| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 491 |
| تعداد مقالات | 3,831 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,554,891 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,673,430 |
نقش و اهمیت بازدیدهای میدانی در آموزش جغرافیا و علوم زمین | ||
| پویش در آموزش علوم انسانی | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 8، مهر 1396، صفحه 79-87 اصل مقاله (324.68 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علی صادقی* 1؛ مریم لگزیان2 | ||
| 1استادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. | ||
| 2دبیر آموزش وپرورش ناحیه 1 شهرری | ||
| چکیده | ||
| وقوع تحولات گسترده در ابعاد سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و نظامی در جهان سبب شده است که آموزش علوم زمین از جمله آموزش جغرافیا و زمینشناسی از اهمیت والایی برای برنامهریزان و دانشآموزان برخوردار گردد. از آنجاییکه «بازدیدهای میدانی» دانشآموزان را از فضای بسته و یکنواخت کلاس به طبیعت منتقل میکند و ضمن تعامل مستقیم دانشآموزان با پدیدههای طبیعی، مشارکت و پژوهش فعال دانشآموزان را در حین تدریس بههمراه دارد؛ شیوۀ آموزشی بسیار جذاب و کارآمد محسوب میشود. در این شیوۀ آموزشی، چون دانشآموزان با راهنمایی معلم و آموختههای قبلی خود به مشاهدۀ مستقیم و تعامل بیواسطه با پدیدههای طبیعت میپردازند؛ بنابراین یادگیری آن نیز بسیار عمیقتر و دائمیتر است. پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع مختلف کتابخانهای تدوین شده است، حاکی از آن است که اگر در آموزش جغرافیا و علوم زمین، بازدید میدانی با رعایت اصول علمی انجام شود، ضمن توسعۀ مهارتهای یاددهی- یادگیری و بهبود کیفیت تدریس، مشارکت فعال فراگیران را به دنبال داشته و با تحقق اهداف بلندمدت آموزشی، زمینۀ آموزش پایدار و کارآمد این رشته را به همراه خواهد داشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ جغرافیا؛ علوم زمین؛ بازدید میدانی؛ مشارکت | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| نقش و اهمیت بازدیدهای میدانی در آموزش جغرافیا و علوم زمین | ||
| نویسندگان [English] | ||
| ali sadeghi1؛ maryam lagzian2 | ||
| 1استادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. | ||
| 2دبیر آموزش وپرورش ناحیه 1 شهرری | ||
| چکیده [English] | ||
| وقوع تحولات گسترده در ابعاد سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و نظامی در جهان سبب شده است که آموزش علوم زمین از جمله آموزش جغرافیا و زمینشناسی از اهمیت والایی برای برنامهریزان و دانشآموزان برخوردار گردد. از آنجاییکه «بازدیدهای میدانی» دانشآموزان را از فضای بسته و یکنواخت کلاس به طبیعت منتقل میکند و ضمن تعامل مستقیم دانشآموزان با پدیدههای طبیعی، مشارکت و پژوهش فعال دانشآموزان را در حین تدریس بههمراه دارد؛ شیوۀ آموزشی بسیار جذاب و کارآمد محسوب میشود. در این شیوۀ آموزشی، چون دانشآموزان با راهنمایی معلم و آموختههای قبلی خود به مشاهدۀ مستقیم و تعامل بیواسطه با پدیدههای طبیعت میپردازند؛ بنابراین یادگیری آن نیز بسیار عمیقتر و دائمیتر است. پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع مختلف کتابخانهای تدوین شده است، حاکی از آن است که اگر در آموزش جغرافیا و علوم زمین، بازدید میدانی با رعایت اصول علمی انجام شود، ضمن توسعۀ مهارتهای یاددهی- یادگیری و بهبود کیفیت تدریس، مشارکت فعال فراگیران را به دنبال داشته و با تحقق اهداف بلندمدت آموزشی، زمینۀ آموزش پایدار و کارآمد این رشته را به همراه خواهد داشت. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| آموزش, جغرافیا, علوم زمین, بازدید میدانی, مشارکت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 720 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,926 |
||