تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
هنجاریابی مقیاس ذهنآگاهی لانگر برای معلمان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 14، فروردین 1395، صفحه 49-63 اصل مقاله (9.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هنگامه معماری* 1؛ فریده حمیدی2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2دانشیار روانشناسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
تاریخ دریافت: 26 آبان 1394، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1396 | ||
چکیده | ||
ذهنآگاهیْ راهبردی است که با پذیرش و پراکندگی بالا بهعنوان وسیلهای برای ارتقای بهزیستی دانشآموزان و معلمان سرتاسر دنیا به کار میرود. پرسشنامۀ ذهنآگاهی شامل مقیاسهایی برای سنجش آگاهی از پیرامون، تازهجویی، انعطافپذیری، و خلق تازهها است که لانگر (2004) آن را ساخته است. در مرحلۀ اول، متخصصان ترجمۀ پرسشنامۀ 21مادهای را تأیید کردند، سپس دادهها با روش تحلیل عامل تأییدی تحلیل شدند، سپس با چرخش واریماکس نهایتاً چهار عامل استخراج شد. اگرچه تعداد مادهها کاهش یافت، تعداد سازهها همانند نسخۀ اصلی 4 سازه بود، آنگاه این پرسشنامه روی 385 معلم زن دبیرستانهای دخترانه تهران که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند اجرا شد. ضریب اعتبار برای عاملها بین 510/0 و 751/0 به دست آمد. پژوهش حاضر بهمنظور هنجاریابی ابزار سنجش ذهنآگاهی در معلمان زن صورت گرفته است و درنهایت، پرسشنامه با 14 ماده و 4 سازه استخراج گردید که میتواند 07/40 درصد واریانس را توجیه کند. | ||
کلیدواژهها | ||
مقیاس ذهنآگاهی؛ اعتباریابی؛ رواسازی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Standardization of Langer Mindfulness Scale in Women Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Hengame Me’maari1؛ Faride Hamidi2 | ||
1M. A. in Educational Psychology at Shahid Rajaee Teacher Training University, | ||
2Associate Professor in Psychology at Shahid Rajaee Teacher Training University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of present research was “Validate of Langer Mindfulness Scale in women teachers”. From the whole number of women teachers of the girls secondary schools in Tehran that were 21110 in 1393-94, selected 385 teachers through multi-steps cluster-randomized sampling. Mindfulness is a strategy that is being used with increased frequency and receiving mainstream acceptance around the world as a means to enhance both students and teachers wellbeing. The Langer Mindfulness Scale is constructed by Langer (2004) and contains scales for assessing engagement, novelty producing, flexibility, and novelty seeking. In the first step, validity of translation of 21-item Langer Mindfulness Scale has confirmed by several experts. Data were analyzed using descriptive and correlational project, Confirmatory factor analysis, Principal axis methods and Eigen value. Principal component analysis with Varimax rotation extracted four factors. Despite the reduction of items, the constructions remained the same as original scale and then performed by sample teachers. Coefficient for factors computed 0/51-0/75. Finally, A 14-item scale with 4 factors was extracted which justifies %40/07 of the variance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mindfulness, Reliability, validiation, Teachers, Langer Mindfulness Scale, Normalization | ||
مراجع | ||
احمدوند، زهرا؛ حیدرینسب، لیلا؛ شعیری، محمدرضا (1391). تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس مؤلفههای ذهنآگاهی. روانشناسی سلامت. شمارۀ 2: 60-69. چمرکوهی، رضاگلپور؛ محمدامینی، زرار (1391). اثربخشی کاهش استرس مبتنیبر ذهنآگاهی بر بهبود ذهنآگاهی و افزایش ابراز وجود در دانشآموزان مبتلا به اضطراب. روانشناسی مدرسه. شمارۀ (3)1: 82-100. حمیدپور، حسن (1388). نگاهی به معادلهای فارسیmindfulness . بازتاب دانش. شمارۀ (4)4: 41-50. حمیدی، فریده؛ حیدری، سارا (1392). بررسی رابطۀ ذهنآگاهی و راهبردهای فراشناخت با سبکهای یادگیری دانشجویان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ روانشناسی تربیتی. دانشگاه تربیتدبیر شهید رجایی. تهران. رشیدی شیراز، آیدا (1392). اصول و مبانی مایندفولنس مدیتیشن قرن بیستویکم، تهران: نشر ساوالان. کاویانی، حسین؛ حاتمی، ندا؛ شفیعآبادی، عبدالله (1387). اثر شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی افراد افسردۀ غیربالینی. تازههای علوم شناختی. سال10. شمارۀ 4: 39-48. موسوی مدنی، نوشین؛ آتشپور، سیدحمید؛ مولوی، حسین (1390). تأثیر آموزش روش ذهنآگاهی گروهی بر میزان علائم اختلال وسواس اجباری در زنان شهر اصفهان. یافتههای نو در روان شناسی. شمارۀ (15)5: 57-71. نجاتی، وحید؛ ذبیحزاده، عباس؛ نیکفرجام، محمدرضا؛ نادری، زهره؛ پورنقدعلی، علی (1391). رابطۀ ذهنآگاهی و ذهنخوانی از روی تصویر چشم. تحقیقات علوم پزشکی زاهدان. شمارۀ (14)1: 37-42.
Albrecht, N.; Albrecht, P. & Cohen, M. (2012). Mindfully Teaching in the Classroom: A Literature Review. Australian Journal of Teacher Education. Vol. 37(12): 1-14. Crane, R. (2008). Mindfulness-Based cognitive- therapy, first published in the Taylor & Francis e-library. Fatemi, M. (2014). Questioning the unquestionability of the expert's perspective in psychology. Humanistic psychology, 1-29. Fatemi, M. (2014). Exemplifying a Shift of Paradigm. The Wiley Blackwell Handbook of Mindfulness, first edition, 115-135. Flook, L., Goldberg, L., Pringer, L., Bonus, K., & Davidson, R. (2013). Mindfulness for teachers: A pilot study to assess effects on stress, burnout, and teaching efficacy. Mind, Brain, and Education. Vol. 7(3): 182-195. Haigh, E.; Moore, M.; Kashdan, T. & Fresco, D. (2011). Examination of the Factor Structure and Concurrent Validity of the Langer Mindfulness / Mindlessness Scale. Assessment. Vol. 18(1): 11-26. Hart, R.; Ivtzan, I. (2010). Mind the gap in mindfulness research: A comparative account of the leading schools of thought. Hoy, W., Gage, C., & Tarter, C. (2006). School Mindfulness and faculyy Trust: Necessary conditions for each other? Educational Administration Quarterly, 42, 236-255. Langer, E. J. (1989). Mindfulness. Reading, MA: Addison-Wesley. Langer, E. & Moldoveanu, M. (2000). The construct of mindfulness. Journal of Social Issues, 56(1), 1-9. Langer, E. J. (2004). Langer Mindfulness Scale (LMS). IDS Publishing Corp. http://psycentre.apps01.yorku.ca/drpl/commercial-test/langer-mindfulness-scale-lms Langer, E. (2009). Counterclockwise: mindful health and the power of possibility. New York, NY: Ballantine Books Short, M.M, & Mazmanian, D. (2013). Perfectionism and negative repetitive thoughts: Examining a multiple mediator model in relation to mindfulness. Personality and Individual Differences, 716-721 Sims, R. (2011). Mindfulness and academic optimism: A test of their relationship. Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education in the Department of Educational Leadership, Policy and Technology Studies in the Graduate School of The University of Alabama. Walsh, J.; Baliant, M.G.; Smolira S.J.; Frederickson, L.K. & Madsen, S. (2009). “Predicting individual differences in mindfulness: The role of trait anxiety, attachment anxiety and attentional control”, Personality and Individual Differences, 46, 94-99. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 913 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,234 |