تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,118 |
ارزیابی وضعیت اخلاق حرفه ای تدریس اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در سال1396 | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 8، اسفند 1395، صفحه 75-86 اصل مقاله (237.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هوشنگ جدیدی1؛ محسن اسماعیلی2؛ سیداسمعیل محمدیان نصرآبادی3؛ زهره سلطانی راد4؛ مسعود عظمی5؛ فرید الماسی6؛ کیوان عزیزی7 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
2کارشناس ارشد علوم سیاسی، معلم آموزش پرورش، کرمانشاه، ایران. | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، کارمند اداره بهداشت قصرشیرین، ایران. | ||
4مدیردبیرستان، آموزش و پرورش شهرستان بروجرد، ایران. | ||
5مدیر عامل مرکز آموزش زبان های خارجی، کرج، ایران . | ||
6کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ایران. | ||
7دانشجوی دکترای زبان انگلیسی، معلم آموزش و پرورش سرپل ذهاب، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 23 تیر 1396، تاریخ بازنگری: 18 آبان 1396، تاریخ پذیرش: 22 آبان 1396 | ||
چکیده | ||
زمینه: اخلاق حرفه ای تدریس در مدرسان باعث رشد تعالی و بالندگی آموزش کشور می شود. براین اساس پژوهش پیش رو به بررسی و ارزیابی وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید می پردازد. ابزار و روش ها: مطالعه حاضر توصیفی – مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بود که به صورت تصادفی200نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای تدریس سبحانینژاد و همکاران در قالب 48 گویه و 6 مولفه داده ها با کمک نرمافزار آماری SPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بررسی امتیاز های نشان داد که بالاترین امتیاز اخلاق حرفه ای تدریس مدرسان در ابعاد بعد ویژگی های شخصیتی با امتیاز(78/3)در سطح مطلوب و بعد تسلط بر روش های تدریس با امتیاز(04/3)، بعد رعایت قوانین آموزشی با امتیاز(97/2)، بعد اشراف برمحتوا با امتیاز(5/2) در سطح نسبتآ مطلوب ، بعد شناخت وجوه مختلف یادگیرنده با امتیاز(06/2) بعد ارزشیابی استاندارد با امتیاز(93/1) سطح نامطلوب قرار داشتند. نتایج: بررسی میانگین امتیاز عوامل شش گانه ارزیابی اخلاق حرفه ای مدرسان نشان داد در مجموع،گروه با کسب امتیاز33/2 از امتیاز کل 5 و بر اساس معیار رتبه بندی در وضعیت نسبتا مطلوب قرار داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق حرفه ای؛ تدریس؛ اساتید؛ دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Professional Ethics Status of the Teachers in Sanandaj Islamic Azad University in 2017 | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Hoshang Jadidi1؛ Mohsen Esmaeili2؛ Seyed Esmaeil Mohammadian Nasrabadi3؛ Zohreh Soltani Rad4؛ Masoud Ozami5؛ Farid Almasi6؛ Keyvan zizi7 | ||
1Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Sanandaj, IRAN. | ||
2Master of Political Science, Education Teacher, Kermanshah, IRAN. | ||
3Master of Science in Clinical Psychology, Qasr-e-Shirin Department of Health, IRAN. | ||
4High School Administration, Education Boroujerd, IRAN. | ||
5Managing Director of Foreign Languages Training Center, Karaj, IRAN. | ||
6Master of Science in Technology, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, IRAN. | ||
7Ph.D. student in English Language, Teacher of Education, Sarpul Zahab, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The professional teaching ethics of the instructors in universities will cause improvements in education in every country. So, the present study tries to evaluate the status of the professors’ professional ethics. The present study was a descriptive cross-sectional study. The population of the study includes all students in Sanadaj Islamic Azad University. Randomly , 200 individuals were selected as the statistical sample. Data were collected by the standard questionnaire of professional teaching ethics by Sobhaninejad and his colleagues in the form of 48 items and 6 components. Data were analyzed using SPSS 21 software. The findings showed the order of the scores got in each trait from the highest to the lowest one as follows: the highest score of professional ethics of teachers in personality traits dimension was (3.78) at the desired level and the next score was in the mastery of teaching methods (3.04)which followed by observance of educational rules with score ( 2.97), the aristocratic dimension on the score (2.5) at the relatively desirable level, the recognition of the different aspects of the learner with the score (2.6), the standard rating with the score (1.93) were at an unfavorable level. The average score of the six factors of teachers' professional ethics evauation showed that the group received a score of 2.33 points out of a total score of 5, and was ranked in a relatively favorable situation based on the ranking criterion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional ethics, Teaching, Professors, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 795 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 621 |