تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,318 |
رابطه کیفیت زندگی در مدرسه و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش واسطه ای خودپنداره تحصیلی | |||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | |||
مقاله 2، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 11، دی 1393، صفحه 31-48 اصل مقاله (4.25 M) | |||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||
نویسندگان | |||
عادل زاهدبابلان1؛ غفار کریمیان پور* 2؛ ادریس دشتی3 | |||
1عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی | |||
2دانشجوی دکتری دانشگاه محقق اردبیلی | |||
3دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران | |||
تاریخ دریافت: 14 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 31 اردیبهشت 1397، تاریخ پذیرش: 15 آبان 1395 | |||
چکیده | |||
هدف این پژوهش، رابطة کیفیت زندگی در مدرسه و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان با توجه به نقش واسطهای خودپندارة تحصیلی است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایة پنجم و ششم دبستان شهرستان ثلاث باباجانی (420 نفر) بوده است که با توجه به جدول مورگان و با استفاده از روش تصادفی طبقهای 201 نفر برای نمونه (90 پسر و 111 دختر) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کیفیت زندگی در مدرسه، خودپندارة تحصیلی و اشتیاق تحصیلی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که کیفیت زندگی در مدرسه به صورت مستقیم بر خودپندارة تحصیلی و اشتیاق تحصیلی و به صورت غیرمستقیم از طریق خودپندارة تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی تأثیر دارد. همچنین اثر مستقیم خودپندارة تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان معنیدار شناخته شد. بنابراین برای افزایش اشتیاق دانشآموزان به تحصیل باید به متغیرهای کیفیت زندگی در مدرسه و خودپندارة تحصیلی توجه کرد. | |||
کلیدواژهها | |||
کیفیت زندگی در مدرسه؛ خودپندارة تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی | |||
عنوان مقاله [English] | |||
The relationship between quality of life-school with academic encouragement considering the mediating role of academic self-concept | |||
نویسندگان [English] | |||
Adel Zahed-Babelan1؛ ghaffar karimianpoor2؛ edris dashti3 | |||
1faculty member of university of Mohaghegh Ardabili | |||
چکیده [English] | |||
The purpose of this study was to investigate the mediating role of academic self-concept in relationship between quality of life-school with academic encouragement. Study’s goal is applied and the research method was descriptive correlational. The population of this study consisted of all students in fifth grade and sixth grade (420) in Salas Babajany city. According to Morgan table using spatial random sampling method, 200 subjects (90 males and 110 females) were selected. For data gathering, the questionnaires of quality of life-school, academic self-concept and academic encouragement were used. To analyze the data, SPSS and LISREL software were used. The results showed that the quality of life school directly effects on academic self-concept and academic encouragement, and indirectly effects on academic encouragement through academic self-concept. Also the direct effect of academic self-concept on the academic encouragement was significant. So to increase the student’s motivation and academic encouragement, quality of life in school and academic self-concept should be considered. | |||
کلیدواژهها [English] | |||
Quality of Life in School, academic self-concept, academic encouragement | |||
مراجع | |||
نعامی، عبدالزهرا و پیریایی، صالحه (1391). «رابطۀ ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز». مجلة پژوهش در نظام های آموزشی، 3 (2). 29-42 یارمحمدی واصل، مسیب، قنادی، فاطمه و مقامی، حمید (1391). «بررسی رابطۀ خودپندارة تحصیلی با عملکرد ریاضی در دورة راهنمایی». مجلة پژوهش در نظام های آموزشی،7(20). 143-161
Bandura, Albert (1977). Self-efficacy: toward a Unifying theory of behavioral change. Psychologica Review. 84(2). 191-215.
Kosterelioglo, Akin, Kosterelioglo, Ilker. (2015). Effect of high school student perceptions of school quality on their academic motivation levels. Educational Reaserch and reviews. 10(3). 274-281
Bourke, S. & Ainley J. (1992). Quality of school life and intentions for further education: the case of a rural high school. Paper presented at annual conference of AARE. Adelaide .
Brian M. Galla; Jeffrey J. Wood; Eli Tsukayama; Kim Har; Angela W. Chiu & David A. Langer. (2014). A longitudinal multilevel model analysis of the within-person and between-person effect of effortful engagement and academic self-efficacy on academic performance. Journal of School Psychology, Volume 52(3), 295-308.
Dana Prince & Paula S. Nurius (2014). The role of positive academic self-concept in promoting school success. Children and Youth Services Review, 43(2), 145-152.
Frédéric Guay; Catherine F. Ratelle; Amélie Roy & David Litalien (2010). Academic self-concept, autonomous academic motivation, and academic achievement: Mediating and additive effects. Learning and Individual Differences, Volume 20(6), 644-653.
Fredricks, J. A.; Blumenfeld, P. C. & Paris, A. H. (2004). School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review ofEducational Research, 74(1), 59-109.
Huguet, P.; Dumas, F.; Marsh, H. W.; Régner, I.; Wheeler, L.; Suls, J. et al. (2009). Clarifying the role of social comparison in the big-fish–little-pond effect (BFLPE): An integrative study. Journal of Personality and Social Psychology, 97(2), 156–170.
Jennifer A. Fredricks (2015). Academic engagement. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (2nd ed.), 31-36.
Joana Cadima; Sarah Doumen; Karine Verschueren & Evelien Buyse (2015). Child engagement in the transition to school: Contributions of self-regulation, teacher–child relationships and classroom climate. Early Childhood Research Quarterly, Volume 32(3), 1-12
Maarten Pinxten A.; Sofie Wouters; Franzis Preckel C.; Christoph Niepel D.; Bieke De Fraine A. & Karine Verschueren. (2015). The formation of academic self-concept in elementary education: A unifying model for external and internal comparisons .41(2). 124-132
Marsh, H. W. & Martien, M. (2012). Academic self-concept. InternationalGuide toStudentAchievement, 62.
Marsh, H. W. & O’Mara, A. (2008). Reciprocal effects between academic self-concept, self-esteem, achievement, and attainment over seven adolescent years: Unidimensional and multidimensional perspectives of self-concept. Personalityand Social Psychology Bulletin, 34(2), 542–552.
Ming-Te Wang & Jacquelynne S. Eccle (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and Instruction, 28 (3), 12-23.
Möller, J. & Marsh, H. W. (2013). Dimensional comparison theory. PsychologicalReview, 120(4), 544–560.
Newmann, F. M.; Wehlage, G. G. & Lamborn, S. D. (1992). The significance and sources of student engagement. In Newmann, F. M. (ed.)Student engagement and achievement in American secondary schools (pp. 11-39). New York: Teachers College Press. pp. 11-39.
Ouweneel, E.; Le Blanc, P. M. & Schaufeli, W. B. (2011). Flourishing students: A longitudinal study on positive emotions, personal resources, and study engagement. Journal of Positive Psychology: Dedicated to furthering researchand promoting good practice, 6 (2), 142-153.
Pehlivan, H. & Koseoglu, P. (2012). An Analysis of Ankara Science High School Students’ Attitudes towards Biology and Their Academic Self-concept in Terms of Some Family Characteristics. Procedia-Social andBehavioral Sciences, 46, 944-949.
Pekrun, R.; Goetz, T.; Frenzel, Anne C.; Barchfeld, P. & Perry, Raymond P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36, 36- 48.
Rumberger, R. W. & Larson, K. A. (1998). Student mobility and the increased risk of high school dropout. American Journal of Education, 107(2), 1-35.
Salmela-Aro, K.; Tolvanen, A. & Nurmi, J-E. (2009). Achievement strategies during university studies predict early career burnout and engagement. Journal of Vocational Behavior, 75, 162-172.
Seaton, M.; Marsh, H. W. & Craven, R. G. (2010). Big-fish-little-pond effect: Generalizability and moderation – Two sides of the same coin. AmericanEducational Research Journal, 47, 390–433.
Selim Gunuc & Abdullah Kuzu (2015). Confirmation of Campus-Class-Technology Model in student engagement: A path analysis. Computers in Human Behavior, Volume 48, July 2015, (2), 114-125.
Shaaria Abdull Sukor; Nurahimah Mohd, Yusoffb; Izam Mohd Ghazalic; Rafisah Hj Osmand & Nur Fatirah Mohd Dzahir (2014). The Relationship between lecturers teaching style And Academic Engagement. Social and Behavioral Sciences. 118 (3), 10 – 20
Suvi Nurttila; Elina Ketonen & Kirsti Lonka (2015). Sense of Competence and Optimism as Resources to Promote Academic Engagement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 171(1), 1017-1026.
Wang, M. T. & Holcombe, R. (2010). Adolescents' perceptions of classroom environment, school engagement, and academic achievement.AmericanEducational ResearchJournal, 47, 633–662.
Zyngier, D. (2008). Conceptualizing student engagement: Doing education .Teaching and Teacher Education. 24(7). 1765-1776 | |||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,031 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,266 |