تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,000 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,911 |
تحلیل محتوای کتابهای فارسی، علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان بر مبنای مفروضههای سازندهگرایی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 13، مهر 1394، صفحه 51-73 اصل مقاله (257.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مختار ذاکری* 1؛ مسعود نوابی2 | ||
1آموزش و پرورش | ||
2دانشگاه آزاد | ||
تاریخ دریافت: 15 شهریور 1394، تاریخ بازنگری: 22 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 24 اردیبهشت 1396 | ||
چکیده | ||
یکی از عمدهترین نظریههای یادگیری که برای بهبود کیفیت یادگیری و در مقابل نظریههای رفتارگرایی و شناختگرایی مطرح شده نظریة سازندهگرایی است که در این مطالعه، مفروضههای این نظریه در کتابهای فارسی، علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان بررسی شده است. در این پژوهش با رویکردی غیرپیدایشی، مفروضههای سازندهگرایی در کتابهای یادشده، بررسی و روندها و چگونگی پردازش به این مفروضهها، مطالعه شده است. پژوهشگر برای دادهیابی از روش اسنادی و به منظور دادهکاوی، از روش تحلیل محتوای قیاسی مایرینگ بهره گرفته است. ابزار پژوهش، پژوهشگر بوده و نمونه از نوع هدفمند است که کتابهای فارسی، علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان را شامل میشود. نتایج نشان میدهد در کتابهای سهگانة یادشده، مفروضههای سازندهگرایی مطرح شده اند؛ اما میزان پردازش این مفروضهها، در کل چشمگیر نیست. از طرفی، سه مفروضه ساخت دانش بر مبنای تجارب، تفاسیر شخصی، خلق معنا بر مبنای تجارب اجتماعی در جریان تعاملات اجتماعی و فعالیت فراگیر در محیط طبیعی بیشترین بسامد را دارند. در تدوین متن اصلی چندان به مفروضههای سازندهگرایی توجه نشده است و عموماً، پردازش مفروضهها به بخشهای فعالیتها، موقعیت ها و کاربرگهها، خودآزماییها و گفتوگوها اختصاص داده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سازندهگرایی؛ مفروضههای سازندهگرایی؛ کتابهای فارسی؛ علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of Persian books, science and social studies sixth grade presuppositions based on constructivist | ||
نویسندگان [English] | ||
mokhtar zakeri1؛ m n2 | ||
1m | ||
چکیده [English] | ||
Abstract One of the major theories of learning proposed for improving the quality of learning and is in the contrary of the theories of behaviorism and cognitive learning is the constructivist theory that its presuppositions have been studied in Persian, science and social books of sixth grade. In this study by a nonexisting approach, constructivist presuppositions mentioned in books, reviews, trends and the way of processing these assumptions have been studied. Data have been researched by the method of inductive content analysis of Mayring. Researcher and the research tools are targeted samples of Persian books, science and social studies of the sixth grade. The results show that the triple books, constructivism presuppositions are discussed, but the processing of these assumptions totaly is not outstanding. Also the triple remarked assumptions based on experience, knowledge, and personal interpretations, and creation of meaningful social experiences during social interactions and activity-based pervasive environments have the highest frequency. In the original formulation, is not paid more attention to constructivism. Generally, assumption processing has been devoted to the sectors of activities, situations, selfexamination, worksheets, and dialogues. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Constructivism, constructivist presuppositions, Persian books, science and social studis of sixth grade | ||
مراجع | ||
احمدی، احمد و همکاران(1391). علوم تجربی ششم دبستان. تهران: ادارة کل چاپ و توزیع کتابهای درسی. اکبری، فریدون (1391). فارسی ششم دبستان. تهران: ادارة کل چاپ و توزیع کتاب های درسی ابراهیمیقوام، صغری و حسینیزاده، غلامحسین (1387). نظریه سازنده گرایی و کاربرد آن در آموزش. مجلة پژوهشی-آموزشی اطلاع رسانی. شمارة 4، صص:24-33 بورس جویس و همکاران (1388). الگوهای تدریس 2004 ترجمة محمدرضا بهرنگی. تهران: انتشارات سمت. حیدرزادگان، علیرضا، مرزوقی، رحمت الله و جهانی، جعفر(1386). «بررسی تاثیر نظریهی سازندهگرایی بر عمکرد دانشآموزان سوم راهنمایی». فصلنامة مطالعات برنامة درسی، شمارة 6، صص نیلی29-44. سیف، علیاکبر (1387). روانشناسی پرورشی. تهران: نشر دوران. فلاحیان، ناهید (1391). مطالعات اجتماعی ششم دبستان. تهران: ادارة کل چاپ و توزیع کتابهای درسی. فردانش، هاشم و شیخی، علیاکبر (1381). «درآمدی بر سازندهگرایی». فصلنامة علمی پژوهشی دانشگاه الزهرا. شمارة 42، صص: 126-145. فرهنگی، علیاکبر (1366). «اگزیستانسیالیسم و آموزش و پرورش». نشریة کیهان اندیشه، شمارة 13، صص: 76-103. شیخی، علیاکبر (1381). «تبیین و ارزیابی دیدگاه سازندهگرایی». نشریة تازههای شناختی، سال چهارم، شمارة 3، صص: 65-73 . کاردان، علیمحمد ( 1387). سیر آرای تربیتی در غرب. تهران: انتشارات سمت گری فنستر، جوناس سولتیس(1390). رویکردهای تدریس. ترجمة احمدرضا نصر، محمدرضا نیلی وهدایت الله اعتمادی زاده. تهران: انتشارات مهرویستا. گوتک، جرالد (1389). مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمة محمدجعفر پاکسرشت. تهران: انتشارات سمت. نقیبزاده، میرعبدالحسین (1386). فلسفه آموزش و پروش. تهران: طهوری. --------------- (1390). فلسفه در قرن بیستم. تهران: طهوری.
Jordan. Anne (2008). Approach to learning. New York: Open University Press. Mayring. Philip. (2000). "Qualitativ Content Analysis". Forum Qualitative Social Forschung. Volome 1. No.2 – June.
Maykut. P. and Morehouse, R. (1994). Beginning Qualitative Research. London: The Falmer press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 445 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,172 |