
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,561 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,719 |
طراحی، تدوین و اعتباریابی آموزش علومتجربی مبتنی بر روش کاوشگری با رویکرد فناوری در آموزش | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2024.17451.1275 | ||
نویسندگان | ||
علی رضا بادله1؛ نوشین گشمردی* 2؛ سلمی احسانی تیلمی3 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
3گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تغییر در راهبردهای آموزش و یادگیری درس علوم تجربی با استفاده از روش تدریس کاوشگری و با به کارگیری فناوری میتواند، انگیزه دانشآموزان را ارتقا بخشد، لذا هدف پژوهش، شناسایی مؤلفه های آموزش علوم تجربی به روش کاوشگری با رویکرد فناوری در آموزش بود. در بخش کیفی، روش تحقیق، داده بنیاد بود که به روش نمونه گیری گلوله برفی، 18 مصاحبه با استادان دانشگاه فرهنگیان تا رسیدن به اشباع نظری، به عمل آمد. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل دادهها از روش مضمون دپوی و گیتلین استفاده شد. در بخش کمی، روش تحقیق توصیفی-پیمایشی، ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته (برگرفته از تحلیل محتوای کیفی) و جامعۀ آماری آموزگاران دوره ابتدایی (استانهای بوشهر و مازندران) با حجم نمونه 113 نفر (انتخاب شده به روش نمونه گیری تصادفی ساده) بود. در مرحلۀ کیفی با تجزیه و تحلیل داده ها با کدگذاری باز، محوری و انتخابی مصاحبه ها، 13 عنصر؛ 4 بُعد (تفکر منطقی، یادگیرندگانی مستقل مادامالعمر، رویکرد مبتنی بر فناوری، توسعۀ دانش محتوایی و پداگوژی) و 9 مؤلفه (توسعۀ مهارت ها، ترویج تفکر علمی، فرایند کسب تدریجی دانش، کسب مجموعۀ گستردهای از تواناییها، توسعۀ زیرساختهای آزمایشگاههای مجازی، توسعه و تجهیز آزمایشگاههای حقیقی، نقش استادان در تربیت معلم فکور، بسترسازی فراگیری روشهای نوین تدریس، معماری برنامه درسی تربیت معلم) شناسایی و تبیین شد. در مرحلۀ کمی، برای تجزیه و تحلیل داده ها، از مدل معادلات ساختاری و آزمون تی-تست از نوع تک نمونه استفاده شد. پایایی و روایی سازه ها، با استفاده از ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و روایی همگرا و برازش کلی مدل توسط معیار GOF تأیید گردید، لذا استفاده از این الگو در جهت کیفیت بخشی به آموزش و یادگیری درس علوم تجربی پیشنهاد می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ روش کاوشگری؛ رویکرد فناوری؛ علوم تجربی؛ طراحی الگو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design, development and validation of inquiry-based science education with a technology approach in education | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Badeleh1؛ Nooshin Gashmardi2؛ Salma Ehsani Tilami3 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889Tehran, Iran | ||
2Department of Biology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889Tehran, Iran | ||
3Department of basic science, Farhangian University, P.O. Box 14665-889Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The change in teaching and learning approaches to science through inquiry-based methods and the application of technology can improve student motivation. Therefore, the aim of this study was to identify the components of science education using the inquiry-based method with a technology-oriented approach in education. Qualitative research method was conducted based on grounded theory, using snowball sampling. Data reached theoretical saturation after 18 interviews with Farhangian University professors. Data were collected using semi-structured interviews and analyzed using the thematic analysis method of Depoy and Gitlin. The quantitative research method was descriptive using survey study; the researcher created a questionnaire as a research tool, and the statistical population consisted of primary school teachers (N=113), selected via simple random sampling. Qualitative data were analyzed through interviews during the open, central, and selective coding, revealing 13 elements across 4 dimensions (logical thinking, lifelong independent learning, technology-based approaches, development of content, and pedagogical knowledge) and 9 components (development of skills, promotion of scientific thinking, gradual acquisition of knowledge, acquisition of a wide range of abilities, development of virtual laboratory infrastructures, development and equipping of real laboratories, role of professors in reflective teacher training, foundation for learning new teaching methods, and architecture of teacher training curriculum). Quantitative data analysis utilized structural equation modeling and one-sample t-tests. The construct validity and reliability were confirmed through factor loadings, Cronbach’s alpha, composite reliability, and convergent validity, and overall model fit via the GOF criteria. Therefore, the adoption of this model is recommended to improve the quality of education and learning in teaching science | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Inquiry Method, Technology Approach, Science, Pattern design | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 |