تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
الگوی مطلوب شایستگی های مدیران گروه های آموزشی دانشگاه از منظر دانشجویان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، اسفند 1395، صفحه 60-80 اصل مقاله (616.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 23 مهر 1396، تاریخ پذیرش: 23 مهر 1396 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف طراحی الگوی مطلوب شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاه از منظر دانشجویان اجرا شده است. این تحقیق در زمره تحقیقات کاربردی است که به شیوه ترکیبی (کیفی – کمی) انجام شده است. برای اجرای تحقیق ابتدا با 33 نفر از دانشجویان دانشکدههای علوم انسانی دانشگاههای ایلام و یاسوج مصاحبه باز صورت گرفت و به شیوه «تئوری پردازی داده بنیاد» ابعاد شایستگیهای مدیران گروه شناسایی شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای سنجش روایی از تحلیل مفاهیم استفاده شد. الگوی طراحی شده با نظر سنجی از تعداد 205 نفر به شیوه کمی و به روش معادلات ساختاری مورد تایید قرار گرفت. متغیر شایستگی مدیران گروه از منظر دانشجویان، از سه مقوله شایستگی فردی (اخلاق خوب، شخصیت و عزت نفس، مسؤولیت پذیری، باورهای مذهبی و ...)، شایستگی اجتماعی (خوش برخوردی، الگوی اخلاقی، مشارکت جویی در امور، عادل بودن و ... ) و شایستگی سازمانی(تقویت روحیه اساتید، مشورت با اساتید و دانشجویان، مدافع حقوق گروه، تعامل با سازمانهای دیگر، تخصیص منصفانه دروس و پایان نامهها و ...) تشکیل شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که از سه مقوله ذکر شده شایستگی سازمانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ الگوی شایستگی؛ مدیران گروه؛ شایستگی سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
الگوی مطلوب شایستگی های مدیران گروه های آموزشی دانشگاه از منظر دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 442 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |