تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
رابطه تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 8، اسفند 1395، صفحه 25-52 اصل مقاله (383.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل جوکار* 1؛ سیده نجمه مولایی2؛ عباس اناری نژاد3 | ||
1کارمند اداره آموزش و پرورش شهرستان فراشبند، فارس، ایران. | ||
2دانشجوی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، فارس، ایران. | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 25 مرداد 1396، تاریخ بازنگری: 26 مهر 1396، تاریخ پذیرش: 03 آبان 1396 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بود که به روش مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان سال آخر(1400 نفر)مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 در دانشگاه فرهنگیان استان فارس بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی تعداد 302 نفر طبق جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه تجربیات دانشجویان دانشکده (CSEQ)بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر سه بعد تجارب دانشجویان شامل، ادراک از کیفیت تلاش دانشجو، انسجام اجتماعی و کیفیت محیط به ترتیب پیشبینی کننده معنادار دستاوردهای دانشگاهی آنان میباشد؛ درضمن بر اساس جنسیت، وضعیت تاهل و محل سکونت تفاوت بین دستاوردهای تحصیلی آنها معنیدار نیست؛ اما بر حسب رشته تحصیلی، محل تحصیل و عملکرد تحصیلی، قدرت ابعاد تجارب دانشجویان در پیشبینی دستاوردهای آنان متفاوت است. با توجه به نتایج حاصل شده، ایجاد شرایط و امکانات آموزشی و پژوهشی مطلوب در جهت رشد و شکوفایی استعدادها و تواناییهای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امری ضروری میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارب دانشگاهی؛ دستاوردهای تحصیلی؛ دانشجویان؛ دانشگاه فرهنگیان فارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relation Between University's Experiences and Academic’s Achievements of the Students of Fars Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Esmaeil Jowkar1؛ Seyed Najmeh Molayi2؛ Dr. Abbas Anarinejad3 | ||
1Staff of the Education Office of Farashband, Fars, IRAN. | ||
2Student of Educational Sciences, Farhangian University, Fars, IRAN. | ||
3Assistant Professor of Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The goal of this study is to survey the relation between university's experiences and academic’s achievements of the students of Fars Farhangian university. It is a cohesive descriptive study which was done through cross sectional method. The statistical population includes all 1400 students in the second semester of the academic year of 2015-16 at the Farhangian University of Fars province. According to Morgan table, 302 students were selected through stratified random sampling method based on gender and field of study as the sample. The instrument used in this study was College Students' experience Questionare (CSEQ) and for data analysis, descriptive statistics, multiple regression, correlation coefficient and independent t-test were used . The results of this study showed that all three dimensions of student experiences including perception of the quality of student's effort, social unity and environmental quality respectively predict their university achievements while according to gender, marital status and residence, the difference between their academic achievements is not significant ; However, according to the field of study, the place of study and academic performance, the power of the dimensions of student experiences varies in predicting their achievements. According to the results, creating favorable conditions and educational facilities for the growth and prosperity of the talents and abilities of the students of Farhangian University is necessary. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
University's Experiences, Educational's Accomplishments, Students, Fars Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 466 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |