
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,576 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,558 |
بررسی سطح درک دانشآموزان از مبحث مغناطیس با استفاده از مدل APOS | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 36، آذر 1403، صفحه 91-59 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2024.3912 | ||
نویسندگان | ||
Jafar Khodagholizadeh* 1؛ فرشید جعفری2؛ فاطمه احمدی کلاته احمد3 | ||
1Tehran | ||
2گروه فیزیکح- فرهنگیان استان تهران | ||
3گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
چکیده | ||
کی از متدهای ارزشیابی که نتایج یادگیری را بررسی میکند، نظریه APOS است. طبق این چهارچوب، فراگیران مفاهیم را در سطوح عمل ، فرآیند ، شیء و طرحواره میفهمند. در این پژوهش از این رهیافت جهت ارزشیابی میزان یـادگیری دانـشآموزان از مبحث مغناطیس درس فیزیک پایه یازدهم برنامه درسی ملی در شهرستان رزن استان همدان استفاده شده است. روش این پژوهش توصیفی- پیمایشی است. همچنین جامعه آماری این تحقیق، دانشآموزان پایه دوازدهم استان همدان هستند که تعداد نمونه مورد مطالعه 110 نفر از دانشآموزان پسر و دختر پایه دوازدهم تجربی و ریاضی هستند که در دسترس محقق بودند. در جهت اجرای این پژوهش از آزمون محقق ساخته برای گردآوری دادهها استفاده شده و از ضریب پایایی آلفای کرونباخ جهت سنجش میزان اطمینان ارزیابی استفاده شده است که نتیجه 0.906 برای آن حاصل شد. نتایج تحقیق نشانگر این است که مطابق نظریه APOS، 78% از دانشآموزان در سطح عمل، 70% در سطح فرایند قرار دارند و 43% از آنها به سطح شیء رسیده اند و همچنین 23% از آنها به سطح درک از طرحواره مفهوم دست یافتهاند. آمار نشانگر این است که فراگیران مسائل مغناطیس را در صورتی درست حل میکنند که یک روش روتین و الگوریتمی برای حل داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فیزیک؛ سطوح یادگیری؛ رهیافت آموزشیAPOS؛ مغناطیس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |