تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
تحول ناشی از آموزش بر مبنای الگوی تدریس بدیعه پردازی بر پرورش خلاقیت دانش آموزان در درس زبان انگلیسی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 9، خرداد 1396، صفحه 51-65 اصل مقاله (287.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید محمود طباطبایی1؛ رضا رامی2؛ کیوان عزیزی3؛ زهرا پرویزنیا* 4؛ مسعود عظمی5 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، کارمند دانشگاه فرهنگیان پیشوا، تهران. ایران. | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت برنامه ریزی درسی، دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی، ایران. | ||
3دکتری زبان انگلیسی، دبیر آموزش و پرورش سرپل ذهاب، کرمانشاه، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد آمار ریاضی، دانشگاه راضی کرمانشاه | ||
5مدیرعامل زبان های خارجی، شهرکرج، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 فروردین 1397، تاریخ بازنگری: 02 اردیبهشت 1397، تاریخ پذیرش: 08 اردیبهشت 1397 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثرات الگوی تدریس بدیعه پردازی بر پرورش خلاقیت دانش آموزان در درس زبان انگلیسی و مقایسه آن با الگوی تدریس سنتی انجام گرفته است. این مطالعه به روش نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل صورت گرفته است. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 1395 بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، تعداد64 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت از آزمون سنجش خلاقیت تورنس(فرم ب) و راهنمای استفاده از الگوی تدریس بدیعه پردازی می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات خلاقیت دانش آموزان گروه آزمایش که از تدریس بدیعه پردازی برای آموزش آنها استفاده شده بود به شکل معنی دار آماری از گروه کنترل که به شکل متداول آموزش دیده بودند در پس آزمون، بیشتر بود(p=0.001). همچنین بین میانگین نمرات گروه های آزمایش و کنترل در تمام خرده مقیاسهای تفکرخلاق (سیالی، ابتکار،بسط و انعطاف پذیری)، تفاوت معنی دار آماری یافت شد(p<0/05). | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی تدریس؛ روش بدیعه پردازی؛ خلاقیت؛ درس انگلیسی؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Evolution Caused by the Innovative Teaching Model on Improving Students Creativity in English Lessons. | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mahmoud Tabatabaei1؛ Reza Rami2؛ Keyvan Azizi3؛ Zahra Parviznia4؛ Masoud Ozami5 | ||
1Ph.D. student of educational management, employee of Farhangian University of Pishva, Tehran. IRAN. | ||
2Master of Science in Planning Management, Graduated from Allameh Tabatabai University, IRAN. | ||
3Ph.D. in English, Teacher in Education Office, Sarpol Zahab, Kermanshah, IRAN. | ||
4M.A in Stastistic of Razi University of Karmanshah,IRAN. | ||
5Managing Director of Foreign Languages in Karaj City, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The present research was conducted to determine the effect of innovative model of improving students’ creativity in English classes. The study is designed in a semi-experimental manner, using pretest and post-test with a control group. The population was all girls in the third grade of secondary school in 2017 academic year of Sarpol Zahab, Iran. 64 subjects were selected by multi stage cluster sampling as the statistic sample. The instruments were a Torrance Creativity Test (Form B) and innovative Teaching Model Checklist. The mean, standard deviation and analysis of covariance were conducted to analyze the data. The results showed that in the after test, the average scores of students’ creativity in the test group taught through innovative teaching type was significantly more than the control group that had been taught in the common way (p=0/001). Also there were significant differences in the average of scores between the test group and control group in all the sub-measures of Creativity (fluidity, originality, flexibility, elaboration) (p<0/05). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching Model, Innovative Teaching Method, Creativity, English Lessons, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 600 |