تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
نقش و اهمیت بازدیدهای میدانی در آموزش جغرافیا و علوم زمین | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 8، مهر 1396، صفحه 79-87 اصل مقاله (324.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی صادقی* 1؛ مریم لگزیان2 | ||
1استادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. | ||
2دبیر آموزش وپرورش ناحیه 1 شهرری | ||
تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1396، تاریخ بازنگری: 12 خرداد 1396، تاریخ پذیرش: 12 تیر 1396 | ||
چکیده | ||
وقوع تحولات گسترده در ابعاد سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و نظامی در جهان سبب شده است که آموزش علوم زمین از جمله آموزش جغرافیا و زمینشناسی از اهمیت والایی برای برنامهریزان و دانشآموزان برخوردار گردد. از آنجاییکه «بازدیدهای میدانی» دانشآموزان را از فضای بسته و یکنواخت کلاس به طبیعت منتقل میکند و ضمن تعامل مستقیم دانشآموزان با پدیدههای طبیعی، مشارکت و پژوهش فعال دانشآموزان را در حین تدریس بههمراه دارد؛ شیوۀ آموزشی بسیار جذاب و کارآمد محسوب میشود. در این شیوۀ آموزشی، چون دانشآموزان با راهنمایی معلم و آموختههای قبلی خود به مشاهدۀ مستقیم و تعامل بیواسطه با پدیدههای طبیعت میپردازند؛ بنابراین یادگیری آن نیز بسیار عمیقتر و دائمیتر است. پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع مختلف کتابخانهای تدوین شده است، حاکی از آن است که اگر در آموزش جغرافیا و علوم زمین، بازدید میدانی با رعایت اصول علمی انجام شود، ضمن توسعۀ مهارتهای یاددهی- یادگیری و بهبود کیفیت تدریس، مشارکت فعال فراگیران را به دنبال داشته و با تحقق اهداف بلندمدت آموزشی، زمینۀ آموزش پایدار و کارآمد این رشته را به همراه خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ جغرافیا؛ علوم زمین؛ بازدید میدانی؛ مشارکت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
نقش و اهمیت بازدیدهای میدانی در آموزش جغرافیا و علوم زمین | ||
نویسندگان [English] | ||
ali sadeghi1؛ maryam lagzian2 | ||
1استادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. | ||
2دبیر آموزش وپرورش ناحیه 1 شهرری | ||
چکیده [English] | ||
وقوع تحولات گسترده در ابعاد سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و نظامی در جهان سبب شده است که آموزش علوم زمین از جمله آموزش جغرافیا و زمینشناسی از اهمیت والایی برای برنامهریزان و دانشآموزان برخوردار گردد. از آنجاییکه «بازدیدهای میدانی» دانشآموزان را از فضای بسته و یکنواخت کلاس به طبیعت منتقل میکند و ضمن تعامل مستقیم دانشآموزان با پدیدههای طبیعی، مشارکت و پژوهش فعال دانشآموزان را در حین تدریس بههمراه دارد؛ شیوۀ آموزشی بسیار جذاب و کارآمد محسوب میشود. در این شیوۀ آموزشی، چون دانشآموزان با راهنمایی معلم و آموختههای قبلی خود به مشاهدۀ مستقیم و تعامل بیواسطه با پدیدههای طبیعت میپردازند؛ بنابراین یادگیری آن نیز بسیار عمیقتر و دائمیتر است. پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع مختلف کتابخانهای تدوین شده است، حاکی از آن است که اگر در آموزش جغرافیا و علوم زمین، بازدید میدانی با رعایت اصول علمی انجام شود، ضمن توسعۀ مهارتهای یاددهی- یادگیری و بهبود کیفیت تدریس، مشارکت فعال فراگیران را به دنبال داشته و با تحقق اهداف بلندمدت آموزشی، زمینۀ آموزش پایدار و کارآمد این رشته را به همراه خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آموزش, جغرافیا, علوم زمین, بازدید میدانی, مشارکت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 502 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,705 |