
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,540 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,123,222 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,308,677 |
نقش رهبری ذهن آگاه در توسعه رجحان شغلی معلمان با میانجی گری تعهد سازمانی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 33، مهر 1403، صفحه 45-65 اصل مقاله (695.47 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.17478.1768 | ||
نویسندگان | ||
معصومه عباسی راد1؛ عباس خاکپور* 2؛ محسن نظرزاده زارع2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، همدان، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: شیوه و سبک رهبری سازمان، نقش بسیار مؤثری در عملکرد و اثربخشی سازمان دارد. هدف از انجام این پژوهش، شناخت نقش رهبری ذهن آگاه در توسعه رجحان شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی، در معلمان میباشد. روشها: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات و اجرا، از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش معلمان مقطع ابتدایی شهر ملایر بود که حجم نمونه به تعداد 350 نفر با فرمول کوکران تعیین و نمونهها به روش طبقهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد تعهد سازمانی (آلن و مایر، 1990)، رجحان شغلی (آمابایل، 1994)، ذهنآگاهی (پراتشر و همکاران، 2018) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از دو نرم افزار اس پی اس اس26 و اسمارت پی ال اس3 استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد؛ رهبری ذهن آگاه بر رجحان شغلی (346/0beta=) و تعهد سازمانی (332/0beta=) اثر مستقیم و معناداری دارد. تعهد سازمانی بر رجحان شغلی (496/0beta=) اثر مستقیم و معناداری دارد. همچنین بر اساس نتایج پژوهش، تأثیر غیر مستقیم رهبری ذهنآگاه از طریق متغیر میانجی تعهد سازمانی بر رجحان شغلی (125/0beta=) معنادار است. همچنین یافته ها نشان داد رهبری ذهن آگاه از طریق تعهد سازمانی بر رجحان شغلی تأثیر مثبت و معنادار دارد (125/0). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، پرورش رهبرانی ذهن آگاه می تواند یکی از مؤلفهها و بسترها برای توسعه معلمان در نظام آموزشی باشد؛ رهبرانی که بتوانند با تقویت تعهد سازمانی و توسعه انگیزش در سرمایه های فکری سازمان، در خدمت تعالی سازمان باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری ذهن آگاه؛ رجحان شغلی؛ تعهد سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Mindful Leadership in Developing Teachers' Career Preferences by Mediating Effect of Organizational Commitment | ||
نویسندگان [English] | ||
masome abbasi rad1؛ abbas khakpour2؛ mohsen nazarzade zare2 | ||
1MA in Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Hamedan, Iran | ||
2Associate professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer , Iran | ||
چکیده [English] | ||
abstract Background and Objectives: The style of organizational leadership plays a crucial role in the performance and effectiveness of an organization. This research aimed to understand the impact of mindful leadership on job preference, with organizational commitment acting as a mediator among teachers. Methodology: This study was applied research with a descriptive-correlational approach. The statistical population consisted of primary school teachers in Malair city, with a sample size of 384 determined using Cochran's formula and selected through cluster sampling. Standard questionnaires on organizational commitment (Allen and Meyer, 1990), job preference (Amabail, 1994), and mindfulness (Pratcher et al., 2018) were used on a five-point Likert scale. The reliability of the questionnaires was calculated using Cronbach's alpha method, resulting in values of 0.84, 0.84, and 0.94, respectively. Data analysis included descriptive statistics such as percentages, frequencies, and averages, as well as confirmatory factor analysis, path analysis, and structural equation modeling.Findings: The research revealed that mindful leadership had a direct and significant impact on job preference (beta=0.346) and organizational commitment (beta=0.332). Organizational commitment also had a direct and significant effect on job preference (beta=0.496). Additionally, the indirect effect of mindful leadership on job preference through organizational commitment was found to be significant (beta=0.125). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
mindful leadership, Career Preferences, Organizational Commitment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |