
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,706 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,815 |
مقایسه روحیه پژوهشگری در معلمان دانشآموخته دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاهها و تبیین دلایل تفاوت احتمالی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 32، تیر 1403، صفحه 43-71 اصل مقاله (816.59 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2024.15748.1670 | ||
نویسندگان | ||
سیده فاطمه چاجی1؛ بهروز مهرام* 2؛ صدیقه کاظمی3 | ||
1آموزگار آموزش و پرورش گلبهار، کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران،0344-7542-0002-0009 | ||
2استاد، گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران، X595-2072-0003-0000 (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان. صندوق پستی 14665-889 تهران. ایران،1544-0665-0003-0000 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف هدف از این پژوهش مقایسه روحیه پژوهشگری معلمان دانشآموخته دانشگاه فرهنگیان و سایر معلمان و در صورت وجود تفاوت، بررسی نقش عناصر برنامه درسی در وجود این تفاوت احتمالی بود. روشها: این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و با رویکرد آمیخته کمّی-کیفی طرح متوالی توضیحی انجام گرفت. در بخش کمّی از روش علّیمقایسهای با ابزار پرسشنامه محقق ساخته سنجش روحیه پژوهشگری و در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوای دادههای برخاسته از بحث متمرکز و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه پژوهش را کلیه معلمان دانشآموخته دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاههای کشور در مقطع ابتدایی که از سال 1395 در مدارس ابتدایی شهرستان گلبهار استان خراسانرضوی مشغول به تدریس میباشند، تشکیل داد. در انتخاب نمونه در هر دو مرحله از نمونهگیری غیرتصادفی استفاده شد. در مرحله اول، نمونهگیری، از طریق همتاسازی بر اساس مؤلفههای جنسیت، رشته تحصیلی و سابقه تدریس بود و در مرحله دوم نیز افراد به صورت هدفمند از گروه معلمان ابتدایی، اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه فرهنگیان انتخاب شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین روحیه پژوهشگری دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاهها به طور معنادار پایینتر است و این تفاوت به عواملی همچون محتوای برنامه درسی، فضا، امکانات، روحیه و توانایی پژوهش در اعضای هیأت علمی و مدرسان و شیوه ارزشیابی از آموختههای دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان مربوط است. نتیجهگیری: اگر چه برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان با رویکردی پژوهشمحور و با هدف تربیت معلم پژوهنده، طراحی و تدوین شده است اما سایر عناصر برنامه، در برنامه درسی اجراشده مانع دستیابی به این هدف است که لازم است مورد توجه دست اندرکاران باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ تربیت معلم؛ دانشگاه فرهنگیان؛ روحیه پژوهشگری؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the Spirit of Research among Teachers Graduated from Farhangian University with Teachers Graduated from Other Universities and Explaining the Reasons for the Possible Difference | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyedeh Fatemeh Chaji1؛ Behrooz Mahram2؛ Sedighe Kazemi3 | ||
1Primary school teacher, MA in educational research, faculty of educational sciences and psychology, Ferdowsi UniversityMashhad, Khorasan Razavi, Iran, 0009-0002-7542-0344 | ||
2Professor, department of studies in curriculum development and education, Ferdowsi University Mashhad, Khorasan Razavi, Iran, 0000-0003-2072-595X (Corresponding author) | ||
3Assistant professor, department of educational sciences, Farhangian University, postal box: 889-14665, Tehran, Iran, 0000-0003-0665-1544 | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The purpose of this research was to compare the spirit of research among teachers graduated from Farhangian University and teachers graduated from other universities and the role of curriculum elements in the existence of this difference. Methods: This research is pracxtical, in terms of purpose, and with a sequential explanatory mixed methods design. In the quantitative phase, the causal-comparative method was used with The Research Spirit Questionnaire, which was designed by the researchers, and in the qualitative phase, the data collected via the focused discussion and semi-structured interviews were content analyzed. The research population consisted of all the primary scool teachers graduated from Farhangian University and other universities of the country, who have been teaching in primary schools of Golbahar, Razavi Khorasan province since 2015. Deliberate and non-random sampling was used in sample selection in both phases. In the first phase, the samples were matched based on gender, field of study and teaching experience, and in the second phase, a group of elementary teachers, faculty members of Ferdowsi University of Mashhad and Farhangian University were used in a targeted manner.Findings: The findings showed that the average research spirit of Farhangian University graduates is significantly lower than those of other universities and this difference is due to factors such as curriculum content, space, facilities, research spirit and ability of faculty members and lecturers and the evaluation method of what students learn in Farhangian University. Conclusion: Although the curriculum of Farhangian University has been designed and compiled with a research-oriented approach and with the goal of training teacher-researcher, other elements of the program in the implemented curriculum prevent the achievement of this goal, which need to be taken into account by the offials. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum, Teacher education, Farhangian University, Research spirit, Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 98 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |