تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,261,970 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,651,949 |
بهبود کیفیت مؤلفههای نظام آموزش عالی با بهرهگیری از مدلِ مدیریتِدانش (با تأکید بر فرآیند یاددهی- یادگیری)(مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان حوزهی جنوبشرق کشور) | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
مقاله 4، دوره 1395، شماره 4، آذر 1395، صفحه 52-74 اصل مقاله (2.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهسا حسینی؛ احمد جدیدی کوهبنانی* | ||
دانشگاه تربیت معلم شهید باهنر کرمان | ||
تاریخ دریافت: 23 شهریور 1394، تاریخ بازنگری: 21 خرداد 1395، تاریخ پذیرش: 04 مهر 1395 | ||
چکیده | ||
دانشگاه ها به عنوان یک ردهی صفی در ساختار آموزش عالی کشور از سرمایه انسانی عظیمی بهنام دانشجو برخوردارند؛ تاثیرات و چالش های تحویل برنامه آموزشی و ظهور سریع دانش منتج از اصلاح برنامه آموزشی، باعث شده است ضرورت توسعه شایستگیهای فرآیند یاددهی- یادگیری هنگام بکارگیری برنامه آموزشی جدید دوچندان شود. در برخورد با این مساله، دانشگاه ها بهدنبال ارتقای کیفیت یادگیری مداری برای مدیریت و پردازش اطلاعات و دانش جدید هستند. چرا که دانش، یک منبع عمومی از شرایط انسانی است و بطور نزدیکی با فرایند یادگیری مرتبط است. این مقاله به بررسی این رابطه و نقش مدیریتدانش در بهبود عملکردِ فرآیند یاددهی- یادگیری و یادگیری سازمانی و نهایتاً ارتقای ظرفیت و توانمندی دانشگاه های دولتی میپردازد. تحقیق حاضر از نظر نحوه گردآوری دادهها یک تحقیق توصیفی است که با روش پیمایشی و بررسی مقطعی صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق ، پردیسهای دانشگاهی فرهنگیان حوزه جنوبشرق میباشد. با استفاده از روش پرسشنامه، جمعآوری دادهها از یک نمونه آماری برابر با 265 نفر از دانشجویان و ده نفر از روءسای دانشگاه در10 دانشگاه انجام گردید. بهمنظور توضیح و تبیین متغیرهای پنهان(مفاهیم مشاهده نشده) توسط متغیرهای آشکار (سوالات) و همچنین نشان دادن چگونگی پیوند متغیرها با یکدیگر و دستیابی به ساختار علت و معلولی متغیرها و روابط بین آنها از الگوی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که دسترسی، کاربرد و به اشتراک گذاری دانش، به عنوان عوامل مؤثر در بهبود فرآیند یاددهی - یادگیری و ارتقای کیفیت یادگیری سازمانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ مدیریت دانش؛ فرآیند یاددهی- یادگیری؛ یادگیری سازمانی؛ سازمان یادگیرنده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Improving the quality of higher education system's components using the knowledge management model (emphasizing on learning-teaching) (Case study: Farhangian University in southeast Iran) | ||
چکیده [English] | ||
The universities benefit a great human capital that called "student" as a line category in the country's higher education structure; the effects and challenges of delivering the educational program and rapid emerging of knowledge from the educational program reformation have led to double the necessity of developing the competence of teaching-learning process when using the new educational program. In tackling this issue, universities are seeking to improve the quality of learning for the management and processing of new information and knowledge. In dealing with this problem, universities are seeking to promote the quality of learning-centered for managing and processing the new information and knowledge. Because the knowledge is a general resource of human conditions and is closely related to the learning process. This paper investigates this relationship and the role of knowledge management in improving the performance of the learning-teaching process, and organizational learning, and finally promoting the capacity and ability of state universities. This study is a descriptive research in terms of data collection that has been conducted by survey method and cross-sectional reviewing. The population consists of the Farhangian campuses in the southeast region. Data collection was done by questionnaire from a sample of 265 students and 10 university presidents in 10 universities. We use the structural equation modeling (SEM) to explain the hidden variables (unobserved concepts) by explicit variables (questions), as well as show how the variables are linked together and achieve the cause and effect structure of variables and the relationships between them. The results from analyzing the research data show that accessibility, application and knowledge sharing are the effective factors on improving the learning-teaching process and promoting the quality of organizational learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge, Knowledge Management, learning-teaching process, Organizational Learning, Learning Organization | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 421 |