
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,536 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,510 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,495 |
علل بیانگیزگی دانشآموزان به درس نگارش یا انشا (مطالعۀ موردی دانشآموزان پایۀ دهم مدرسۀ اسحاقیۀ یزد) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 5، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 11-25 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.13047.1099 | ||
نویسندگان | ||
فضل الله رضایی اردانی* 1؛ مهدی صادقی2؛ شهین معبودی3 | ||
1استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان استان یزد | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد | ||
3کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی. یزد. ایران | ||
چکیده | ||
درس انشا، از جمله دروسی است که ارتباط مستقیمی با خلّاقیت دارد؛ دانشآموزان با به کارگیری کلمات و همچنین جملهسازی مناسب و بهرهگیری از قوّۀ خلّاقیت خود دربارۀ موضوع موردنظر فکر میکنند؛ لذا، درس انشا در برنامههای درسی، همانند جایگاه هنر نمایش در میان دیگر هنرهاست. همۀ هنرها در هنر نمایش، نمود مییابند و انشا هم مانند این هنر، بازآفرینی و ادراک فرد از آفرینش است. تحقیق حاضر، علل و عوامل بیانگیزگی دانشآموزان پایۀ دهم را مورد پردازش قرار میدهد. طرح تحقیق، توصیفی و از نوع تحقیق عملی(اقدامپژوهی) که با استفاده از روش کتابخانهای و پیمایش در راستای حل مسألۀ ایجاد شده و تلاش جهت بهبودی بیانگیزگی در درس انشا میباشد. با توجّه به ماهیّت اقدامپژوهی تحقیق، از تجارب همکاران، راهنمایی و مصاحبه با والدین و دانشآموزان برای عملکرد بهتر استفاده شدهاست. یافتههای تحقیق بیانگر این است که مهمترین علل بیانگیزگی دانشآموزان در درس نگارش و انشای فارسی بیعلاقگی به درس، عدممطالعه غیردرسی، عدمآگاهی دانشآموزان به موضوعات اجتماعی اطراف خود بودهاست که در این خصوص، راهکارهای تخصّصی و عمومی، ارائه گردیدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
انشا؛ خلّاقیت؛ علل؛ بیعلاقگی؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The causes of students' lack of motivation in writing or essay lessons' (a case study of 10th grade students of Ishaghiya High School in Yazd) | ||
چکیده [English] | ||
The essay lesson is one of the lessons that has a direct relationship with creativity; Students think about the subject by using words as well as making appropriate sentences and using their creativity; Therefore, the essay lesson in the curriculum is the same as the place of the performing arts among other arts. All the arts are expressed in the art of performance, and the essay, like this art, is a re-creation and a person's perception of the creation. The present research processes the causes and factors of lack of motivation among tenth grade students. The research plan is descriptive and practical research (action research), using the library and survey method, in order to solve the created problem and try to improve lack of motivation in the essay lesson. Considering the action research nature of the research, the experiences of colleagues, guidance and interviews with parents and students have been used for better performance. The findings of the research show that the most important causes of students' lack of motivation in Persian writing and essay lessons are lack of interest in the lesson, lack of extracurricular studies, students' lack of awareness of social issues around them, and in this regard, specialized and general solutions have been presented | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Essay, creativity, lack of causes, lack of motivation, interest, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 96 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 109 |