
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,562 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,719 |
اثربخشی رنگآمیزی ماندالا بر سبکهای اسناد و نشخوار فکری دانشآموزان متقاضی آزمونهای ورودی استعدادهای درخشان | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 12، آذر 1403، صفحه 148-162 اصل مقاله (555.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.13750.1219 | ||
نویسندگان | ||
الهام محمدبرزی* 1؛ پگاه دولتی2؛ صبا خلیل پور1 | ||
1گروه روانشناسی،دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد واحد تبریز،ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم پزشکی،دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز،ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی رنگآمیزی ماندالا، بر سبکهای اسناد و نشخوار فکری دانشآموزان متقاضی آزمونهای ورودی استعدادهای درخشان پایة ششم است. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش، دانشآموزان متقاضی آزمونهای ورودی استعدادهای درخشان پایة ششم شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آنها 30 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهصورت انتخاب تصادفی، در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دادهها با پرسشنامههای سبکهای اسنادی (ASQ) و نشخوار فکری هوکسما و مارو جمعآوری شد. برای بررسی روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها، از نظرات 7 تن از متخصصان علوم تربیتی و جهت بررسی پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. با بهکارگیری پیشینۀ نظری و عملی موجود، رنگآمیزیدرمانی بر پایۀ طرحهای ماندالا، به مدت یازده جلسة 45 دقیقهای بر روی دانشآموزان گروه آزمایش اجرا، و دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد میانگین نمرات سبکهای اسناد و نشخوار فکری، در گروه آزمایش، بهطور معناداری کمتر از گروه گواه بود و رنگآمیزی ماندالا بر سبکهای اسناد و نشخوار فکری دانشآموزان متقاضی آزمونهای ورودی استعدادهای درخشان موثر واقع شد. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که هنردرمانی ماندالا یک راهبرد غیردارویی مؤثر، برای کاهش نشخوار فکری و اسنادهای منفی است، از اینرو پیشنهاد میشود رنگآمیزی بر پایۀ طرحهای ماندالا در برنامه درسی هنر گنجانده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
.استعدادهای درخشان؛ .رنگآمیزی ماندالا؛ .سبکهای اسناد؛ .نشخوار فکری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Mandala Coloring on Writing and Rumination Styles of Students Applying for Gifted Entrance Exams | ||
نویسندگان [English] | ||
elham mohammad barzi1؛ pegah dolati2؛ saba khalilpoor1 | ||
1Department of Psychology, Faculty of Medical Sciences, Azad University, Tabriz Branch, Iran | ||
2Department of Psychology, Faculty of Medical Sciences, Islamic Azad University, Tabriz branch, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The present study was conducted with the aim of the effectiveness of Mandala coloring on writing and rumination styles of students applying for the sixth grade gifted entrance exams. Method: The method of semi-experimental research was pre-test, post-test. The statistical population of the research was the students who applied for the sixth grade gifted entrance exams in Bukan City in the academic year of 2022-2023, of whom 30 people were selected as a sample using the random sampling method and randomly selected in two groups of 15 people, experimental and control. The data were collected with Hoeksma and Maro's Attributional Styles Questionnaire (ASQ) and rumination. To check the form and content validity of the questionnaires, the opinions of seven experts in educational sciences were used and Cronbach's alpha coefficient was used to check the reliability of the questionnaires. The research data were analyzed using descriptive and inferential statistics. Findings: The results of covariance analysis showed that the mean scores of documentation and rumination styles in the experimental group were significantly lower than the control group. Mandala coloring has an effect on the writing and rumination styles of students applying for the 6th grade gifted entrance exams. Conclusion: Therefore, it can be concluded that mandala art therapy can be used as an effective non-drug strategy to reduce rumination and negative attributions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Brilliant talent, .Document styles, .Mandala coloring, .Rumination | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 190 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192 |