تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 427 |
تعداد مقالات | 3,280 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,643,185 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,970,169 |
شناسایی نیازهای آموزشی مرتبط با رشد حرفهای تدریس اعضای هیأت علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 3 - شماره پیاپی 4، مهر 1396، صفحه 9-43 اصل مقاله (11.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین عابدی1؛ آرزوا احمدآبادی* 2؛ داوود قرونه3 | ||
1مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان. | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
3استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد. | ||
تاریخ دریافت: 28 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 09 آذر 1396 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی مرتبط با رشد حرفهای تدریس اعضای هیأت علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان، به روش آمیخته از نوع اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی، نمونهای به حجم 12 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شد که به روش گروههای کانونی و فرایند مصاحبة نیمهساختاریافته در شش جلسه انجام شد. بعد از شناسایی مهارتها و مقولات، در بخش کمّی با ابزار پرسشنامة محققساخته وضعیت موجود سنجش شده است در این بخش، جامعة آماری تحقیق را اعضای هیأت علمی و مدرسان گروههای آموزشی شامل علوم تربیتی، ریاضی، ادبیات، مشاوره، زبان انگلیسی، شیمی، فیزیک، تربیت بدنی، الهیات، زیستشناسی دانشگاه فرهنگیان در استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، اصفهان، تهران، همدان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان به تعداد 1360 نفر تشکیل میدادند که از بین آنان با استفاده از فرمول کوکران تعداد 300 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برای نمونة آماری انتخاب شدند. روایی پرسشنامهها را چند تن از متخصصان آموزشی تأیید کردهاند و پایایی آن با اجرای اولیه در نمونه به حجم 30 نفر با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین شده است. این ضریب برای پرسشنامههای زمینة تدریس، قبل از تدریس، ضمن تدریس، ارزشیابی تدریس، فناورانه و سایر مهارتها به ترتیب؛ 727/0، 757/0، 814/0، 818/0، 837/0 و 762/0 بوده است. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و برای بررسی نیاز به آموزش و ضریب اهمیت از آمار استنباطی استفاده شده است. در نهایت، نتایج نشان میدهد در مهارت زمینة تدریس در مقولة تخصص در حوزة علمی با 3/52 درصد، در مهارت قبل از تدریس در مقولات نظریههای یادگیری با 1/54 درصد و هدفگذاری و برنامهریزی با 3/53 درصد، در مهارت ضمن تدریس در مقولات روش ارائة مناسب با موضوع با 65 درصد، مدیریت زمان با 2/61، قدرت اداره و رهبری کلاس با 6/55، در مهارت فناورانه در مقولات نرمافزارهای تولید فیلم آموزشی با 4/61 درصد، نرمافزارهای حوزة تخصصی محتوا با 7/58، روشهای تدریس سیستمی با 6/56، آیسیدیال با 7/55، نرمافزارهای تولید چندرسانهای آموزش با 4/54 و نرمافزار ارائه با 5/53، در سایر مهارتها در مقولة زبان انگلیسی با 6/55 درصد نیاز به آموزش استخراج شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نیازسنجی؛ رشد حرفهای؛ تدریس؛ اعضای هیأت علمی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identify professional needs associated with the teaching of faculty members and Teachers at the Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Abedi1؛ Arezoo Ahmadabadi2؛ Davood Ghorooneh3 | ||
1Instructor, Department of Educational Science, University of Farhangian | ||
2PH.D Student of Educational Management, University of kharazmi, Tehran | ||
3Assistant Professor of Educational Management, University of Ferdowsi, Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to identify the educational needs of the teaching faculty professional development, cultural, exploratory mixed method has been done. In the qualitative sample of 12 patients were selected through purposive sampling through focus groups and semi-structured interview process was conducted in 6 sessions. After identifying the skills and concepts in a small section of the questionnaire were evaluated. In this section, samples consisted of faculty departments (education, math, literature, counseling, English, chemistry, physics, physical education, theology, biology) And provinces (Khorasan, North Khorasan, South Khorasan, Kermanshah, Isfahan, Tehran, Hamedan, Kurdistan, Kohgiluyeh and Boyer Ahmad, Golestan) University teachers in the number of 1360 people were Of which using Cochran Formula 300, stratified random sampling were selected as sample. Its validity was confirmed by a number of education experts And the reliability of the initial implementation on a sample of 30 was determined using Cronbach’s alpha coefficient The coefficient for the questionnaire teaching, to teaching, the teaching, teaching evaluation, technological and other skills, respectively, 0/727, 0/757, 0/814, 0/818, 0/837 and 0/762 respectively Is, Descriptive statistics were used to describe data and to assess the need for training, the importance factor As well as the differences between demographic characteristics in terms of the need for training of inferential statistics were used. The results showed that teaching skills in the categories of scientific expertise in the field with 52/3 percent, the skills taught in the categories of theories of learning to 54/1 percent And scoping and planning with 35/3 percent, in addition to teaching skills appropriate to the subject matters proposed method with 65% Time Management with 61/2, class power management and leadership 55/4, technological skills in the categories of software training video production with 61/4 percent, domain software content 58/7, teaching methods systems with 56/6, ICDL with 55/7, Production of multimedia training software 54/4 And the software provided with 53/4, in other skills needed in the field of English language teaching has been reported with 55/6 percent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Needs assessment, Professional Development, Teaching, faculty, Farhangian University | ||
مراجع | ||
احمدآبادی، آرزو (1393). شناسایی نیازهای توسعهای اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد. استراوس، آنسلم؛ کوربین، جولیت (1990). اصول روش تحقیق کیفی: نظریة مبنایی، رویهها و شیوهها، ترجمه بیوک محمدی (1385). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. امینخندقی، مقصود و سیفی، غلامعلی (1392). «توانمندیها و مهارتهای مؤثر و مورد نیاز برای تدریس در دانشگاه». فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی، 69-ص121-147. پورکریمی، جواد (1389). «الگوی توسعه حرفهای اعضای هیأت علمی سازمان پژوهشی (مورد: جهاد دانشگاهی)»، فصلنامة پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 6، 141-155. حجازی، سیدیوسف؛ پرداختچی، محمدحسن و شاهپسند، محمدرضا (1388). رویکردهای توسعة حرفهای معلمان. تهران: مؤسسة انتشارات دانشگاه تهران. رحیمیمند، مریم و عباسپور، عباس (1395). «رابطة روشهای تدریس (مباحثة گروهی، پرسش و پاسخ، نمایش علمی و سخنرانی) با انگیزة پیشرفت در دانشجویان». فصلنامة روانشناسی تربیتی، 39- 1-24. رضائیان، علی؛ خندان، علیاصغر؛ گنجعلی، اسدالله و مریدیان، حسن (1393). «بالندگی اعضای هیأت علمی در دانشگاهها؛ مطالعة موردی: اعضای هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)»، مجلة فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4- 491-514. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، 1390. سیدجوادین، سیدرضا؛ شریفی، سیدمهدی و رایج، حمزه (1388). «نقش توسعة منابع انسانی در دستیابی به چشمانداز 1404 صنعت نفت»، فصلنامة مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال سوم، 8، 77-100. صفری، مریم و نیازآذری، کیومرث (1393). «واکاوی مؤلفههای تأثیرگذار بر رشد حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد آزادشهر»، مجلة روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، 18- 1-6. طولابی، طاهره؛ شیخیان، علی؛ گلهدار، نسرین؛ عنبری، خاطره؛ محمدی، عیسی و مجیدیمهر، مجید (1394). «تعیین نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تکنیک دلفی»، مجلة آموزش پرستاری، 12- 37-28. عباسزاده، محمد. (1391). «تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی»، مجلة جامعهشناسی کاربردی، 34، 1-19. عابدی، حسین؛ قرونه، داود و احمدآبادی، آرزو (1396). رشد حرفهای اعضای هیأت علمی: الگوها و روشها. تربت حیدریه: نشر چشمانداز قطب. گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس. (1390). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمة احمدرضا نصر و همکاران، جلد دوم، تهران، سمت. گلافشانی، ناهید (1385). روایی و پایایی در پژوهش کیفی، فصلنامة مدیریت فردا، 41، 41-33. معروفی، یحیی (1390). «تعیین وزن مؤلفههای تدریس برای ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاههای کشور بر اساس مدل فرایند تحلیل سلسلهمراتبی». دوفصلنامة انجمن آموزش عالی ایران، 3(4). 1-20. مککفری، پیتر (1388). مدیریت و رهبری مؤثر در دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی، ترجمه دانشجویان دکتری مدیریت آموزشعالی، تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه. موحدی، رضا؛ زلیخائیسیار، لیلا و معتقد، مهسا (1395). «شناسایی نیازهای آموزشی مدرسان مرکز علمی-کاربردی تعاون شهرستان همدان»، مجلة نامه آموزش عالی، 36، 142-115. مرادیسروستانی، آزاده و زارعی، رضا (1396). «نیازسنجی دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان آموزش و پرورش ناحیة 4 شیراز»، مجلة رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 29، 296-283. نوهابراهیم، عبدالرحیم و پورکریمی، جواد. (1387). ارائة الگوی مفهومی بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. فصلنامة پژوهش در نظامهای آموزشی. سال دوم، 5، 101- 121. نوهابراهیم، عبدالرحیم. (1372). «کارگاههای آموزشی، روشی برای توسعه منابع انسانی، فصلنامة پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. سال اول، 3، 87-110. هومن، حیدرعلی. (1389). راهنمای عملی پژوهش کیفی، چاپ دوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.
AhmadAbadi, A. (2014). Identifying the Developmental Needs of the Faculty Members of Ferdowsi University of Mashhad, Master's Thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad. (in Persian). Abedi, Hossein, qrooneh, Davood & AhmadAbadi, Arezoo (2017). Professional growth of faculty members: patterns and methods. Torbat Heydarieh: Publication of the Pole Perspective. Alstete, W. (2000). Posttenure Faculty Development: Building a System for Faculty Development and Appreciation. Four Edition, ASHE _ ERIC Higher Education Report, Jossey-Bass. AminKhandaghi, M & Seifi, Gh (2013). The abilities and skills necessary to teach at the university. Journal of Research and Planning in Higher Education, 69-112-147. (in Persian). Abbas Zadeh, M. (2012). Tumley on Reliability and Reliability in Qualitative Research, Journal of Applied Sociology, 34, 1-19. (in Persian). Adkoli, B.; Al-Umran, K. & Al-Sheikh, M. (2012). Innovative method of needs assessment for faculty developmentprograms in a Gulf medical school. Journal Education Health, 20, 389-408. Bergquist, W.H. and Phillips, S.R. (1975). Components of an effective faculty development program. Journal of Higher Education, 46, 177-211. Betoret B. & Tomas G. (2003), “Evaluation of the University Teaching/Learning Process for the Improvement of Quality in Higher Education”, Journal of Assessment & Evaluation in Higher Education, Vol. 28, No. 2, pp.165-178 Bassandorj, D. (2014). Faculty development program need at Mongolian state university: Content and strategis. Theses for Doctoral degree (Ph.D), N/A Institution. State university. Boyer, E. L. (1990), “Scholarship Reconsidered: Priorities of the Professoriate”, Carneie Foundation for the Advancement Teaching, Priceton: University Press. Centra, J.A. (1978). Types of faculty development programs. The Journal of Higher Education, 5, 10-23. Dale, E. (1998), An Assessment of A Faculty Development Program at A Research University, A dissertation presented to the Graduate School of the Massachusetts University. Document of the fundamental transformation of education, 2011. (in Persian). Dee, J.R.& and Daly, Ch.J. (2013). Inovative models for organizing faculty development programs pedagogical reflexivity, student learning empathy and faculty agency, Human Resource. Journal of the Sociology of Self-Knowledge, 6, 1-22. Ghannam, M. T. (2007). “Integration of teaching and research with community service for engineering programs”, European Journal of Engineering Education, 32 (2). 227-235. Gillespie, K & Robertson, D. (2010). A Guide to Faculty Development. Second Edition, Jossey, Bass. Glenn, D. (1987). A study of faculty development programs in american a ssociation of bible, Colleges member intuitions. PhD Dissertation, Kansas State University. Golafshani, N (2006). Validity and Reliability in Qualitative Research, Management Quarterly of Farda, 41, 41-33. (in Persian). Gull, M.; Burg, V. & Gull, J. (2011). Qualitative and quantitative research methods in education and psychology, translator Ahmad Reza Nasr, Hamidreza Arizi, Mahmoud Abolqasemi, Khosrow Bagheri, Mohammad Hossein Alamatsaz, MohamadJafar Pakseresht, Ali Delaware, Alireza Kiyamanesh and Gholamreza Khiynejad, Volume II, Tehran. SAMT (in Persian). Hejazi, S. Y.; Pardakhtchi, M. H. & Shahpasand, M. R. (2009). Approaches to teacher’s professional development. Tehran: Tehran University Publication (in Persian). Hooman, H. (2010). Practical Guide to Qualitative Research, Second Edition, Tehran: Organization for the Study and Compilation of Human Sciences Books. (in Persian). Hung, H. L.; Altschuld, J. W. & Lee, Y. F. (2014). Exploring training needs of educational program evaluators in the AsiaPacific region. Journal Evaluation and Program Planning, 35, 501-507. Kang, B and Miller, M. T. (2000). Professional development: research finding, the literature base and directions for future. Washington D. C, Office Of Educational Research and Improvement, ERIC Document Reproduction Service Karlsson, J. (2007), “Service as collaboration: an integrated process in teaching and research, A response to Green bank”, Journal of Teaching in Higher Education, Vol, 12, Vol. 2, pp, 281-287 Lawler, P. & King, K. P. (2000). Effective Principles of Faculty Development. Available At: http://en.wikipedia.org/ Faculty Development. Lieberman, J. M., and Wilkins, E. A. (2006). The Professional Development Pathways Model: From Policy to Practice. Journal Kappa Delta Pi Record, 42, (3), 124-128. Lincoln Y.S. & Guba, E.G. (1985). Naturalistic Inquiry. SAGE publishing company, Beverly Hills: California. 59. Leighton, J. (2013). An Experimental Test of Student Verbal Reports and Expert Teacher Evolutions as a Source of Validity Evidence for Test Development, Journal Student Report and Teacher Evolutions, 12, 103-109. Mathie A. et al (2004), “Expanding the Boundaries of Scholarship in Psychology through Teaching, Research, Service, and Administration”, Journal Teaching of Psychology, 31(4), 233-241. McPhree, Peter (2009). Effective Management and Leadership in Universities and Higher Education Institutions, Translation of Ph.D. Students in Higher Education Management, Tehran: Andisheh Metacognition Publications. (in Persian). Murray, J.P. (2001). Faculty development in publicly supported 2-year colleges. Community College Journal of Research & Practice, 25, 487-502. Murray, John P. (2000). Faculty Development in Texas Two-Year Colleges. Community College Journal of Research and Practice, 24, 251-267. Marof, Y (2011). "Determining the Weight of Teaching Components for Assessing the Performance of Faculty Members of Universities of the Country Based on the Hierarchical Analysis Process Model". Two quarters of the Iranian Higher Education Association, 3 (4). 1-20. (in Persian). Movahedi, R.; Zulaykhayy Sayar, L. & Moataghed, M. (2016). Identifying Educational Needs of Teachers at the Cooperative Scientific and Applied Center of Hamadan, Journal of Higher Education, 36, 142-115. (in Persian). Moradi Sarvestani, A & Zarei, R (2017). Needs assessment of in-service training courses for education staff in District 4 of Shiraz, Journal of New Approach in Training Management, 29, 296-283. (in Persian). Naeem Uahkhan, M. (2005). Designing a model for staff development in higher education in pakistan. University of Arid Agricultur, Rawalpindi, 56-62. Nigholls, G. (2000). Professional development, teaching and lifelong learning: The implication for higher education. International Journals of Life Long Education, 19, 370-377. Nolan, C. (2002). Human Resource Development in Irish Hoter Industry: the Case of the Small Firm. Journal of European Industrial Traninig, 4, 88-99. Nave ebrahim, A. & PoorKarimi, J. (2008). The conceptual model development and higher education faculty members. Journal of educational systems. No. 5, pp. 101- 121(in Persian). Nave ebrahim, A. (1990). Workshops, a method for the development of human resources, case study. Journal of Research and Planning in Higher Education. 3. 87-110 (in Persian). Pourkarimi, J. (2010). Professional development model for faculty research organizations (item: SID), Imam Hossein University Journal of Human Resource Management, 6, 141-155 (in Persian). Philadelphia, M. (2013). Will School-Based Online Faculty Development Be an Effective Tool for their Professional Growth? A Doctor Dissertation Presented to the Faculty of the USC ROSSIER School of Education University of Southern California. Priest, A.W. (2005). An investigation into Faculty Development practices in graduate physical therapy Education Programs. Retrieved July 16, 2011, http://etd.lib.ttu.edu/theses/available/etd 07022008. John T.; Paige, M. D.; Nehal N.; Khamis, M. D.; MHPE, B. C. & Jeffrey B. Cooper (2017). Learning how to “teach one”: A needs assessment of the state of faculty development within the Consortium of the American College of Surgeons Accredited Education Institutes, American College of Surgeons Accredited Education Institutes Faculty Development Committee New Orleans, LA, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia, Ismailia, Egypt, and Boston, MA. Richter, D.; Kunter, M.; klusmann, U.; Ludtke, O. & Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career: Teachers uptake of formal and informal Learning Opportunities. Journal Teaching and teacher Education, 27, 116-126. Rahimidand, M. & Abbaspour, A. (2016). The relationship of teaching methods (group discussion, question and answer, scientific presentation and lecture) with the motivation of progress in students. Journal of Educational Psychology,2(34).1-24. (in Persian). Rezaian, A. ; Khandan, A.; Ganjali, A. & Meridian, H. (2014). Faculty Members' development in Universities; Case Study: Faculty Members of Imam Sadiq University, Journal Culture at Islamic University, 4, 491-514. (in Persian). Rollins, D. H. (2003). Designing Powerful Professional Development: For teachers, Administrators. And School Leaders. Public Schools of North Carolina. Available at: http://ncpublicschools.org/docs/profdev/guidelines/ncguideline/guidetodesigning.pdf Scott, C. & Sutton, R. E. (2009). Emotions and change during professional development for teachers. Journal of Mixed Methods Research, 3, 151-171. Scott, O. (1990), A Study to Design and Recommend a Faculty Development Model for Promoting Proffessional Growth and Instructional Change, A dissertation presented to the Faculty of The Graduate School of Education and Psychology, Pepperdine University. Safari, M. & Niazazari, K (2014). Analysis of the Components Affecting the Professional Development of the Faculty Members of Azad University of Azad University, Journal of Educational Psychology, Islamic Azad University, Tonekabon Branch, 18- 1-6. (in Persian). Smith, A. & Hardinger, K. (2012). Perceptions of faculty development needs based on faculty Characteristics, Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 4, 232–239. http://dx.doi.org/10.1016/j.cptl.2012.05.006. Seyed Javadyn, R.; Sharifi, M. & Rayej, H. (2009). The role of human resource development in the oil industry to achieve Vision 1404, Journal of Human Resources Management in the Oil Industry. No. 8, pp. 77-100 (in Persian). Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques,translation Buick Mohammadi (2006). Tehran, Institute for Humanities and Cultural Studies (in Persian). Tolabee, T; Sheikhian, A.; Geledar, N.; Anbari, M; Mohammadi, I. & Majidi Mehr, M. (2015). Determining Educational Needs of Faculty Members of Lorestan University of Medical Sciences Using Delphi Techniques, Journal of Nursing Education, 12-28, 2009.(in Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,510 |