تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
رابطهی هوش هیجانی و تیپ های شخصیتی با سلامت روان دانشجومعلمان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
مقاله 6، دوره 1395، شماره 5، اسفند 1395، صفحه 76-91 اصل مقاله (2.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهشاد رهبری* | ||
علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهید رجایی اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 دی 1395، تاریخ پذیرش: 10 دی 1395 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی هوش هیجانی و تیپهای شخصیتی با سلامت روان دانشجومعلمان صورت گرفت. طرح پژوهش غیر آزمایشی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجومعلمان مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی پردیس فاطمه زهرا (اصفهان) به تعداد 70 نفر بوده است. که از بین آنها بر اساس فرمول کوکران تعداد 60 نفر از دانشجومعلمان دختر به روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامههای سلامت عمومی(GHQ-28)، پرسشنامه هوش هیجانی سیبر یا شرینگ و آزمون تیپهای شخصیتی آیزنک استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها ازآمار توصیفی( فراوانی، نمودار) و استنباطی(آزمون خی دو پیرسن) و نرمافزار SPSS21 استفاده بهعملآمد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد بین علایم افسردگی و هوش هیجانی دانشجومعلمان، همچنین علایم اضطراب و بیخوابی و هوش هیجانی دانشجومعلمان رابطهی مثبت وجود دارد.(سطح معناداری رابطهی متغیرها به ترتیب 00/0و 004/0 بهدست آمد که از 005/0 کمتر است). اما بین علایم اضطراب، اختلال خواب و افسردگی درونگرایان و برونگرایان رابطهی معنادار وجود ندارد(سطح معناداری رابطه متغیر ها به ترتیب 100/0 و 734/0 میباشد که از 005/0 بیشتر است). بنا به نتایج بدست آمده هوش هیجانی مولفهای مهم در پیشبینی سلامت روان میباشد. بنابراین راهکارهای تقویت آن باید مورد مطالعه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
"هوش هیجانی"؛ "تیپ های شخصیتی"؛ "سلامت روان"؛ "دانشجومعلمان" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relation between emotional intelligence and personality characteristics with general health in teacher students | ||
نویسندگان [English] | ||
mahshad rahbari | ||
educational science, farhangian university of esfahan, iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Introduction: The present research is performed in order to analyze the emotional intelligence and Personality Characteristics with general health of teacher students. Method: 60 teacher students from Farhangian university of Esfahan ( Shahid Rajaee) were randomly selected in order to measure the emotional intelligence and general health and their Personality Characteristics. They completed emotional intelligence (EIS) and general health (GHQ) questionnaire (Goldberg and Hillier, 1979) as well as personality questionnaire (Eysenck, 1985). Data analyzed by descriptive statistics methods and deductive statistics methods. Result: Research results showed there is a significant relationship between general health and emotional intelligence of teacher students. But there is no significant correlation between anxiety and sleep disorder and depression symptoms in Introverts and extroverts. Conclusion: Emotional intelligence is an important item to predict general health. Therefor emotional intelligence and ways to improve it should be studied. Keywords: Emotional intelligence, personality Characteristics, general health, teacher, students | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Emotional intelligence", "personality Characteristics", "general health", "teacher", "students" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 657 |