
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,692 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,808 |
آموزش مالی در کتابهای درسی ریاضیات ایران | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 48-61 اصل مقاله (702.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2024.16361.1086 | ||
نویسندگان | ||
سهراب عظیم پور1؛ مائده حسینی* 2؛ احمد کلانتر3؛ امیر عبداللهی جهانی4 | ||
1اگروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده ریاضی و علوم رایانه، تهران،ایران | ||
3دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران | ||
4دانشگاه فرهنگیان ،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: در این پژوهش، به اهمیت توجه به آموزش سواد مالی در کتب ریاضی درسی تمامی دورههای تحصیلی دانشآموزان ایران و به دنبال آن اثرات عدم وجود سواد مالی در جامعه مورد بررسی قرار گرفت. روشها: جامعه آماری این پژوهش، کتب ریاضی همه پایهها در سال تحصیلی 1403-1402 بود که به روش تحلیل محتوای کتب ریاضی از نظر پرداخت به مسایل مالی، مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: عدم وجود برنامهریزیهای لازم برای بهبود و ایجاد توانایی تصمیمگیری سواد مالی، باعث بروز مشکلات اقتصادی در آینده شغلی آنها شده است. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند بیشتر تمرکز بیان ریاضی در مباحث اقتصادی، در کتب ریاضی رشته انسانی به چشم میخورد، همچنین سواد مالی در مقایسه با سواد اقتصادی به طور شایستهای مورد توجه قرار نگرفتهاست. پیشنهاد میشود به دلیل اهمیّت سواد مالی در زندگی روزمرّه مثالهای کاربردی در کتب ریاضی تمامی پایهها، برای دانشآموزان طرح گردد که منجر به ارتقای سواد مالی دانش آموزان میشود. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Financial education in Iranian mathematics textbooks | ||
نویسندگان [English] | ||
sohrab azimpour1؛ Maedeh Hosseini2؛ Ahmad Kalantar3؛ Amir Abdollahi jahani4 | ||
1Department of Mathematics Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Allameh Tabatabai University, Faculty of Mathematics and Computer Science, Tehran, Iran | ||
3Farhangian university,,ehran,Iran | ||
4Farhangian university,Tehran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: In this research, the importance of paying attention to financial literacy education in mathematics textbooks of all academic courses is discussed, followed by the complications of lack of financial literacy in the society. Methods: The statistical population of this research was the math books of all grades in the academic year of 1402-1403, which were analyzed by the method of content analysis of math books in terms of financial issues. Findings: The lack of planning necessary to improve and create financial literacy decision-making ability has caused economic problems in their future careers. Conclusion: The results show that most of the concentration of mathematical expression in economic topics is seen in humanities mathematics books, also financial literacy has not been properly considered compared to economic literacy. It is suggested that financial literacy in daily life should be presented to students through practical examples in mathematics books , which leads to the improvement of students' financial literacy. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 360 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 69 |