تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
خلاقیت در کتب فرهنگ و هنر متوسطه اول: یک تحلیل محتوی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 8، اسفند 1395، صفحه 87-110 اصل مقاله (319.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمید بارانی* 1؛ حمیدرضا جوکار2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 تیر 1396، تاریخ بازنگری: 21 آذر 1396، تاریخ پذیرش: 21 آذر 1396 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان محتوای کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول از نظر میزان برخورداری از مولفههای خلاقیت بوده است. این پژوهش با رویکرد توصیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است و محتوی کتب مذکور با استفاده از سیاهه مولفههای خلاقیت گیلفورد و بیکاردز مورد بررسی قرار گرفتهاند. نمونه و جامعه آماری کتب فرهنگ و هنر متوسطه اول میباشد. واحد تحلیل جملات و تصاویر موجود در کتاب بوده که با توجه به بررسیهای انجام شده میزان فراوانی و درصد جملات و تصاویر مرتبط با مولفههای خلاقیت نشان میدهد که کل کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول در متون 59/2 درصد، در تصاویر 32/26 درصد و در مجموع 5.19 درصد به مولفههای خلاقیت توجه داشته است. در مورد متون کتاب فرهنگ و هنر هفتم برابر 3.18 درصد، کتاب فرهنگ و هنر هشتم برابر 12/2 درصد و کتاب فرهنگ و هنر نهم برابر 2.48 را شامل می شود. میزان توجه به مولفههای خلاقیت در تصاویر نیز در پایه هفتم، هشتم و نهم به ترتیب 13.06، 33.71و 32.21 درصد است. در نهایت نتایج نشان میدهد که کتب مذکور از نظر میزان برخورداری از مولفههای خلاقیت در سطح مطلوبی قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
"تحلیل محتوا"؛ "خلاقیت"؛ "دانشآموزان"؛ "کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Creativity in Culture and Art Books in the First Secondary High school: A Content Analysis | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Barani1؛ Hamid Reza Jowkar2 | ||
1MSc Student of Educational Psychology, Shiraz University, IRAN. | ||
2MSc Student of Educational Psychology, Shiraz University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to examine the content of the culture and art books in first secondary high school in terms of the level of creativity components from the viewpoints of Gilford and Beacards. The present study was conducted using descriptive approach and content analysis method. The contents of these books were studied using the Guillard and Beacard's creativity components logbook. Sample and statistical society of the study were the culture and art books in first secondary high school and the analysis unit were sentences and images in the book. The results of the analysis showed that the conflict coefficient (creative / non-creative components ratio) of text in seventh, eighth and ninth grades was 2.12, 2.18 and 2.48, respectively, and the coefficient of involvement (the ratio of creative components to Non-females) images were 13.66, 33.66 and 32.22, respectively. According to the results, the content of these books in terms of creativity components is at the desired level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Creativity, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 680 |