تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
تأثیر تکالیف الکترونیکی بر عملکرد دانشآموزان در درس ریاضی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 14، فروردین 1395، صفحه 65-81 اصل مقاله (9.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهران آزادی1؛ بهاره غلامی2؛ حسین نصیرپور3؛ زهره سوری* 4 | ||
1دانشیار دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب | ||
2کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
3کارشناسی ارشد دانشگاه تهران | ||
4کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
تاریخ دریافت: 29 آبان 1394، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 22 اردیبهشت 1396 | ||
چکیده | ||
امروزه نقش و اهمیت تکنولوژی آموزشی در بهبود کیفیت آموزش در مدارس امری غیر قابلانکار است. پیشرفتهای روزافزون بشر در دستیابی به تکنولوژی مدرن ازیکسو و نیازهای پیچیدۀ انسان ازسویدیگر، باعث میشود تا در روشهای سنتی تعلیم و تربیت بیش از هر زمان دیگر تجدیدنظر کنیم. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تکالیف الکترونیکی بر عملکرد دانشآموزان در درس ریاضی پایۀ دوم ابتدایی در چهارچوب طرحی نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون انجام شده است. این پژوهش از نوع میدانی است و جامعۀ آماری آن شامل همۀ دانشآموزان پایۀ دوم ابتدایی شهرستان ملارد (2500 نفر) است که با روش نمونهگیری غیراحتمالی، دو کلاس 25 نفری (از هر مدرسه یک کلاس) بهعنوان نمونۀ در دسترس انتخاب، و بهطورتصادفی در دو گروه آزمایش و گواه شمارش شدند. این دو گروه وضعیت آموزشی (معلم، محتوای درسی، امکانات آموزشی) یکسان در درس ریاضی داشتند و بهمدت چهار ماه آموزش دیدند، با این تفاوت که دانشآموزان گروه آزمایش برای انجام تکالیف درسی خود از کیف الکترونیکی استفاده کردند و دانشآموزان گروهِ گواه تکالیف درسی خود را با شیوۀ مرسوم انجام دادند. مقایسۀ میانگین نمرات دو گروه در پسآزمون ریاضی که با استفاده از روش تحلیل کواریانس انجام شد نشان داد انجامدادن تکالیف الکترونیکی در مقایسه با شیوۀ سنتی، تفاوت معناداری را در عملکرد دانشآموزان در درس ریاضی به وجود آورده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تکالیف الکترونیکی؛ عملکرد ریاضی؛ دانشآموزان ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Influence of Electronic Assignment of the Homework on Student’s Performance of Mathematics | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehran Azadi1؛ Bahare Gholami2؛ Hossein Nassirpoor3؛ Zohre Soori4 | ||
1Associate Professor at Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Tehran South Branch | ||
2MA in Psychology from Islamic Azad University, Tehran South Branch | ||
3MA in Psychology from University of Tehran | ||
4MA in Psychology from Islamic Azad University, Roudhen Branch zohre.soori@yahoo.com | ||
چکیده [English] | ||
The role and importance of technology in improving the quality of education in schools is too compelling to ignore. The increasing development of human access to modern technology and complex needs of man, remind us for the need to reconsider traditional methods of education more than any other time The present study is conducted by the goal of checking impact of electronic tasks on mathematical operation of second grade elementary students in the context of a semi experimental design with pre test and post test. This type of research is research field and target population of this research is all student of elementary schools of mallard province that according to statistics are 2500 persons. Between second grade classes, 2 classes of 25 subjects (one class per school) were selected as sample and randomly divided in experimental and control group. They were in the same teaching situation in mathematical (same equipment, lessen content, teacher). The difference is that students in the experimental group used electronic bag for homework completion and students in the control group with conventional manner did their homework. The mean scores on the math test was performed using analysis of covariance showed homework assignments electronically over the traditional method improves the performance of students in mathematics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
electronic assignments, math performance and elementary school students | ||
مراجع | ||
احدیان، محمد (1393). مقدمات تکنولوژی آموزشی.تهران: آییژ، پیوند نو. احمدیپور، مهدی (1390). بررسی تأثیر استفاده از نرمافزار چندرسانهای محققساخته بر میزان یادگیری پایۀ سوم مدارس پسرانه شهر تهران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانجنوب. امیرتیموری، محمدحسن (1392). رسانههای یاددهی و یادگیری: شناسایی، انتخاب، تولید و کاربرد. تهران: انتشارات سالاوان. پرویزیان، محمدعلی؛ کاظمی، مریم (1384). بررسی وضع ارزشیابیهای مستمر در دورۀ ابتدایی. فصلنامۀ تعلیموتربیت. شمارۀ82 : 59-86. حاجیاسحاق، سهیلا (1392). دریچهای به ارزشیابی تحصیلی در دورۀ ابتدایی. تهران: انتشارات کوروش. حوریزاد، بهمن (1393). غنیسازی تکالیف آموزشی سازوکارها و راهنمای عمل مدیران، معلمان و اولیای دانشآموزان. تهران: سایه سخن. دیدارلو، علیرضا؛ شجاعیزاده، داوود و محمدیان، ﻫاشم (1393). برنامهریزی ارتقای سلامت براساس مدلهای تغییر رفتار. تهران: آثار سبحان، انتشارات یاررس. ذوفن، شهناز (1392). کاربرد فناوریهای جدید در آموزش. تهران: انتشارات سمت. رستگارپور،حسن؛ عبدالهی، نیدا (1389). راهبردهای توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات. تهران: انتشارات دانش مردم. رئیسی، زهره (1390). روانشناسی تربیتی. اصفهان:انتشارات مانی. سیف، علیاکبر (1392). روانشناسی یادگیری و تدریس. تهران: انتشارات آگاه. شعبانی، حسن (1394). مهارتهای آموزشی و پرورشی(روشها و فنون تدریس). تهران: انتشارات سمت. شمسی، سکوت (1391). تأثیر آموزش الکترونیکی بر یادگیری و یادسپاری درس ریاضی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانجنوب. عسگری، اکرم (1392). تأثیر کاربرد نرمافزارهای آموزشی بر یادگیری و یادسپاری درس ریاضی ششم ابتدایی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانجنوب. فردانش، ﻫاشم (1394). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی.تهران: انتشارات سمت. قورچیان، نادرقلی (1391). فرایند برنامهریزی تکالیف درسی دانشآموزان. تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی منادی تربیت. گریسون، دی. آر؛ آندرسون، تری (1394). یادگیری الکترونیکی در قرن بیستویکم: مبانی نظری و علمی. ترجمۀ اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد. تهران: مؤسسه انتشاراتی علوم و فنون. مهتدیجعفری، سمیه (1392). تأثیر تکالیف درسی بر میزان یادگیری در آموزش الکترونیکی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. هاشمیان، سیداحمد (1389). اصول و مبانی روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات تندیس.
Brian, L, L. chin H.(2011). Effect of Incentivized Online Activities on E-learning Procedia. Social and Behavior Sciences. Vol. 28: 211-216. George-Palilonis, J. & Filak, V. (2009). Blended Learning in the Visual Communications Classroom: Student Reflections on a Multimedia Course. Electronic Journal of E-learning. Vo1.7(3): 247-256. Notess, M. & Neal, L. (2006). Deep Thoughts. Do Mandatory Online Activities Help Students Leave Surface-learning behind? E-learning Magazine, Education and Technology, Perspectives. Retrieved May 1, 2018 from World Wide Web: http://elernmag.acm.org /archive.cfm?aid=1745674. Oberer (2003). Effects of Learning-Style Teaching on Elementary Students Behaviors, Achievement, And Attitudes. Academic Exchange & Quarterly, March, 2003. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 658 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 941 |