تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
تأثیر الگوی تدریس بدیعه پردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله ای بر بهبود تفکر خلاق دانش آموزان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 8، اسفند 1395، صفحه 53-74 اصل مقاله (305.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جعفر بهادری خسروشاهی* 1؛ ابوالفضل فرید2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 تیر 1396، تاریخ بازنگری: 25 مهر 1396، تاریخ پذیرش: 16 آبان 1396 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر الگوی تدریس بدیعهپردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای بر بهبود تفکر خلاق دانشآموزان بود. طرح پژوهش به شیوه تجربی و از نوع طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این جامعه تعداد 60 دانشآموز انتخاب و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای در 3 گروه، 2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش اول (الگوی تدریس بدیعهپردازی) و آزمودنیهای گروه آزمایش دوم (الگوی چرخهی یادگیری هفت مرحلهای) تحت آموزش قرار گرفتند و در مقابل، گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر خلاق تورنس استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی LSD انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی تدریس بدیعهپردازی و چرخهی یادگیری هفت مرحلهای بر تفکر خلاق دانشآموزان تأثیر دارد. معلمان میتوانند در تدریس دروس و آموزش بسیاری از مفاهیم جدید از الگوی تدریس بدیعهپردازی به منظور افزایش خلاقیت و نوآوری دانشآموزان استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی تدریس بدیعهپردازی؛ چرخه یادگیری هفت مرحلهای؛ تفکر خلاق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Synectics Teaching Model and Pattern Seven-Stage Learning Ccle with Improve Creative Thinking Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Bahadorikhosroshhi1؛ Dr. Abolfazleh Farid2 | ||
1Ph.D student in Educational Psychology, Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Education & Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, IRAN. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Azad University of Shahid Madani, Tabriz, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was the impact of Synectics teaching model and pattern seven-stage learning cycle with improve creative thinking students. Research design was Quasi-experimental and pretest-posttest with control group. The statistical population includes of female students high school in the academic year 2014-2015 city Tabriz were, that a sample of 60 students who were selected randomly in three groups, two experimental groups and one control group. Experimental group 1 (Synectics Teaching Model) and the experimental group 2 (model seven-stage learning cycle) were in the control group did not receive any training. To collect the data, Torrance creative thinking was used. Analysis of the data was performed by analysis of covariance and LSD post hoc test. The results showed that the pattern of innovative teaching and learning cycle of seven stages of the creative thinking of students implications. The seven-stage learning cycle teaching model of innovative and creative thinking in students is increasing. The results also showed that post hoc test innovative teaching model of the seven-stage learning cycle greater impact on creative thinking of students. Teachers can teach lessons and learning many new concepts of innovative teaching model to enhance creativity and innovation to students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Synectics Teaching Model, Seven-Stage Learning Cycle, Creative Thinking | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 694 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 575 |