
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,612 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,578 |
بدفهمیهای رایج در مفهوم شیب | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 2، تیر 1403، صفحه 11-31 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2024.16595.1087 | ||
نویسندگان | ||
مهسا عزتی1؛ الهام صمدی2؛ نادره عبدی سبوحی* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی، رشته آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3گروه آموزش ریاضی-دانشگاه فرهنگیان-تهران-ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: مفهوم شیب، بخش مهمی از ریاضیات مدرسهای را تشکیل میدهد و بهصورتهای مختلف در پایههای تحصیلی مطرح میشود؛ از نظر هندسی در نمودارها، از نظر جبری در فرمولها و معادلات، از نظر مثلثاتی بهعنوان مماس یک زاویه و ... بررسی میشود. در پژوهش پیشرو به بررسی بدفهمیهای شیب خواهیم پرداخت. روشها جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشآموزان دختر پایه دهم رشته ریاضی و تجربی میباشد. از بین جامعه آماری، نمونهای با حجم ۲۳۴ نفر به روش تصادفی انتخاب شدهاند. این تحقیق در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در نواحی ۲و۳و۵ تبریز انجام شده است. به منظور جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای شامل ۱۱ سوال که منطبق با هدف اصلی پژوهش بود استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش، تحلیل کیفی است. یافتهها: با توجه به نتایج حاصل در این پژوهش، ۱۵ کد برای جمعبندی نتایج و بدفهمیهای مربوط به مفهوم شیب در نظر گرفته شد. پرسشنامه به صورت سوال به سوال بررسی شد و نتایج هر سوال بر اساس فراوانی و درصد در جدول مربوط به هر سوال ارائه شده است. همچنین برای کدهای مربوط به هر سوال، تحلیل و تفسیر هر کد در جدول بعدی تشریح شده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل، ۸.۴۲٪ از دانشآموزان فهم درستی از خط x=2 ندارند و این معادله را به عنوان خط در نظر نمیگیرند. در ۵۴.۵ درصد از سوالات پژوهش، دانشآموزان در ترجمة واژگان، نمادها، جداول یا نمودارها به یکدیگر اشتباه کردهاند؛ بنابراین خطاهای نظاممند غالب در این پژوهش، از نوع ترجمه نادرست میباشند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Common misunderstandings in the concept of slope | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahsa Ezzati1؛ Elham Samadi2؛ Nadereh Abdi Sobouhi3 | ||
1Department of Mathematics, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Mathematics, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Department of Mathematics Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Concept of Slope is an important part of school mathematics and it is presented in different ways in educational levels; Geometrically in diagrams, algebraically in formulas and equations, trigonometrically, it is examined as the tangent of an angle, etc. In the upcoming research, we will examine the misunderstandings of the slope. Methods: The statistical population of the current research is female students of the 10th grade of mathematics and experimental field. A sample of 234 people was randomly selected from the statistical population. This research was conducted in the academic year of 1402-1403 in the 2nd, 3rd, and 5th districts of Tabriz. In order to collect information, a questionnaire containing 11 questions was used that was consistent with the main purpose of the research. The method of data analysis in this research is qualitative analysis. Findings: According to the results obtained in this research, 15 codes were considered to summarize the results and misunderstandings related to the concept of slope. The questionnaire was examined question by question; And the results of each question are presented based on the frequency and percentage in the table for each question. Conclusion: According to the results, 8.42% of the students do not have a correct understanding of the line x=2 and do not consider this equation as a line. In 54.5% of the research questions, students made mistakes in translating words, symbols, tables or diagrams to each other; Therefore, the dominant systematic errors in this research are incorrect translations. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 216 |