
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,660 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,785 |
رابطه مدیریت دانش و رفتار اطلاعیابی با سبک ترجیحی تدریس معلمان ابتدایی، نقش میانجیگرانه خلاقیت معلمان | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 12، آذر 1403، صفحه 163-180 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16567.1322 | ||
نویسندگان | ||
شیلان آذین1؛ مریم اصفهانی* 2؛ معصومه سادات ابطحی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی،دانشگاه علوم و تحقیقات،تهران،ایران | ||
2گروه آموزش علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران،ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه علوم و تحقیقات،تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: سبکهای تدریسی که معلمان انتخاب میکنند، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارند؛ لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت دانش و رفتار اطلاعیابی با سبک ترجیحی تدریس معلمان ابتدایی شهر سنندج با توجه به نقش میانجیگرانه خلاقیت معلمان میباشد. روشها: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی با استفاده از روش معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سنندج است که در سال تحصیلی 1403-1402مشغول به خدمت هستند. حجم نمونه (300 نفر) با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تعیین شد. شرکتکنندگان به «پرسشنامه مدیریت دانش» پروبست و همکاران، «پرسشنامه خلاقیت» عابدی، «پرسشنامه رفتار اطلاعاتی» هسو و همکاران و «پرسشنامه سبک ترجیحی تدریس» موسیپور پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی و معادلات ساختاری بهرهگیری شد. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که مدیریت دانش و رفتار اطلاعیابی، با خلاقیت و سبکهای ترجیحی تدریس، رابطه معناداری دارند. همچنین خلاقیت، با سبکهای ترجیحی تدریس نیز دارای رابطه معناداری است. علاوه بر این، خلاقیت، نقش میانجی بین مدیریت دانش و سبکهای ترجیحی تدریس و همچنین بین رفتار اطلاعیابی و سبکهای ترجیحی تدریس ایفا میکند. مدل پژوهش نیز دارای برازش مطلوبی است. نتیجهگیری: مدیریت دانش و رفتار اطلاعیابی، با ارائۀ منابع دانشی و اطلاعاتی، سبب دسترسی بیشتر افراد به ایدههای نو و خلاق در تدریس میشود و گرایش معلمان به استفاده از سبکهای تدریس فعال را افزایش میدهد؛ . | ||
کلیدواژهها | ||
. خلاقیت؛ .رفتار اطلاعیابی؛ .سبکهای ترجیحی تدریس؛ مدیریت دانش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship Between Knowledge Management and Information Seeking Behavior with Primary Teachers' Preferred Teaching Style: The Mediating Role of Teachers' Creativity | ||
نویسندگان [English] | ||
shilan azin1؛ maryam esfahani2؛ masoumeh sadat3 | ||
1The Student of Master Educational Research, Science and Research, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Science and Research, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The teaching styles that teachers choose are influenced by various factors. Therefore, the aim of the present research is to investigate the relationship between knowledge management and information-seeking behavior with the preferred teaching style of elementary school teachers in the city of Sanandaj, considering the mediating role of teacher creativity. Methods: The present study employs a descriptive-correlational research design using the structural equation modeling method. Statistical population for this research consists of all elementary school teachers in the city of Sanandaj who were active during the 2023-2024 academic year, totaling 1672 individuals according to available statistics. A sample size of 300 was determined using the convenience sampling method. Participants responded to the Knowledge Management Questionnaire by Probst et al. (2000), the Abedi Creativity Questionnaire (1986), the Information Behavior Questionnaire by Hsu et al. (2009), and the Preferred Teaching Style Questionnaire by Moosapour (1998). For data analysis, correlation coefficients and structural equations were utilized using SPSS and Lisrel software. Findings: The research findings indicate that knowledge management and information-seeking behavior have a notable relationships with creativity and preferred teaching styles. Additionally, creativity also has a significant relationship with preferred teaching styles. Moreover, creativity plays a mediating role between knowledge management and preferred teaching styles, as well as between information-seeking behavior and preferred teaching styles. The research also demonstrates a good fit .Conclusion: Knowledge management and information-seeking behavior, by providing knowledge and informational resources, lead to greater access to new and creative ideas in teaching and enhance teachers' inclination towards using student-centered teaching styles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
.Creativity, .Knowledge management, .Information-seeking behavior, .Preferred teaching | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |