| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 498 |
| تعداد مقالات | 3,873 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,856,093 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,788,470 |
بررسی میزان رعایت اصول ساختاری و نگارشی در تدوین کتاب علوم دوم ابتدایی از نظر معلمان زن شهرهای اصفهان و تهران | ||
| پویش در آموزش علوم انسانی | ||
| مقاله 3، دوره 3، شماره 8، مهر 1396، صفحه 30-44 اصل مقاله (445.35 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه احمدی دهرشید* 1؛ احمدرضا نصرآبادی2؛ احمد عابدی3 | ||
| 1دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، | ||
| 2استاد و عضو هئیت علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان. | ||
| 3روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، استادیار و عضو هئیت علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان. | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش، بررسی میزان رعایت اصول ساختاری و نگارشی در کتاب علوم دوم ابتدایی از نظر معلمان زن است. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است و جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن پایه دوم ابتدایی در دو شهر اصفهان و تهران بودند که مجموع آن650 نفر بوده که 260 نفر در نواحی 5گانه اصفهان و390 نفر در مناطق22 گانه تهران بودند و براساس نمونهگیری خوشهای چند طبقه، در شهر اصفهان نواحی2و 3 و در شهر تهران مناطق6، 7، 10و11 برای انجام پژوهش انتخاب شدند. حجم نمونه براساس نواحی، در شهر اصفهان 86 نفر و در شهر تهران 97 نفر بوده است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شده است. روایی این پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ در حیطه ساخناری951/0و در حیطه نگارشی860/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافتهها ، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده، که در آمار توصیفی از مشخصههای آماری: فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی از آزمونهای tتک نمونهای، tمستقل و تحلیل واریانس یک راهه با استفاده از نرم افزارSPSS 20 استفاده شده است. براساس یافتهها، میزان رعایت اصول ساختاری و نگارشی از سطح میانگین فرضی 25/2 بالاتر میباشد که نشانگر این است که تفاوت معناداری در پاسخدهی افراد وجود نداشته است و همچنین نتایج از نظر عوامل جمعیت شناختی در هر دو حیطه یکسان بوده است و تفاوتی وجود نداشته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اصول طراحی؛ ساختاری؛ نگارشی؛ کتاب علوم؛ دوم ابتدایی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| بررسی میزان رعایت اصول ساختاری و نگارشی در تدوین کتاب علوم دوم ابتدایی از نظر معلمان زن شهرهای اصفهان و تهران | ||
| نویسندگان [English] | ||
| fatemeh ahmadi dehrashid1؛ ahmadreza nasrabadi2؛ ahmad ahmadi3 | ||
| 1دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، | ||
| 2استاد و عضو هئیت علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان. | ||
| 3روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، استادیار و عضو هئیت علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان. | ||
| چکیده [English] | ||
| هدف این پژوهش، بررسی میزان رعایت اصول ساختاری و نگارشی در کتاب علوم دوم ابتدایی از نظر معلمان زن است. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است و جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن پایه دوم ابتدایی در دو شهر اصفهان و تهران بودند که مجموع آن650 نفر بوده که 260 نفر در نواحی 5گانه اصفهان و390 نفر در مناطق22 گانه تهران بودند و براساس نمونهگیری خوشهای چند طبقه، در شهر اصفهان نواحی2و 3 و در شهر تهران مناطق6، 7، 10و11 برای انجام پژوهش انتخاب شدند. حجم نمونه براساس نواحی، در شهر اصفهان 86 نفر و در شهر تهران 97 نفر بوده است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شده است. روایی این پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ در حیطه ساخناری951/0و در حیطه نگارشی860/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافتهها ، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده، که در آمار توصیفی از مشخصههای آماری: فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی از آزمونهای tتک نمونهای، tمستقل و تحلیل واریانس یک راهه با استفاده از نرم افزارSPSS 20 استفاده شده است. براساس یافتهها، میزان رعایت اصول ساختاری و نگارشی از سطح میانگین فرضی 25/2 بالاتر میباشد که نشانگر این است که تفاوت معناداری در پاسخدهی افراد وجود نداشته است و همچنین نتایج از نظر عوامل جمعیت شناختی در هر دو حیطه یکسان بوده است و تفاوتی وجود نداشته است. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| اصول طراحی, ساختاری, نگارشی, کتاب علوم, دوم ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 427 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,078 |
||