
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 3,593 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,235,097 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,423,672 |
پیشبینی توسعه حرفهای خودراهبر معلمان بر اساس طرز فکر رشد و مؤلفههای آن | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.18661.1086 | ||
نویسنده | ||
نیره حسینی* | ||
استان اصفهان، شهرستان زرین شهر، خیابان نهضت، خیابان دهخدا، کوچه فرید 2، پلاک 18 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی توسعه حرفهای خودراهبر معلمان بر اساس طرز فکر رشد و مؤلفههای آن انجام شد.روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیة معلمان شهرستان زرینشهر در سال تحصیلی 1403ـ1402 بود که تعداد 280 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه شامل پرسشنامه استاندارد توسعه خودراهبر و پرسشنامه محقق ساختة طرز فکر رشد که روایی و پایایی آنها محاسبه و گزارش شده است، استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS26 و Amos24 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد طرز فکر رشد میتواند به طور مثبت و معناداری توسعه حرفهای خودراهبر معلمان را پیشبینی کند و 33 درصد واریانس توسعه حرفهای خودراهبر معلمان توسط متغیر طرز فکر رشد تبیین میگردد. همچنین مؤلفههای طرز فکر رشد شامل باور، تلاش، موفقیت دیگران، پایداری، چالش و انتقاد نیز پیشبینی کنندة توسعه حرفهای خودراهبر معلمان بوده و 39 درصد واریانس توسعه حرفهای خودراهبر معلمان از طریق مؤلفههای طرز فکر رشد تبیین میگردد. مطابق یافتههای پژوهش در میان مؤلفههای طرز فکر رشد، مؤلفههای باور، موفقیت دیگران، چالش، پایداری، انتقاد و تلاش به ترتیب، بیشترین تا کمترین تأثیرگذاری را بر توسعه حرفهای خودراهبر معلمان دارند.. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت توسعه حرفهای خودراهبر در دنیای به سرعت در حال تغییر امروز و تأثیر مثبت طرز فکر رشد بر بروز رفتارهای توسعه حرفهای خودراهبر از سوی معلمان، تقویت طرز فکر رشد معلمان و دانشجومعلمان باید در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای مسئولان مدنظر قرار گیرد | ||
کلیدواژهها | ||
طرز فکر رشد؛ مؤلفههای طرز فکر رشد؛ توسعه حرفهای؛ توسعه حرفهای خودراهبر؛ معلم | ||
موضوعات | ||
آموزش مداوم معلمان. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting Teachers' Self-directed Professional Development Based on Growth Mindset and Its Components | ||
نویسندگان [English] | ||
نیره حسینی | ||
Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The present study aimed to predict teachers' self-directed professional development based on the growth mindset and its components. The research method was descriptive, correlational, and the statistical population of the study included all the teachers in Zarrinshahr County in the academic year 2023-2024, of which 280 were selected as the research sample using stratified random sampling. To collect data, two questionnaires were used, including the standard self-directed development questionnaire and the researcher-made growth mindset questionnaire, the validity and reliability of which were calculated and reported. Data were analyzed using SPSS26 and AMOS24 software. The findings of the research showed that growth mindset can positively and significantly predict teachers' self-directed professional development, and 33% of the variance in teachers' self-directed professional development is explained by the growth mindset variable. Also, the components of growth mindset including (belief, effort, success of others, persistence, challenge, and criticism) are also predictors of teachers' self-directed professional development, and 39% of the variance in teachers' self-directed professional development is explained by the components of growth mindset. According to the research findings,... the components of belief, success of others, challenge, persistence, criticism, and effort have the greatest to the least impact on teachers' self-directed professional development, respectively. Conclusion: With regard to the importance of self-directed professional development in today's rapidly changing world and the positive impact of a growth mindset on teachersʹ engagement in self-directed professional development behaviors, strengthening teachersʹ and student teachersʹ growth mindset should be considered in policymakersʹ and plannersʹ decisions | ||
کلیدواژهها [English] | ||
growth mindset, components of growth mindset, professional development, self-directed professional development, teacher | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |