
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,545 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,125,752 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,315,634 |
مروری بر راهبردها و روشهای تدریس مبتنی بر خلاقیت و فناوری در آموزش شیمی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.17492.1280 | ||
نویسندگان | ||
وحید امانی* 1؛ محمد یعقوبی2؛ علیرضا زارعی نژاد3؛ علیرضا طاطاری4 | ||
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
2دبیر شیمی، آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج، ایران | ||
3دبیر شیمی، آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ، ایران | ||
4دبیر شیمی، آموزش و پرورش شهرستان آزادشهر، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: شیمی یکی از کاربردیترین مباحث علوم پایه است. به همین دلیل در مقوله آموزش، اهمیت بسیاری دارد. با این حال، شیمی مباحث انتزاعی بسیاری را شامل میشود که یادگیری آن را برای تعدادی از فراگیران با مشکل مواجه میکند. لذا معلم در آموزش مؤثرتر برای فراگیر، نقش کلیدی را ایفا میکند. بسیاری از معلمان از شیوه سنتی آموزش یعنی آموزش مستقیم استفاده میکنند که در آن فراگیر تنها شنونده است و فعالیتی ندارد. کشورهای پیشتاز در حوزه آموزش، با بهرهگیری از امکانات مختلف، راهبردهایی را برای آموزش شیمی تبیین میکنند تا یادگیری را برای فراگیران مؤثرتر کنند. روشها: در این پژوهش تلاش شده است تا با بهرهگیری از منابع موجود در حوزه آموزش، با استفاده از روش تحقیقات توصیفی، نظری، کیفی به بخشی از راهبردهای مورد استفاده در کشورهای پیشتاز در زمینه آموزش اشاره شود. یافتهها: راهبرد مبتنی بر خلاقیت، یکی از این راهبردهاست که در آن معلم با طراحی یک روش تدریس، آموزش را از حالت غیر فعال خارج میکند. راهبرد مبتنی بر فناوری، روش دیگری است که با بهرهگیری از فناوریهایی نظیر تلفنهمراه، رایانه و...، جهت آموزش بهتر، مورد استفاده قرار میگیرد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه در کشور ما، فراگیران زیادی با درس شیمی مشکل دارند و یادگیری این درس برای آنها دشوار است، لذا به دلیل سهولت و مؤثر بودن راهبردهای ذکر شده، معلمان میتوانند برای خارج کردن جریان کلاس از حالت غیرفعال و مستقیم و وارد کردن فراگیر به فرآیند تدریس، مفاهیم انتزاعی شیمی را برای فراگیران، آسانتر و میزان یادگیری را برای آنها بیشتر کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ آموزش فعال؛ راهبرد تدریس؛ راهبرد مبتنی بر خلاقیت راهبرد مبتنی بر فناوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A review of teaching strategies and methods on creativity and technology in chemistry education | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahid Amani1؛ Mohammad Yaghobi2؛ Alireza Zareinejad3؛ Alireza Tatari4 | ||
1Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Chemistry Teacher, Education, Karaj 4 region, Iran | ||
3Chemistry Teacher, Education, Saujblag city, Iran | ||
4Chemistry Teacher, Education, Azadshahr city, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Chemistry is one of the most practical subjects among the basic sciences. For this reason, it is very important in the field of education. However, chemistry includes many abstract topics that make learning it difficult for some learners. Therefore, the teacher plays a key role in teaching the learner more effectively. Many teachers use the traditional method of teaching, i.e. direct teaching, in which the learner is only a listener and does not do anything. However, the leading countries in the field of education, use various facilities to explain strategies for teaching chemistry to make learning more effective for learners. Methods: In this research, an attempt has been made to point out some of the strategies used in the leading countries in the field of education by using available resources in the field of education, by means of descriptive, theoretical, and qualitative research methods. Findings: The strategy based on creativity is one of these strategies in which, by designing a teaching method, the teacher takes the education out of passive mode. Technology-based strategy is another method that uses technologies such as mobile phones, computers, etc., for better education. Conclusion: Considering that many learners in our country, have problems with learning chemistry, and it is difficult for them to learn this subject, due to the ease and effectiveness of the mentioned strategies, teachers can use the passive and direct mode since involving learners in the teaching process makes the abstract concepts of chemistry easier for them and increases their rate of learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry education, Active learning, Teaching strategy, Strategy based on creativity, Technology-based strategy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 393 |