
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,578 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,731 |
بررسی سطح تفکر هندسی دانش آموزان در آموزش مجازی با نرم افزار بر اساس نظریه ون هیلی | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 3، شماره 2، دی 1402، صفحه 67-79 اصل مقاله (549.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2024.16951.1090 | ||
نویسندگان | ||
فرخنده حسینی شکرابی* 1؛ کلثوم بیگ زاده2 | ||
1دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2دانشکده ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: در آموزش ریاضیات، مدل ون هیلی نظریهای است که چگونگی یادگیری هندسه توسط دانشآموزان را توصیف میکند. این مطالعه با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش مجازی به کمک نرمافزار جئوجبرا بر ارتقاء سطح مهارتهای هندسی و سطوح تفکر هندسی ون هیلی دانشآموزان انجام شد. روشها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا در زمره پژوهشهای کمی است. ابزار گردآوری دادهها آزمونی است که بر اساس سطوح هندسی ون هیلی طراحی شده بود. یافتهها: تحلیل آماری دادهها نشان می دهد که آموزش با استفاده از نرمافزار جئوجبرا تأثیر معناداری بر ارتقاء سطوح تفکر هندسی ون هیلی دانشآموزان و بهبود یادگیری آنها در درس هندسه دارد. این یافتهها حاکی از آن است که آموزش ریاضیات به کمک نرمافزار میتواند تجسم هندسی، سطوح تفکر هندسی ون هیلی دانشآموزان و همچنین انگیزه و اشتیاق آنها را برای یادگیری ارتقا دهد. نتیجهگیری: استفاده از نرمافزار جئوجبرا در آموزش هندسه علاوه بر بهبود یادگیری دانشآموزان، افزایش مشارکت دانشآموزان در حل مسئله، بالا بردن انگیزه یادگیری، حس موثر بودن و اعتماد به نفس آنها را نیز در پی دارد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of geometric thinking level of students in software-based e-learning according to Van Hiele theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Farkhondeh Hosseini Shekarabi1؛ Kolsom Beigzadeh2 | ||
1Shahid Rajaee Teacher Training University | ||
2Department of Mathematics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: In mathematics education, the Van Hiele model is a theory that describes how students learn geometry. The purpose of this study is to determine the effect of software-based e-learning on improving students’ skills regarding geometrics and geometry levels of Van levels of Van Hiele. Methods: This study is an applied one in terms of methods and materials; it is performed over a quantitative group of students. At the end of sessions, a test designed based on Van Hiele geometry levels is taken from two study and control groups. Findings: Statistical analysis of the data gathered during this study shows that GeoGebra software has an effect on improving the levels of Van Hiele geometric thinking of students and their ability to learn corresponding geometry lessons. It can be concluded that teaching mathematics with the aid of software (e.g., GeoGebra) can enhance the geometric visualization and levels of Van Hiele geometric thinking of the students and positively affect their desire and motivation to learn mathematics lessons. Conclusion: In addition to the obvious benefits of student participation in problem solving, it also increases students' motivation, sense of effectiveness, and self-confidence. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 110 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 125 |