تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,262 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,374 |
نقش تعارض والد- نوجوان و حمایت اجتماعی در پیشبینی سازگاری دانشآموزان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 13، مهر 1394، صفحه 75-90 اصل مقاله (209.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید پورعبدل* 1؛ محمد نریمانی2؛ مسلم عباسی3؛ عظیم امیدوار4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه شاهد تهران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون | ||
4کارمند دانشگاه محقق اردبیلی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی | ||
تاریخ دریافت: 28 شهریور 1394، تاریخ بازنگری: 22 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 27 دی 1395 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تعارض والد- نوجوان و حمایت اجتماعی در پیشبینی سازگاری دانشآموزان است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانشآموزان پسر مقطع دوم و سوم دبیرستان شهر تهران است که 300 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای برای نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از مقیاس سنجش تعارض والد- نوجوان، پرسشنامة حمایت اجتماعی و مقیاس سازگاری استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج نشان میدهد بین تعارض والد- نوجوان با سازگاری دانشآموزان ارتباط منفی معناداری وجود دارد (001/>P)؛ همچنین بین حمایت اجتماعی با سازگاری دانشآموزان ارتباط مثبت معنادارای به دست آمد (001/>P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد 45 درصد از واریانس سازگاری دانشآموزان به طور معناداری از طریق متغیرهای تعارض والد- نوجوان و حمایت اجتماعی تبیین میشود. با توجه به این نتایج میتوان گفت تعارضات خانوادگی و انتظارات متفاوت بین نوجوان و والدین آنها و همچنین طرز حمایت از جانب دیگران میتواند سازگاری یا ناسازگاری این دانشآموزان را پیشبینی کند؛ بنابراین توجه به این موضوع در جامعه امروزی از سوی مسئولان و متخصصان حوزه روانشناسی و جامعهشناسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعـــارض والد- نوجوان؛ حمایت اجتماعی؛ ســـازگاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of Parent - Adolescent Conflict and social support in predicting students’ adjustment | ||
نویسندگان [English] | ||
saeed pourabdol1؛ m n2؛ m a3؛ a o4 | ||
1d | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was the study of the role of the Parent - Adolescent Conflict and social support in predicting students’ adjustment. This research is descriptive and correlational. The population of the study, all second and third grade high school students in Tehran city that 300 people of the multi-stage cluster sampling method has been selected. To collect data for this study due Parent - Adolescent Conflict scale, social support questionnaire and adjustment scales was used. Also we used Pearson correlation and multiple regression analysis to analyze the research data. The results showed that there is a significant negative correlation with the students' adjustment (p<0/001). Also, a significant positive relationship between social support with students adjustment (p<0/001). Results of regression analysis showed that 45 percent of the variance in students’ adjustment significantly are explained by Parent - Adolescent Conflict and social support variables. Based on these results we can say that family conflicts and different expectations between adolescent and their parents, as well as how they are supported by others can predict adjustment or maladjustment of these students. So paying attention to this topic in today's society by the officials, psychology and sociology experts is very important. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Parent - Adolescent Conflict, social support, Adjustment | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ رضایی جمالویی؛ حسن، نریمانی، محمد و زاهد بابلان، عادل (1390). «مقایسه شایستگی اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا». مجله ناتوانیهای یادگیری، دورة 1، شمارة 1، صص 6-23. اسدی یونسی، محمدرضا؛ مظاهری، محمدعلی؛ شهیدی، شهریار؛ طهماسیان، کارینه و فیاضبخش، محمدعلی (1390). «ساخت و اعتباریابی پرسشنامة اندازهگیری تعارض والد-نوجوان (فرم نوجوان)». فصلنامه خانواده و پژوهش. سال هشتم، شمارة 1 و 2. اسعدی، سیدمحمد؛ شاهمنصوری، نازیلا؛ محمدی، محمدرضا؛رضاعی، فرزین و جی سمتانا، جودیت (1384). «رابطه متغیرهای فرهنگی-اجتماعی و نحوه تعامل والدین با نوجوانان در ایران». مجله تازههای علوم شناختی، دور7، شمارة 4، 28-35. اردلان، الهام و حسینچاری، مسعود.(1389). «پیشبینی سازگاری تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با واسطه باورهای خودکارآمدی». مجله روانشناسی تربیتی، شمارة 17، صص 1-28. بهروزی، ناصر، شهنی ییلاق، منیجه و پورسعید، سید مهدی (1391). «رابطه کمالگرایی، استرس ادراکشده و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی». فصلنامة راهبرد فرهنگ، شمارة 20، 84-102. تمنائی فر، محمدرضا، لیث، حکیمه و منصوری نیک، اعظم (1392). رابطة حمایت اجتماعی ادراک شده با خودکارآمدی در دانشآموزان (روانشناسی اجتماعی)». فصلنامة یافتههای نو در روان شناسی، دوره8 شماره 28، 39-31. خواجه نوری، بیژن و هاشمینیا، فاطمه (1390). «رابطة تعارضات والدینی با بزهکاری». فصلنامة علمی-پژوهشی جامعهشناسی زنان، دوره 2، شماره 2،38-19. ستوده، آیت الله (1374). آسیبشناسی اجتماعی .تهران: آوای نور. سیف، علی اکبر (1383). تغییر رفتار و رفتار درمانی (نظریهها و روشها). تهران: نشر دوران. سینها، ای. کی. پی و سینک، آر. پی (1380). راهنمایپرسشنامةسازگاریدانشآموزاندبیرستانی. ترجمة ابوالفضل کرمی. تهران: مؤسسة روان تجهیز سینا. شه بخش، افشین (1389).بررسیومقایسةرابطهبینابعاد کمالگرایی،حمایتاجتماعیبافرسودگیتحصیلیدردانشجویانباسطوحبالاوپایینفرسودگیتحصیلیدانشگاهعلامهطباطبایی. پایاننامة کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. شهنی ییلاق، منیجه، عزیزی مهر، الهه و مکتبی، غلامحسین (1392). «رابطة علی تعارض آشکار و تعارض نهان بین والدین با عملکرد تحصیلی با میانجیگری رابطة والد فرزند، رفتار ضداجتماعی و افسردگی در دانشآموزان دبیرستانی». دوفصلنامة مشاورة کاربردی، دورة 3 شمارة 2، 1-16. صفوی، محبوبه؛ موسوی لطفی، سیده مریم و لطفی، رضا (1388). «بررسی همبستگی هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دانشآموزان دختر پیش دانشگاهی شهر تهران». مجلة پژوهنده، دورة 14، شمارة 5. 255-261. طاهری، فهیمه (1389).بررسیرابطهحمایتاجتماعیوسبکهایمقابلهباتابآوریدرنوجوانان ساکندرکانوناصلاحوتربیتونوجوانانعادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشتة روانشناسی تربیتی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. زندن وندر، جیمز (2001). روانشناسی رشد. ترجمة حمزه گنجی.(1386). تهران: انتشارات ساوالان. غفوری، حبیب اله (1391). مقایسة اثربخشی مشاورة گروهی رفتار درمانی، عقلانی- هیجانی با واقعیت درمانی بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی نوجوانان. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد. فرهادیان، رضا (1377). روشهای کاربردی در پرورش شخصیت. قم: انتشارات توحید. فولادچنگ، محبوبه (1385). «نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان». فصلنامةخانوادهپژوهی، دورة 2، شمارة 7، 209-221. قرهباغی، فاطمه (1389). «نقش تعارض زناشویی و رابطهی والدین با کودک در نشانههای آسیب شناختی عاطفی و رفتاری». پژوهشهای روانشناسی، دورة 1 شمارة 13، 89-108. ابراهیمی قوام، صغری (1371). بررسیاعتبارسهمفهوممنبعکنترل،عزتنفسوحمایتاجتماعی. پایاننامة کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی. لطف آبادی، حسین (1378). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، بزرگسالی. تهران: انتشارات سمت. نشاط دوست، حمید طاهر.(1386). «بررسی افسردگی نوجوانان و عوامل مرتبط فردی و خانوادگی. مجلة پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان»، دورة 5، شمارة 2، 58-45. ورمزیار، مهدی (1387). بررسی رابطة بین سرمایه اجتماعی خانواده و بزهکاری نوجوانان. پایاننامة کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه مازندران.
Bandy, T., & Moore, K. A. (2008). The Parent-Child Relationship: A Family Strength. Fact Sheet. Publication# 2008-27. Child Trends.
Buehler, C., & Gerard, J. M. (2002). Marital conflict, ineffective parenting, and children's and adolescents' maladjustment. Journal of Marriage and Family, 64(1), 78-92.
Bulkeley, R., & Cramer, D. (1994). Social skills training with young adolescents: Group and individual approaches in a school setting. journal of Adolescence, 17(6), 521-531.
Chaplin, T. M., Sinha, R., Simmons, J. A., Healy, S. M., Mayes, L. C., Hommer, R. E., & Crowley, M. J. (2012). Parent–adolescent conflict interactions and adolescent alcohol use. Addictive behaviors, 37(5), 605-612.
Chen, Y. L., Chen, S. H., & Gau, S. S. F. (2015). ADHD and autistic traits, family function, parenting style, and social adjustment for Internet addiction among children and adolescents in Taiwan: a longitudinal study. Research in developmental disabilities, 39, 20-31.
Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress.Psychosomatic medicine, 38(5), 300-314.
Collins, S. M. (2003). Attachment, social support and loneliness in later life. PhD dissertation, Iowa State University.
Dadds, M. R., Atkinson, E., Turner, C., Blums, G. J., & Lendich, B. (1999). Family conflict and child adjustment: Evidence for a cognitive-contextual model of intergenerational transmission. Journal of Family Psychology,13(2), 194.
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Murphy, B., Maszk, P., Smith, M., & Karbon, M. (1995). The role of emotionality and regulation in children's social functioning: A longitudinal study. Child development, 66(5), 1360-1384.
Forehand, R., Brody, G., Slotkin, J., Fauber, R., McCombs, A., & Long, N. (1988). Young adolescent and maternal depression: Assessment, interrelations, and family predictors. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(3), 422.
Freilich, R., & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic adjustment of children with learning disabilities. The Arts in psychotherapy, 37(2), 97-105.
Hogan, B. E., Linden, W., & Najarian, B. (2002). Social support interventions: Do they work?. Clinical psychology review, 22(3), 381-440.
Matson, J. L., Rotatori, A. F., & Helsel, W. J. (1983). Development of a rating scale to measure social skills in children: The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY). Behaviour Research and therapy,21(4), 335-340.
Merrell, K. W., & Gimpel, G. (2014). Social skills of children and adolescents: Conceptualization, assessment, treatment. new Jerscy:Psychology Press.
Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk?. Psychological bulletin,102(3), 357.
Pettus, K. R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence. ProQuest.
Pinchover, S., & Attar-Schwartz, S. (2014). Institutional social climate and adjustment difficulties of adolescents in residential care: The mediating role of victimization by peers. Children and Youth Services Review, 44, 393-399.
Roeser, R. W., Eccles, J. S., & Sameroff, A. J. (1998). Academic and emotional functioning in early adolescence: Longitudinal relations, patterns, and prediction by experience in middle school. Development and psychopathology, 10(02), 321-352.
Rubin, K. H., & Rose-Krasnor, L. (1992). Interpersonal problem solving and social competence in children. In Handbook of social development (pp. 283-323). New York: Springer US.
Robin, A. L., & Foster, S. L. (1989). Negotiating parent-adolescent conflict: A behavioral-family systems approach. New York: Guilford Press.
Sheridan, C. L., & Radmacher, S. A. (1992). Health psychology: Challenging the biomedical model. John Wiley & Sons.
Dunn, J., Brown, J., Slomkowski, C., Tesla, C., & Youngblade, L. (1991). Young children's understanding of other people's feelings and beliefs: Individual differences and their antecedents. Child development, 62(6), 1352-1366.
Thompson, R. A. (2015). Social support and child protection: Lessons learned and learning. Child abuse & neglect, 41, 19-29.
Vaux, A., Phillips, J., Holley, L., Thompson, B., Williams, D., & Stewart, D. (1986). The Social Support Appraisals (SSA) scale: Studies of reliability and validity, American Journal of Community Psychology, 14(1):195-219. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 933 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,073 |