
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,540 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,123,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,308,696 |
بررسی مقایسه ای مولفه های مرتبط با صنعت در محتوای کتابهای شیمی دبیرستان در دو دهه 80 و 90 | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.17303.1272 | ||
نویسندگان | ||
شریف کامیابی* 1؛ دوست محمد سمیعی1؛ زهرا حسینی2 | ||
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران. ایران | ||
2دانشجو کارشناسی ارشد آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
چکیده | ||
نگاه کاربردی به دانش شیمی در زندگی، علاوه برانگیزش دانش آموزان، میتواند از مهمترین چارچوبهای تألیف کتابهای درسی، برای رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به مقایسه میزان ارتباط محتوای کتابهای درسی شیمی دبیرستان با مؤلفههای صنعت در دو دهه 80 و 90 پرداخته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش، کتابهای شیمی دوم و سوم متوسطه و پیشدانشگاهی دهه 80 و کتابهای شیمی پایه دهم و یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه دهه 90 است. تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی و پایایی به روش متخصصان انجام شد. یافته ها حاکی از آن است که مقوله ارتباط شیمی با صنعت، درکتب شیمی دهه 80 کمتر بوده است؛ درصورتیکه این ارتباط درکتب درسی شیمی دهه 90 بیشتر، مستقیمتر ارائهشده است. درکتب شیمی دهه 80، بیشترین درصد فراوانی مربوط به مؤلفه صنایع پزشکی و آزمایشگاه بوده (17.02) و کمترین درصد فراوانی مربوط به مؤلفه صنایع کاغذ و چوب (0) و صنایع تجهیزات ساختمانی (0) بوده است. درکتب شیمی دهه 90، از این موارد بیشترین درصد فراوانی متعلق به مؤلفه صنایع پزشکی و آزمایشگاه (10) و کمترین درصد فراوانی مربوط به مؤلفههای صنایع کاغذ و چوب (0.33)، صنایع تجهیزات ساختمانی، صنایع شیشه و سرامیک (0.66) است. مقایسه و بررسی کتابهای درسی شیمی از لحاظ ارتباط محتوا با صنعت بازگوکننده توجه به محتوای کتابهای درسی از نظر اثربخشی و انتقال دانش، فرهنگ و مهارت است، درکتابهای درسی این ارتباط نسبت به دهة گذشته، بیشتر و جدیتر مورد توجه بوده و روحیه اکتشاف و نوآوری را در دانش آموزان تقویت میکند و پیشنهاد میشود که مولفان با تأکید بر محتوای زمینه محور مناسب آموزش شیمی، این جریان را رشد داده و دانش آموزان را برای حضور در زندگی روزمره و جامعة شغلی آماده تر کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب درسی؛ شیمی دبیرستان؛ صنعت؛ مقایسه؛ دهه 80 و 90 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative study of the relationship between high School chemistry textbooks and industry in the 1380s and 1390s. | ||
نویسندگان [English] | ||
Sharif Kaamyabi1؛ Dost Mohammad Samiei1؛ Zahra Hoseeni2 | ||
1Department of Chemistry, Faculty of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Master Student in Chemistry,Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
A practical approach to the knowledge of chemistry in life, in addition to motivating students, can be one of the most important frameworks for writing textbooks aimed at achieving economic and social development. In this regard, the present research compares the extent of the relationship between the content of high school chemistry textbooks and industry indexes in the 2001s and 2010s. The research is applied in terms of purpose and descriptive of content analysis in terms of method. The statistical population of this research is the second and third high school and pre-university chemistry books during 2001s and the 10th, 11th, and 12th grade chemistry books of the senior high school period during 2010s. Data aanalysis was conducted using descriptive statistics and reliability measures. The findings indicate that the category of connection between chemistry and industry was less in the chemistry textbooks of 2001’s, while this relationship was more directly presented in the chemistry textbooks of the 2010s. In the chemistry books of the 80s, the highest percentage of frequency was related to the component of medical and laboratory industries (17.02), and the lowest percentage of frequency was related to the component of paper and wood industries (0) and construction equipment industries (0). In the chemistry books of the 2010s, the highest frequency percentage belongs to the component of medical and laboratory industries (10), and the lowest frequency percentage is related to the components of paper and wood industries (0.33), and construction equipment industries and glass and ceramic industries is (0.66). The comparison and examination of chemistry textbooks in terms of their content's connection to industry reflect an increased focus on textbook content compared to the past decade. It is recommended that authors emphasize context-based content suitable for chemistry education to further develop this trend and better prepare students for their daily lives and the job market. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Textbooks, Chemistry, Industry, Connection, Compare | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 353 |