
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,645 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,598 |
تبیین خطاهای املایی مقطع دوم و سوم ابتدایی براساس الگوی گارمن (1996) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 5، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 55-72 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.16410.1149 | ||
نویسندگان | ||
رها زارعی فرد* 1؛ عرفانه تدین2 | ||
1استادیار زبانشناسی دانشگاه جهرم | ||
2دانش آموخته زبانشناسی همگانی | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی خطاهای املایی دانشآموزان مقطع دوم و سوم ابتدایی بر اساس الگوی گارمن (۱۹۹۶) پرداخته است. هدف: هدف از انجام این پژوهش این است که آموزگاران را با مشکلات و موانع تحقق اهداف آموزشی در درس املا آشنا کند و آنها را در جهت برطرف نمودن مشکلات این درس یاری نماید. با طبقهبندی خطا میتوان به این مسئله دست یافت که بیشترین مشکل دانشآموزان در کدام سطح است و با استفاده از راهکارهای مختلف به بهبود و رفع این مشکل پرداخت. روش: روش پژوهش مذکور به صورت توصیفی- تحلیلی است که با جمعآوری ۲۰۰ املا تصحیح شده از دو پایهی دوم و سوم ابتدایی شهرستان جهرم به بررسی این موضوع پرداخته شده است. خطاها طبقه بندی شده (9طبقه) و از لحاظ کمی وکیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: از نتایج بهدستآمده از دادههای پژوهش چنین استنباط میشود که بیشترین بسامد خطا در دانشآموزان هر دو پایه دوم و سوم ابتدایی مربوط به واژههایی است که چند صورت نوشتاری دارند وکمترین بسامد خطا در دانش آموزان پایه دوم مربوط به ادغام است و کمترین بسامد خطا در دانشآموزان پایه سوم مربوط به واجی است که نوشته میشود اما خوانده نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
رسم الخط"؛ " نویسه ها"؛ " ضعف املایی"؛ " غلط نویسی"؛ " خطا"؛ "الگوی گارمن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The investigation of the typographical errors of the second and third grade students based on Garman (1996) | ||
نویسندگان [English] | ||
raha zareifard1؛ erfane tadayon2 | ||
1department of linguistics, Jahrom university | ||
2MA graduate Jahrom university | ||
چکیده [English] | ||
In this research, the typographical errors of the second and third grade students have been investigated based on Garman's (1996) model, according to the results of the research data, the types of errors have been classified. The purpose of this research is familiarizing teachers with the problems and obstacles in achieving educational goals in spelling lesson and can help them to solve the problems of this lesson. By classifying errors, it is possible to find out which level the students have the most problems at. The methodology is in the form of inferential analysis, which has been investigated by collecting approximately 200 spellings from the second and third elementary grades of Jahrom city, then the errors have been classified (9 classes) and analyzed quantitatively and qualitatively; the results reveal that the highest frequency of errors in both second and third grade students is related to words that have multiple written forms such as (s, z), and the lowest frequency of errors in second grade students is related to integration. And the lowest frequency of errors in third grade students is related to phonemes that are written but not read. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
typographical errors", " poor spelling", " misspelling", " graphics ", "Garman model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67 |