تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,649 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,712 |
تأثیر استفاده از نقشه مفهومی بر یادگیری درس علوم | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 11، دی 1393، صفحه 81-98 اصل مقاله (4.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مرتضی سمیعی زفرقندی* | ||
عضو هیئت علمی | ||
تاریخ دریافت: 17 آبان 1394، تاریخ بازنگری: 31 اردیبهشت 1397، تاریخ پذیرش: 15 آبان 1395 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی استفاده از نقشة مفهومی در تدریس درس علوم تجربی بر یادگیری دانشآموزان است. روش پژوهش به صورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، با گروه آزمایش و گواه انجام شده است. بدین منظور تعداد 76 نفر از دانشآموزان دختر دورة ابتدایی پایة ششم منطقة 19 تهران در سال تحصیلی 1393-94 به شیوة نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. دادهها با برگزاری سه مرحله پیشآزمون، دو مرحله آزمون عملکردی و یک مرحله پسآزمون نهایی برای سنجش یادگیری و همچنین ثبت مشاهدات کلاسی جمع آوری شده است. برای بررسی روایی آزمونها، محتوای آنها با هدف اصلی درس تطبیق داده شده و سؤالات با نظر 2 نفر از معلمان باسابقه و کارشناسان گروههای آموزشی دورة ابتدایی ادارة آموزش و پرورش منطقة 19 تهران، هم به لحاظ ظاهر و هم به لحاظ محتوایی بررسی شد. با توجه به تشریحیبودن سؤالات آزمون، برای بررسی پایایی آزمونها از روش پایایی مصححان استفاده شد. گروه آزمایش با استفاده از نقشة مفهومی و گروه گواه بدون دریافت مداخله و به روش سنتی، هر کدام 15جلسة 45 دقیقهای و به مدت 5 ماه آموزش دیدهاند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین میزان یادگیری دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد و استفاده از نقشة مفهومی در تدریس بیش از روش سنتی موجب یادگیری دانشآموزان در درس علوم تجربی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشه مفهومی؛ روش تدریس؛ سخنرانی؛ یادگیری؛ علوم تجربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Conceptual Mapping on Learning the Science Course | ||
نویسندگان [English] | ||
morteza samie zafarghandi | ||
Faculty member | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to determine the effectiveness of using a conceptual map in the teaching of the science of experimental sciences on student learning. The research method was a semi-experimental design with pre-test-post-test design, with the experimental and control group. For this purpose, 76 students from elementary school students in the sixth grade of the 19th district of Tehran in the academic year 2013-2014 were selected through targeted sampling. The data were collected by holding three stages of pretest, two stages of functional test and one step final test for measuring the learning as well as recording the class observations. To assess the validity of the tests, their content was adapted to the main purpose of the course and the questions were examined by the opinion of two senior teachers and experts from the elementary education groups of the Department of Education of the 19th District of Tehran, both in terms of appearance and content. Checked out. Due to the explanation of the test questions, the reliability of the tests was used to test the reliability of the scribes. The experimental group was trained using conceptual map and control group without intervention and in the traditional way each of 15 sessions was 45 minutes and for 5 months. For analyzing the data, descriptive and inferential statistical methods of covariance analysis have been used. The results of the research show that there is a significant difference between the level of learning of the two groups and the use of the concept map in teaching more than the traditional method has led to students learning in the experimental sciences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
conceptual map, teaching method, Lecture, learning, empirical sciences | ||
مراجع | ||
بوزان، ت. (1393). نیروی ذهن خلاق. ز. فرزان. قم: انتشارات هشت کتاب (تاریخ انتشار اثر اصلی، 2001). فرزان ، زهرا، ( 1393 )، نیروی ذهن خلاق. ز. فرزان. قم: انتشارات هشت کتاب( نوشته بازان ، تونی ، 2001). تقیپور، ک. (1393). مبانی نظری و عملی تکنولوژی آموزشی جلد اول. تهران: آوای نور. توتونچی عصرحاضری، ژ. و مرسلی، ف. (1392). نقشههای مفهومی در آموزش شیمی و ترسیم آن با نرمافزارهای رایانهای، طرح پژوهشی دروندانشگاهی. دانشکدة شیمی. دانشگاه سمنان. سیف، ع. ا. (1387). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران. سیف، ع. ا.؛ کیان ارثی، ف. (1389). «تأثیر متغیرهای آموزشیِ پیشسازماندهنده و هدفهای آموزشی بر میزان یادگیری از طریق درک مطلب». فصلنامةمدیریتبرآموزشانتظامی، 3، 4. فصلنامه مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی ، معاونت تربیت و آموزش ناجا ، مرکز تحقیقات کاربردی سعیدی، ع.؛ سیف، ع. ا.؛ اسدزاده، ح. و ابراهیمی قوام، ص. (1391). «تأثیر مطالعه به کمک نقشههای مفهومی بر درک مطلب دانشآموزان سال سوم متوسطه». فصلنامة فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1، 3، صص 131-143. سوادپور، ن. (1391). بررسی اثربخشی آموزش به کمک نقشة مفهومی معلم ساخته و نقشههای مفهومی با تلفیق چندرسانهای در درس حرفهوفن بر عملکرد یادگیری و انگیزش دانشآموزان دختر پایة سوم راهنمایی شهر زنجان، پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة برنامهریزی آموزشی، دانشکدة علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز. حاتمی، ج.؛ عبدالله میرزایی، ر. و عباسی، ج. (1388). «بهبود کیفیت آموزش مفاهیم درس شیمی به کمک نقشههای مفهومی»، نشریةعلمیپژوهشیفناوریآموزش، 3، 4. فصلنامه فناوری آموزشی ( فناوری وآموزش) ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، شماره 3 و 4 رحمانی، ا.؛ محجل اقدم، ع.؛ فتحیآذر، ا. و عبدالله زاده، ف. (1386). «مقایسة تأثیر آموزش بر مبنای نقشة مفهومی با روش تلفیقی بر یادگیری درس فرایند پرستاری دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز». مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 1، 7. صص 41-49. صفوی، ا. (1390). روشهای فنون الگوهای تدریس. تهران: سمت. فردانش، ه.؛ شیخی فینی، ع. ا. (1381). درآمدی بر سازندهگرایی در روانشناسی و علوم تربیتی، فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، 42،12. صص 125-142. محرابی پری، س. (1390). تأثیر آموزش با نقشة مفهومی دیجیتال بر پیامدهای شناختی، عاطفی و راهبردهای یادگیری درس زمین شناسی دانشآموزان دختر سـال سـوم متوسـطه شـهر سمنان، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. میرزایی، ک. و زحمتکش، ث. (1392). «تدریس به روش نقشة مفهومی روشی مؤثر بر میزان یادگیری و یادداری دانشجویان». مجلة دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا)، 1، 4. صص 38-43. عباسی، ج. (1387). کاربرد نقشه های مفهومی در آموزش شیمی دبیرستان. پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة شیمی، دانشکدة علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی.
AKinsanya, C. & Williams, M. (2004). Mapping for Meaningful Learning, Nurse Education Today, 24(1) 41-46. Ausubel, D. P. (1968). Education psychology: A Cognitive view. New york: Holt, Rinehart, and Winston. Beavers, K. (2014). Mind and Concept Mapping. Association of college and research libraries and American library association. Tips and Trends Instructional Technologies Committee. Buzan, T. & Buzan, B. (1993). The Mind Map book: How to use radiant thinking to maximize your brain’s untapped potential. New York: Plume. Chiou, C. (2008). The effect of concept mapping on students’ learning achievements and interests. Innovations in Education and Teaching International, 45(4), 375-387. Colosimo, A. & Fitzgibbons, M. (2012). “Teaching, Designing, and Organizing: Concept Mapping for Librarians.” Partnership: the Canadian Journal of Library and Information Practice and Research 7 (1). Retrieved from https://journal.lib.uoguelph.ca/index.php/perj/article/view/1800/2516#.Un2LQCewUat. Gul, R. B. & Boman, J. A. (2006). Concept mapping: A strategy for teaching and evaluation in nursing education. Nurse education in practice . Hay, D.; Ian, K. & Simon, L. B. (2008). "Making Learning Visible: the Role of Concept Mapping in Higher Education." Studies in Higher Education 33 (3): 295-311. doi: 10.1080/03075070802049251.
Henno, I. & Reiska, P. (2008). Using concept mapping as assessment tool in school biology. Concept mapping: Connecting educator’s proc. of the third int. conference on concept mapping Tallinn, Estonia & Helsinki, Finland.
Hoffmann, K. F. (2010). The Impact of Graphic Organizer and Metacognitive Monitoring Instruction on Expository Science Text Comprehension in Fifth Grade Students. Doctoral dissertation, Raleigh, North Carolina.
Hyerle, D. (2009). Visual tools for transforming information into knowledge (2nd ed.), Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Kimber, K., Pillay, A.H., & Richards, C. (2007). Techno Literacy and Learning: An Analysis of the Quality of Knowledge in Electronic Representations of Understanding, Computers & Education, 48 (1), 59- 79. Kimchin, I. M. (2006). Concept mapping, PowerPoint, and Pedagogy of access, Journal of Biology Education, 40, 79-83.
Moreno, R. (2010). Educational psychology. United States of America; courier-Kendall Ville.
Nesbit, J. C. & Adesope, O .O. (2011). Learning from Animated Concept Maps with Concurrent Audio Narration. The Journal of Experimental Education, 2011, 79, 209–230. DOI: 10.1080/00220970903292918 Novak, J. D. & Gowin, D. B. (1984). Concept mapping for meaningful learning. Cambridge: Cambridge University Press Novak, J. D. & Cañas, A. J. (2006). The theory underlying concept maps and how to construct them, Florida Institute for Human and Machine Cognition (IHMC). Woolfolk, A. E. (2007). Educational psychology. (10th). Boston: Pearson. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 786 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,739 |