تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,699 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,547 |
تاثیر روش آموزش الکترونیکی، آموزش راهبردهای شناختی، آموزش راهبردهای فراشناختی و روش تدریس سنتی بر عملکرد زبان انگلیسی دانش آموزان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، اسفند 1395، صفحه 31-43 اصل مقاله (446.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 23 مهر 1396، تاریخ پذیرش: 23 مهر 1396 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر روش آموزش الکترونیکی، آموزش راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و روشتدریس سنتی زبان انگلیسی بر عملکرد زبان دانشآموزان سال اول متوسطه مناطق محروم استان همدان بود که با روش نیمهآزمایشی و طرح مقایسه گروه های نابرابر انجامشد. جهت انجام پژوهش از منطقه آموزشی محروم 8 کلاس درس از پایه اول متوسطه انتخاب شدند که 4کلاس از مدارس دخترانه و 4کلاس از مدارس پسرانه بود. تعداد دانشآموزان 8 کلاس در مرحله پیشآزمون 116 نفر بود که در مرحله پس آزمون به 101 نفر تقلیل پیدا کرد. ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون محققساخته87 سوالی برای دروس8 و 9کتاب درسی زبان انگلیسی پایه اول بود که در تهیه این آزمون از کتاب زبان انگلیسی و کتب کمک آموزشی و دبیران درس زبان انگلیسی استفاده شد. سپس از هر گروه پیشآزمون زبان انگلیسی بهعمل آمد. پس از اجرای پیش آزمون، مداخله آموزشی طی هشت جلسه صورتگرفت و در نهایت پس آزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیره نشان داد چهار روش آموزش راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، آموزش الکترونیکی و روش تدریس سنتی تاثیر متفاوتی بر عملکرد زبان دانشآموزان دارند و با توجه به میانگینهای اصلاحشده میتوان گفت روش آموزش الکترونیکی و آموزش راهبردهای شناختی تاثیر بیشتری بر عملکرد زبان دانشآموزان داشتهاند. همچنین نتایج جانبی پژوهش نشانداد عملکرد زبان دانشآموزان دختر بهطورمعناداری بهتر ازدانشآموزان پسر می باشد و جنسیت دانشآموزان بهعنوان یک متغیر تعدیلکننده میتواند بر رابطه بین روشهای فوق و عملکرد زبان دانشآموزان تاثیر بگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش الکترونیکی؛ راهبردهای شناختی؛ راهبردهای فراشناختی؛ زبان انگلیسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تاثیر روش آموزش الکترونیکی، آموزش راهبردهای شناختی، آموزش راهبردهای فراشناختی و روش تدریس سنتی بر عملکرد زبان انگلیسی دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 322 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |