تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی وضعیت موجود صلاحیت های حرفه ای عمومی مربیان پیش دبستانی و مقایسه با وضع مطلوب | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 8، اسفند 1395، صفحه 9-24 اصل مقاله (324 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرانک موسوی1؛ سلیمه عبدالحسینی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران | ||
2کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 23 تیر 1396، تاریخ بازنگری: 07 مهر 1396، تاریخ پذیرش: 12 مهر 1396 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود صلاحیت حرفه ای عمومی مربیان پیش دبستانی و مقایسه با وضع مطلوب انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل مربیان پیش دبستانی شهرستان ایلام به تعداد 58 نفر بودند که کل جامعه به روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شد. ابزار گرد آوری پرسشنامه محقق ساخته و بسته پاسخ بود . جهت ارزشیابی ماتریس همبستگی از آزمون KMO و آزمون کرویت بارتلت، جهت مقایسه وضع موجود ومطلوب از آزمون tوابسته استفاده گردید. پس از بررسی های لازم و مطالعه منابع نظری و پیشینه های پژوهش همچنین نظر کارشناسان و اساتید مجرب و انجام تحلیل عامل در نهایت 75 سؤال شناسایی شد در نهایت 8 مؤلفه اصلی آموزشی، علمی، شخصیتی، اجتماعی، فکری، مدیریتی، اخلاقی، وفن آوری دسته بندی شد. یافته های پژوهش نشان داد مربیان پیش دبستانی از نظر صلاحیت های آموزشی، علمی، اخلاقی از سطح متوسط کمتر است و همچنین بین وضع موجود و مطلوب صلاحیت های حرفه ای عمومی مربیان پیش دبستانی در تمام مؤلفه ها تفاوت معنا دار وجود دارد و به عبارتی برای رسیدن به وضع مطلوب فاصله وجود داردیافته ها نشان داد صلاحیت حرفه ای مربیان کمی بالاتر از حد متوسط ارزیابی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیت حرفه ای؛ مربیان پیش دبستانی؛ دوره ی پیش دبستانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examine the current status of the general professional competencies of preschool teachers and compare them with the desired situation | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Faranak Mousavi1؛ Salimeh Abdolhoseini2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Literature and Human Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah,IRAN. | ||
2Master of Educational Technology, Faculty of Literature and Human Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the current status of general vocational qualification of pre-school lecturer and compare it with the desired situation. The statistical population of this study consisted of 58 preschool students in Ilam city, all of which were selected by sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect the data. To assess the correlation matrix, KMO test and Bartlett's Kraft test were used to compare the existing situation and use of dependent t-test. After reviewing the requirements and studying the sources of astronomy and the background of the research, the views of experts and defense professors and analyzing factors were finally identified as 75 questions. Finally, eight main molecules of education, science, personality, social, intellectual, managerial, ethical and technology were categorized. Research findings showed that the preschool school is less than moderate in terms of educational, scientific, and moral qualifications, and there is a significant difference between the present and desired general education of preschool teachers in all of the components, in other words, for There is a gap to achieve the desired status, indicating that the professional qualifications of instructors are slightly higher than average. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
professional competence, Preschool Teachers, Pre-school Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 869 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 821 |