
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,591 |
رابطه ی مهارتهای ارتباطی، سلامت روان و امید به زندگی با تاب آوری در دانشجو-معلمان دوره ابتدایی دانشگاه فرهنگیان | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 12، آذر 1403، صفحه 132-147 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16873.1356 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سرجامه شورانی* 1؛ پروین خیاط غیاثی2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه تهران | ||
2گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه، تهران،ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: کارآیی نظامهای آموزشی متاثر از عملکرد معلمان است و معلمان برخوردار از ویژگیهای روانشناختی مثبت، نقش تسهیل کننده در توسعه نظام آموزشی بازی میکنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی، سلامت روان و امید به زندگی با تاب آوری در دانشجو-معلمان دختر دوره ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بود. روشها: پژوهش از نوع همبستگی و جامعه پژوهش شامل تمام دانشجو-معلمان مقطع کارشناسی پردیس نسیبه تهران در سال تحصیلی 1402-1403 بودند که از بین آنها با استفاده از جدول مورگان و بر اساس روش نمونه گیری طبقهای تصادفی 327 نفر انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامههای تاب آوری تحصیلی (ساموئلز و وو، 2009)، سلامت روان (گلدبرگ، 1978)، مهارتهای ارتباطی (جرابک، 2004) و امید به تحصیل (خرمایی و کمری، 1396) استفاده شد. دادهها از طریق نسخه 25 نرم افزار SPSS و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد متغیرهای مهارت ارتباطی، سلامت روان و امید به زندگی میتوانند تاب آوری دانشجو-معلمان را پیش بینی کنند (05/0>p). نتیجهگیری: به طور کلی، نتایج نشانگر نقش مهارت ارتباطی، سلامت روان و امید به زندگی در پیشبینی تاب آوری دانشجو-معلمان بود و میتوان از مطالب مطرح شده برای بهبود تاب آوری دانشجو-معلمان بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری؛ مهارت ارتباطی؛ سلامت روان؛ امید به زندگی؛ دانشجو-معلمان دختر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship Between Communication Skills, Mental Health and Life Expectancy with Resilience in Student-Teachers of the Elementary School of Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Sarjameh Shoorani1؛ Parvin Khayyat Ghiasi2 | ||
1M.A in Educational Psychology, Farhangian University, Nasibeh Campus, Tehran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Farhangian University, Nasibeh Campus, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The achievement of educational goals requires specialized and efficient staff and The efficiency of educational systems is affected by the performance of teachers, therefore, the Farhangian University which deals with the teaching of student teachers, should plan on empowering student teachers so that they can play a facilitating role in the development of the educational system. The purpose of this study was to investigate the relationship between communication skills, mental health and life expectancy with resilience in female student-teachers of the elementary school of Farhangian University. Methods: The research method was correlational and The study population included all the female undergraduate students-teachers of Tehran's Nasibah Campus in the academic year of 2023 from which 327 people were selected by using Morgan's table and based on stratified random sampling method. In order to collect data, the questionnaires of academic resilience (Samuels & Woo, 2002), mental health (Goldberg, 1972), Communication Skills (Jerabek, 2004) and Academic Hope (Khormaei & Kamari, 2017) were used. The reliability of the questionnaires was examined separately using Cronbach's alpha method and the construct validity of the questionnaires. Data were analyzed through SPSS software version 25 and Pearson correlation coefficient and Multiple Regression Analyses. Findings: The results showed that the variables of communication skills, mental health and life expectancy can predict the resilience of student teachers (p<0.05). Conclusion: In general, the results indicated the role of communication skills, mental health and life expectancy in predicting student-teacher resilience, and the results can be part of Farhangian University's empowerment programs for student teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Communication skill, Female student-teachers, Life expectancy, Mental health, Resilience | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |