تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,141 |
تحلیل جایگاه آموزشوپرورش چندفرهنگی در محتوای برنامۀ درسی علوم اجتماعی و فارسی دورۀ ابتدایی بهروشِ آنتروپیشانون | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 11، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 12، فروردین 1394، صفحه 79-95 اصل مقاله (5.85 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
جواد کیهان* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه | ||
تاریخ دریافت: 13 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 21 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 15 آبان 1395 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوای دروس فارسی و علوم اجتماعی دورۀ ابتدایی براساس مؤلفههای آموزش چندفرهنگی است. کلیۀ کتابهای درسی علوم اجتماعی و فارسی (بخوانیم) دورۀ ابتدایی بهعنوان جامعۀ آماری این تحقیق به کار رفته است. محتوای پژوهش حاضرْ با روش آنتروپیشانون تحلیل شده و واحدهای تحلیلْ متن (پاراگراف)، تصویرها و فعالیتها (جمله) بوده است. چارچوب نظریِ این بررسی شامل مقولهها و مؤلفههای مرتبط با آموزش چندفرهنگیِ پرتکرار در پژوهشها و نظریههای مرتبط با این رویکرد و همچنین اسناد بالادستی بوده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که از مجموع 3265 واحد ضبط شمارششده در کتابهای درسی مذبور، در دورۀ ابتدایی، فراوانیِ مفاهیم و مؤلفههای آموزش چندفرهنگی تنها 436 مورد (کمتر از 7 درصد) است که مؤلفههایی همچون انعکاسِ تنوع قومی، مذهبی و محیطی و تنوع استفاده از روشهای تدریس، ارزشیابی، مواد و محیط یادگیری است و بیشترین میزان بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت را در همۀ واحد ضبط شمارششدۀ کتابهای تعلیمات اجتماعی و بخوانیم دورۀ ابتدایی دارد. کمترین میزان بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت به بُعد آموزش ضدتبعیض و ضدتعصب نژادی مربوط است. با عنایت به این مهم و براساس یافتههای پژوهش حاضر، بازنگری در برنامههای درسیِ یادشده، برای توجه بیشتر به مؤلفهها و شاخصهای کمتر موردتوجه، ضرورتی محتوم است. نهاد آموزشوپرورش با اتکا به این نوع قالبها (برنامۀ درسی چندفرهنگی) میتواند نقش برجستهای در تقویت و ترویج هویت هر کشوری ایفا کند و حیات فرهنگی آن را تضمین کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ مؤلفههای آموزشوپرورش چندفرهنگی؛ آموزش ابتدایی؛ آنتروپی شانون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the status of Multicultural Education in the Content of Social Sciences and Persian Curriculum in Elementary School by Shannon Entropy Method | ||
نویسندگان [English] | ||
javad kyhan | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of the present research is to analyse the content of Persian language and social science courses in elementary school based on the components of multicultural education. All primary school textbooks in social sciences and Persian Language (Let's Read) has been used as the statistical community of this research. The content of the present study was analyzed by Shannon entropy method and the analysis units included text (paragraphs), images and activities (sentences). The theoretical framework of this survey includes the categories and components associated with multicultural education in research and theories related to this approach as well as upstream documents. The results of the research indicate that out of a total of 3265 recording units counted in the elementray textbooks, there are only 436 abundant (less than 7%) of the concepts and components of multicultural education. Components of the reflection of ethnic, religious, and environmental diversity and the variety of teaching, assessment, materials and learning environments have the highest amount of data and and coefficient of importance counts of Social Education books and Let's read the elementary period. And minimum amount of time data and coefficient of importance related to components of anti-discrimination training. According to the findings of current research, reviewing the curriculum is a necessity to pay more attention to the components and indicators that are less noticeable. The institution of education, relying on these types of templates (multicultural curriculum), can play a major role in strengthening and promoting the identity of each country and guaranteeing its cultural life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
analysis content, components of multicultural education, elementary education, Shannon entropy method | ||
مراجع | ||
الوانی، سیدمهدی؛ آذر، عادل و داناییفرد، حسن (1388). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات اشراقی. امینی، محمد (1391). تبیین برنامۀ درسی چندفرهنگی و چگونگی اجرای آن در نظام برنامهریزی درسی ایران. فصلنامۀ مطالعات برنامه درسی. شمارۀ7 (26): 11-32. بابلیبهمئی، عزیزالله؛ یارمحمدیان، محمدحسین و یوزباشی، زهرا (1392). تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ هفتم براساس شاخص (مؤلفه)های چند فرهنگی مستخرج از اسناد بالادستی. مجموعهمقالات همایش ملی آموزش چندفرهنگی. ارومیه: انجمن مطالعات برنامۀ درسی ایران واحد استان آذربایجان غربی. جوادی، محمدجعفر (1379). آموزش چندفرهنگی بهمثابه رویکردی در آموزش. فصلنامۀ تعلیم و تربیت: ویژه جامعهشناسی آموزشوپرورش. شمارۀ 15(3): 26-9. حکیمزاده، رضوان؛ کیامنش، علیرضا و عطاران، محمد (1386). تحلیل محتوای کتابهای درسی دورۀ راهنمایی باتوجهبه مسائل و مباحث روز جهانی در حوزۀ برنامههای درسی. فصلنامۀ مطالعات برنامه درسی. شمارۀ 2(5): 54-27. سجادی، سیدمهدی (1386). کثرتگرایی فرهنگی، هویت و تعلیم و تربیت (تعیین و ارزیابی). فصلنامۀ اندیشههای نوین تربیتی. شمارۀ 1(1): 38-25. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1384). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه. شاهسنی، شهرزاد (1386). تبیین سازوکارهای مؤلفههای جامعهپذیری کتابهای علوم انسانی دورۀ ابتدایی در چارچوب تحلیل انتقادی گفتمان. رسالۀ دکتری، دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. شیخاوندی، داور (1383). بازتاب هویت اقوام ایرانی در کتابهای درسی دورۀ ابتدایی و راهنمایی. فصلنامۀ تعلیم و تربیت. شمارۀ 87: 120-193. صادقی، علیرضا (1389).بررسی سند برنامۀ ملی جمهوری اسلامی ایران براساس رویکرد آموزش چندفرهنگی. فصلنامۀ مطالعات برنامهدرسیایران. شمارۀ5(18): 190-215. ـــــــــــــــ (1391). چندفرهنگی و نسبت آن با آموزش. ماهنامۀ رشد تکنولوژی آموزشی. شمارۀ 28(4): 38-34. ـــــــــــــــ (1392). دانش چندفرهنگی و ارتقای سبک زندگی در ایران، فرهنگ مشاوره و رواندرمانی. شمارۀ 3(13): 15-1 ـــــــــــــــ (1391). ویژگیها و ضرورتهای تدوین برنامۀ درسی چندفرهنگی در ایران: بررسی چالشها و ارائۀ راهبردها. فصلنامۀ راهبرد و فرهنگ. شمارۀ 5(17): 121-93. عبدلی سلطاناحمدی، جواد (1394). بررسی میزان توجه به رویکرد آموزش چندفرهنگی در محتوای برنامه درسی علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاههای شمال غرب کشور در سال تحصیلی 94-93. مجلۀ پزشکی ارومیه. شمارۀ27(1): 36-27. عراقیه، علیرضا و فتحی واجارگاه، کوروش (1391). جایگاه چندفرهنگی در آموزش مدرسهای و آموزش عالی. فصلنامۀ راهبرد و فرهنگ. شمارۀ 5(18): 204-187. عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ فروغی ابری، احمدعلی و فاضلی، نعمتالله (1391). تلفیق، راهبردی مناسب برای تدوین برنامۀ درسی چندفرهنگی. فصلنامۀمطالعات میانرشتهای درعلومانسانی. شمارۀ 2(1): 165-149. عزیزی، نعمتالله؛ بلندهمتان، کیوان و سلطانی، مسعود (1389). بررسی وضعیت آموزش چندفرهنگی در مراکز تربیتمعلم شهر سنندج ازمنظر دانشجویان. فصلنامۀ انجمن آموزش عالی ایران. شمارۀ 3(2): 78-55. عسکریان، مصطفی (1385). جایگاه فرهنگ قومی در تربیت شهروندی. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی. شمارۀ 5(17): 162-133. فتحی واجارگاه، کوروش (1388). اصول و مفاهیم برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات بال. فیاض، ایراندخت و ایمانی قوشچی، فریبا (1389). بررسی نمادهای هویت ملی در کتابهای درسی تاریخ و علوم اجتماعی دورۀ متوسطه رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضیفیزیک در سال تحصیلی 89-1388. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی. شمارۀ 6(17): 63-29. محمدی، آزاد؛ محمدی، صمد و پروین، احسان (1392). برنامۀ درسی چندفرهنگی، بایدی گمشده در نظام آموزش متمرکز ایران. مجموعهمقالات نخستین همایش ملی آموزش چندفرهنگی. ارومیه: انجمن مطالعات برنامۀ درسی ایران واحد استان آذربایجان غربی. نوشادی، محمدرضا؛ شمشیری، بابک و احمدی، حبیب (1390). نقش و کارکرد تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان و سوم راهنمایی در شکلگیری هویت ملی. فصلنامه پژوهشهای برنامه درسی. شمارۀ 1(1): 167-139. واتسون، سی دبلیو (1381). کثرتگرایی فرهنگی. ترجمۀ حسن پویان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. یارمحمدیان، محمدحسین (1384). اصول برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات یادوارۀ کتاب.
Banks, J. A. & Banks, C. A. M. (Eds.). (2004). Handbook of Research on Multicultural Education (2nd Edition). San Francisco, CA: Jossey-Bass. ------------------------------------------- (2010). Multicultural Education: Issues and Perspectives (7th Edition). New York: John Wiley. Brown, L. (2013). An Immigration History of Britain: Multicultural Racism since 1800, by Panikos Panayi. English Historical Review. Vol. 128: 225-227. Cicchelli, T. & Cho, S. J. (2007). Teacher Multicultural Attitudes: Interns/teaching fellows in New York City. Education and Urban Society. Vol. 39: 370-381. Domnwachukwu, S. C. (2010). An Introduction to Multicultural Education from Theory to Practice. Lanham: Rowan & Littlefield Publishing Group, Inc. Jee Chan & You, Y. (2013). The Content Analyzes of the Book High School in China, Based on Factors such as National Identity, Citizen Responsibility and Multiethnic Issues. EducationalResearcher. Vol. 73(3): 129-139. Goff, P.; Boesdorfer, S. B. & Hunter, W. (2012). Using a Multicultural Approach to Teach Chemistry and the Nature of Science to Undergraduate non-Majors. Cultural Studies of Science Education. Vol. 7(3): 631-651. Gay, G. (2006). The Importance of Multicultural Education. New York: Teachers College Press. Gorski, P. (2008). What We’re Teaching Teachers: Analysis of Multicultural Teacher Education. Coursework Syllabi. Virginia. George Mason University. Gorski, P. C. (2009). What We’re Teaching Teachers: An analysis of multicultural teacher education coursework syllabi. Teaching and Teacher Education. 25, 309 –318. Grant, C. A. (2005). Research and Multicultural Education: From the Margins to the Mainstream. Washington D. C. and London: USA The Falmer Press, Taylor & Francis Inc. Johnson, R. J. & Mcintosh, A. S. (2009). Toward a Cultural Perspective and Understanding of the Disability and Deaf Experience in Special and Multicultural Education. Remedial and Special Education. Vol. 30(2): 67-83. Irvine, J. J. (2012). Complex Relationships between Multicultural Education and Special Education: An African American Perspective. Journal of Teacher Education. Vol. 63(4): 268-274. Krummel, A. (2013). Multicultural Teaching Models to Educate Pre-Service Teachers: Reflections, Service-Learning and Mentoring. Current Issues in Education. Vol. 16(1): 1-8. Mousseau, J. (2006). Multiculturalism Curriculum Helps Expand Children's Future Intellectual Thinking. Moorehead, R. (2011). Minorities and Education in Multicultural Japan: An Interactive Perspective, Book Reviews. Edited by Ryoko Tsuneyoshi and H. Kaori. London and New York: Okano & Sarane Spence Boocock. Nethsinghe, R. (2012). Finding Balance in a Mix of Culture: Appreciation of Diversity through Multicultural Education. International Journal of Music Education. Vol. 30(4): 382-396. Ngo, B. (2010).Doing ”Diversity” at Dynamic High: Problems and Possibilities of Multicultural Education in Practice. Education and Urban Society. Vol. 42(4): 473-495. Nieto, S. & Bode, P. (2008). Affirming Diversity: The Sociopolitical Context of Multicultural Education (5th Edtion). Boston, MA: Allyn & Bacon. Ogo Okoye, J. (2011). Does Multicultural Education Improve Students' Racial Attitudes? Implications for Closing the Achievement Gap. Journal of Black Studies. Vol. 42(8): 1252-1274. Oikonomidoy, E. (2009). Conceptual Collective Online Reflection in Multicultural Education Classes. Multicultural Education & Technology Journal. Vol. 3(2): 130-143. Parekh, B. (2008). The Concept of Multicultural Education.In S. Modgil, G. K. Verma, K. Mallick and C. Modgil (Eds.). Multicultural Education: The Interminable Debate (pp. 19-31). Philadelphia: Falmer. Sleeter, C. E. & Grant, C. (2008). Making Choices for Multicultural Education: Five Approaches to Race, Class, and Gender (5th Edition). Hoboken, NJ: Wiley. Sheets, R. H. (2003). Competency vs. Good Intentions: Diversity Ideologies and Teacher Potential. International Journal of Qualitative Studies in Education. Vol. 16: 111-120. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 732 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,365 |