2024 academic year. Methods: The research was conducted using action research methodology, with data collected through observation and interviews. Findings: The findings indicated that factors such as lack of knowledge about study methods, decreased concentration, increased stress, and reduced motivation can lead to academic decline. To address this issue, the researcher proposed solutions based on theoretical and practical backgrounds, including enhancing study skills, boosting the student’s intrinsic motivation, teaching planning and time management skills. Results: The implementation of these solutions led to improved academic performance, increased motivation and self-confidence, and reduced stress in the student. The study suggests that teachers and school administrators should use these methods to improve students’ academic performance and pay special attention to their individual needs. Continuity in implementing these solutions and students’ adherence to them is also crucial for achieving long-term positive results. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Internship, Action Research, Academic Decline, Student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 359 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 287 |