تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,004 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,292,396 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,680,278 |
بررسی میزان رعایت مؤلفههای اخلاق حرفهای آموزش در اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 10، مهر 1393، صفحه 9-28 اصل مقاله (10.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجتبی حاج خزیمه* ؛ مصطفی باقریان فر؛ اسماعیل شهریاری | ||
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 24 مرداد 1394، تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1396، تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1395 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت بررسی میزان رعایت مؤلفههای اخلاق حرفهای آموزش در اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز هستند که تعداد 400 نفر از آنها برای نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته است که روایی آن از دیدگاه استادان تأیید شده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/84 تعیین شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که: 1. میانگین مؤلفههای اخلاق حرفهای آموزش اعضای هیئت علمی از نظر دانشجویان از میانگین فرضی پژوهش بیشتر بوده است. از بین مؤلفههای اخلاق حرفهای، مؤلفه حفظ اسرار دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی دارای بیشترین میانگین (3/94) و مؤلفه عدم تبعیض بین دانشجویان دارای کمترین میانگین (3/23) است. 2. بین دیدگاه دانشجویان بر اساس جنس، مقطع تحصیلی و رشته درباره بعضی از مؤلفههای اخلاق حرفهای آموزش تفاوت معنیداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق حرفهای آموزش؛ اعضای هیئت علمی؛ دانشجو؛ دانشگاه شیراز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Measuring the components of professional ethics in education complied by faculty members of Shiraz University | ||
نویسندگان [English] | ||
mojtaba hajkhozeymh؛ mostafa bagherianfar؛ esmaeel shahryari | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to Measuring the components of professional ethics in education complied by faculty members of Shiraz University. The research method was descriptive. Statistical population includes all students of University of Shiraz, which 400 of them were selected as sample. Data collected using questionnaire that its validity was confirmed in the eyes of teachers and its reliability using Cronbach's alpha coefficient 0/84 is determined. The findings showed that: 1) In view of students the average of components of professional ethics in education complied by faculty members of Shiraz University was higher than the hypothetical average. Among the components of professional ethics, confidentiality component of students by faculty has the highest average (3/94) and the components of non-discrimination between students with the lowest average is 3/23; 2(Between the attitudes of students according to gender, educational levels and field of study, about some of the components of professional ethics in education, there is a significant difference. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Personality Traits, Quality of education, individual strengths, the attitude toward teaching profession | ||
مراجع | ||
ابطحی، سیدابراهیم (1387). «چارچوبی برای آموزش دروس دانشگاهی اخلاق در فناوری اطلاعات». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. سال سوم. شماره 3،4. صص 27-37. ایمانیپور، معصومه (1391). «اصول اخلاق حرفهای در آموزش». مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی»، دوره پنجم، شماره 6. صص 28-41. بذرافکن، لیلا؛ امینی، میترا؛ لطفی، فرهاد؛ جلالی، زهرا (1390). «بررسی خود سنجی رعایت اخلاق حرفهای در بین اساتید بالینی دانشکدهه پزشکی شیراز». مجله پزشکی هرمزگان. سال شانزدهم، شماره 5. صص 387- 394. حسینی، سید جواد (1393). «بررسی رابطه اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری اعضای هیئتعلمی دانشگاه تهران». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ه علوم تربیتی. دانشگاه تهران. حسینیان، سیمین (1385). اخلاق در مشاوره و روانشناسی. تهران: انتشارات کمال تربیت. رحیمی، حمید، آقابابایی، راضیه (1392). «رابطه فرهنگسازمانی و اخلاق حرفهای؛ اعضای هیئتعلمی دانشگاه کاشان». راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره ششم، شماره 2. صص 62-67. زینالدین بن علی العاملی (شهید ثانی) (1368). منیه المرید فی آداب المفید و المستفید. مکتب اعلام اسلامی. قم. عزیزی، نعمت اله (1389). «اخلاق حرفهای در آموزش عالی: تأملی بر راهبردهای بهبود استانداردهای اخلاقی در آموزشهای دانشگاهی». مجله راهبرد فرهنگ، شمارۀ 8 و 9،صص 174-201. فرمهینی فراهانی؛ محسن، بهنام جام؛ لیلا (1391). «بررسی میزان رعایت مؤلفههای اخلاق حرفهای آموزش در اعضای دانشگاه شاهد». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. سال هفتم. شماره1.صص1-10. فراستخواه، مقصود (1385). «اخلاق علمی رمز ارتقای آموزش عالی؛ جایگاه و سازوکارهای اخلاقیات حرفهای علمی در تضمین کیفیت آموزش عالی». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره 1. صص13-28. قراملکی، احدفرامرز (1385). اخلاق حرفهای. قم: نشر مجنون. میرکمالی، سیدمحمد (1392). فلسفه مدیریت. تهران: نشر یسطرون. میرکمالی، سیدمحمد (1389). رهبری و مدیریت آموزشی. تهران: نشر یسطرون. نعمتی، محمدعلی، محسنی، هدی سادات (1389). «اخلاق در آموزش عالی؛ مؤلفهها، الزامات، راهبردها». پژوهشنامه اخلاق در آموزش عالی، پژوهشنامه علوم اجتماعی، شماره 63. صص 9-46. Carr, David (2000). Professional and ethics in teaching. First publishing, Routledge, London. pp. 30-45. Gluchmanova, M. (2015). The importance of ethics in the teaching profession. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176, 509-513. Kumar, R. (2014). Professional Ethics in Teacher Education: Need and Importance. Darpan International Research Analysis, 1(8), 1. McCraw, H. Moffeit, K. S. & O’Malley Jr, J. R. (2009). An analysis of the ethical codes of corporations and business schools. Journal of business ethics, 87(1), 1-13. Pring, Richard (2001). Education as a moral practice, Journal of Moral Education, Vol. 30, No. 2. pp. 101-112. Puiu, S. & Ogarca, R. F. (2015). Ethics management in higher education system of Romania. Procedia Economics and Finance, 23, 599-603. Sârbu, L. V.; Dimitrescu, M. & Lacroix, Y. (2015). The importance of knowing and applying of the professional legislation and ethics in the management of educational institutions to combat corruption. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 203-210. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 646 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 824 |