تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,271 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,629,975 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,951,005 |
بررسی کیفیت اجرای برنامة درسی جدید آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان؛ مطالعة موردی: استان چهارمحال و بختیاری | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3 - شماره پیاپی 4، مهر 1396، صفحه 105-134 اصل مقاله (12.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد نیکخواه* 1؛ محمد جواد لیاقتدار2 | ||
1استادیار گروه تربیت حرفهای، دانشگاه فرهنگیان | ||
2استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 03 شهریور 1396، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 14 اسفند 1396 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی کیفیت اجرای برنامة درسی جدید رشتة آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، از راه مطالعه و بررسی رویکردها، مؤلفهها و عناصر حاکم بر برنامه است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی-تحلیلی (ترکیبی) است. نمونة آماری بخش پرسشنامهای شامل 41 نفر کادر آموزشی و 263 نفر دانشجو، مصاحبة20 نفر کادر و 85 نفر دانشجو و 35 گزارش پروژة دانشجویان رشتة آموزش ابتداییسال 1395 و و اسناد بالادستی مرتبط بوده است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامة محققساخته، فرم مصاحبه و چکلیست بوده است. روایی ابزار را پنج استاد دانشگاه تأیید کردهاند و ضریب آلفای کرونباخ سؤالهای پرسشنامه 97/0 محاسبه شده است. براساس نتایج پژوهش، رویکرد حاکم بر اجرای برنامه، بیشتر وفادارانه بوده است. میزان توجه به رویکردهای حاکم بر تدوین و بازنگری برنامه و میزان تأثیر برنامه در ایجاد شایستگیهای لازم در حد کمتر از متوسط بوده است. گرچه هدفهای برنامه بهخوبی تدوین شده، اما در اجرا مشکلات متعددی وجو داشته است. محتوای آموزشی مطلوبیت آنچنانی نداشته است. بیشترین چالشها و مشکلات اجرای برنامه، به نداشتن دانش و مهارتهای لازم آموزشگران برمیگردد و اینکه دانشگاه از نظر امکانات، تجهیزات و فضا در وضعیت مطلوبی قرار نداشته است. فرایندهای یاددهی-یادگیری و روشهای مدیریت و نظارت بر اجرای برنامه نیز چندان مناسب نبوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامة درسی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ آموزش ابتدایی؛ کیفیت اجرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the quality of perfomance of the new elementary education curriculum of Farhangian University: Case study of Chaharmahal and Bakhtiari Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Nikkhah1؛ Mohammad Javad Liaqtadar2 | ||
1Assistant Professor of Professional Education,Farhangian University. | ||
2Professor of Educational Sciences at University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to assess the quality of perfomance of the new curriculum of elementary education at Farhangian University through studying and evaluating the approaches, components and elements governing the program. The type of research is applied and its method is descriptive-analytical (hybrid). The statistical sample of the questionnaire section was composed of 41 staff and 263 students, interviews with 20 staff members and 85 students, and 35 reports of the students in the primary education department of the year 1395 and the upstream documents. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire, interview form and check list. The validity of the tool was confirmed by five university professors and the Cronbach’s alpha coefficient questionnaire questionnaire was calculated to be 0.97. According to the results of the research, the ruling approach to implementation of the program has been more loyal. The extent of attention to the governing approaches to program design and review, and the extent of the program’s impact on creating competencies was below the average. Although the program’s objectives have been well-designed, there have been many problems with implementation. Educational content did not have much to offer. Most of the challenges and problems of implementing the program are due to the lack of knowledge and skills necessary for educators and that the university has not been in a favorable position in terms of facilities, equipment and space. Teaching-learning processes and methods for managing and monitoring the implementation of the program were also not appropriate. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
curriculum, Farhangian University, elementary education, performance quality | ||
مراجع | ||
امانی، فرزانه (1394). «ابعاد تأمل و اهمیت آن در تربیت معلم فکور». فصلنامة تربیت معلم فکور، سال اول، شمارة 1، زمستان: 37-52. بازرگان، عباس (1388). «چگونگی ارزشیابی برنامههای درسی میانرشتهای». مطالعات میانرشتهای علوم انسانی، شمارة 3، تابستان: 55-66. جمعی از نویسندگان دانشگاه فرهنگیان (1394). راهنمای عملی برنامة کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلم فکور(1). تهران: سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان. حاجیزاده، فرشته و آتشک، محمد (1394). «تحلیل محتوای کتاب آموزش مهارتهای زندگی بر اساس اصول انتخاب محتوا و ارائة راهکارهای اصلاحی از منظر صاحبنظران برنامة درسی». پژوهش در برنامهریزی درسی، سال دوازدهم، دوره 2، شماره 13، پیاپی 44: 134-123. خسروی، محبوبه، فتحیواجارگاه، کوروش، ملکی، حسن و نوروزی، داریوش (1392). «واکاوی پذیرش نوآوریهای برنامة درسی در نظام آموزش عالی (مورد مطالعه: آییننامه بازنگری برنامة درسی دانشگاههای ایران)». فصلنامة روانشناسی تربیتی، سال نهم، شماره 23، بهار: 166-135. داییزاده، حسین، سلیمانپور، عمران و نعمتی، ذبیحالله (1393). «بررسی مطلوبیت کیفیت برنامة درسی دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم حرفهای از دیدگاه مدرسین». همایش بینالمللی کیفیت در برنامة درسی آموزش عالی، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، سیام مهرماه. شریف، مصطفی (1389). اصول برنامهریزی درسی. جزوة درسی منتشرنشده. دانشکدة علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. صمدی، محمدتقی، تقیزاده، جاوید، کاشیتراش اصفهانی، زهرا و محمدی، مجید (1388). «نگرش دانشجویان رشتة بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به رشتة تحصیلی خود و آیندة شغلی آن». مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شمارة 9 (4): 331-336. عطاران، محمد، آیتی، محسن و کیامنش، علیرضا (1385). «چارچوب نظری برنامههای درسی تربیت معلم در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا)، مبتنی بر تحلیل مبانی فلسفی، اجتماعی و روانشناختی». مجلة مطالعات برنامة درسی، پاییز: 105-133. فتحیواجارگاه، کورش (1377). اصول برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات ایران زمین. فتحی واجارگاه، کورش (1386). برنامة درسی به سوی هویتهای جدید (جلد اول). تهران: انتشارات آییژ. فتحیواجارگاه، کوروش، عارفی، محبوبه و شرف، زینب (1388). «شرایط و زمینههای مشارکت اعضای هیأت علمی در فرایند برنامهریزیدرسی دانشگاهی». فصلنامة انجمن آموزش عالی ایران، سال اول، شمارة 4، بهار: 145-178. فراهانی، علیرضا، نصر، احمدرضا و شریف، مصطفی (1389). «ارزیابی شیوههای آموزش و تربیت معلمان ابتدایی در نظام آموزش عالی کشور». نشریة علمی-پژوهشی فناوری آموزش، سال پنجم، جلد 5، شمارة 1، پاییز، 61-77. کاظمپور، اسماعیل و شاهبهرامی، نوشین (1395). «ارائه مدلی جهت رفع نارساییهای برنامة درسی تربیت معلم». فصلنامة روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، سال هفتم، شمارة اول، پیاپی 25، بهار، 24-36. کافمن، راجر و هرمن، جری (1374). برنامه ریزی استراتژیک در نظام آموزشی. بازآفرینی، بازسازی ساختارها و بازآفرینی. ترجمة فریده مشایخ و عباس بازرگان. تهران: انتشارات مدرسه. مرادی، مسعود (1389). بررسی و تحلیل محتوای برنامة درسی دوره تربیت معلم از لحاظ دانش روش کاری، پیشنهاد الگوی مطلوب تدریس و مقایسه آن با وضعیت موجود تدریس در مراکز تربیت معلم (مورد: مرکز تربیت معلم زنجان). پایاننامة دوره دکترا. تهران: دانشکدة علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم تهران. معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان (1393). مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دورة کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی. تهران: سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان. ملایینژاد، اعظم و ذکاوتی، علی (1387). بررسی تطبیقی نظام برنامة درسی تربیت معلم در کشورهای انگلستان، ژاپن، فرانسه، مالزی و ایران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال هفتم، شمارة 26، تابستان، 35-62. مؤمنی مهموئی، حسین (1386). «برنامهریزی درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش عالی، گامی در جهت اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهها». فصلنامة رویش، شمارة 19: 33-20. مهدیزاده، امیرحسین و شفیعی، ناهید (1388). «ارزیابی کیفیت برنامههای درسی رشتههای آموزش معلمان». فصلنامة روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، شمارة 1، پاییز، 46-60. مهرمحمدی، محمود (1387). برنامة درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. تهران: انتشارات سمت و شرکت بهنشر. میرکمالی، محمد و نارنجیثانی، فاطمه (1387). «بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی بین اعضای هیأت علمی دانشگاههای تهران و صنعتی شریف». فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارة 48، 70-101. هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان (1395). برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشمانداز 1404. تهران: انتشارات سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان. یارمحمدیان، محمدحسین (1395). اصول برنامهریزی درسی. تهران: نشر یادواره.
Adeosun, O.; Oni, A.; Oladipo, A.; Onuoha, S. & Yakassai, M. (2009). Teacher Training Quality and Effectiveness in the Context of Basic Education: An Examination of Primary Education Studies (PES) Programme in Two Colleges of Education in Nigeria. CICE Hiroshima University, Journal of International Cooperation in Education, 1(12): 107-125.
Bharvad, A. j. (2012). Curriculum Evaluation. International Research Journal. 1(12): 72-74.
Collinson, V. & Yumiko O. (2001). The professional development of teachers in the United States and Japan.European journal of teacher education, 2(42): 48-223.
Glatthorn, A. A.; Boschee, F. A.; Whitehead, B. M. & Boschee, B. F. (2015). Curriculum Leadership: Strategies for Development and Implementation. (Third eb). Thousand Oaks, CA: Sage Publications
Griffin, A. & Hett, A. (2004). Pedagogy Assessment of Teacher Candidates. State of Washington Performance-Based.
Hardman, F.; Hardman, J.; Dachi, H.; Louise, E. & Ihebuzor, N. (2015). Implementing school-based teacher development in Tanzania. Professional Development in Education, 41(4): 602-623.
HEFCE. (2001). Strategies for Learning and Teaching in Higher Education (a Guide to Good Practice). Higher Education Funding Council for England. www.hefce. ac.uk.
Henderson, P. (1994). Supervision of School Counselors. Eric Digest. ERIC-Education Resources Information Center. Retrieved from. http://www.eric.ed.gov. Available from 2005/04/12 ERICEducation
Lee, Y.; Albright, S.; Alkasab, T.; Damassa, A.; Wang, P. & Eaton, K. (2003). Tufts Health Sciences Database: lessons, Issues and Opportunities. Acad Med 2003. 78(3): 64-254.
Okland, J. S. (1993). Total Quality Management: The Route to Improving Performance. 2nd ed.London: Butterworth Heinemann.
Parri, J. (2006). Quality in higher education. Vadyba / Management, 2(11): 107-111.
Paul, J. (2005). Evaluation and assessment. London: Black King's College, U.K.
Phattharayuttawat, S.; Chantra, J.; Chaiyasit, W.; Bannagulrote, K.; Imaroonrak, S.; Sumalrot, T. & Auampradit, N. (2009). An Evaluation of the Curriculum of a Graduate Programme in Clinical Psychology. South East Asian Journal of Medical Education, 3(1): 14-19.
Rowley, J. (1997). Academic Leaders: Made or Born? Industrial and Commercial Training, V 29.
Shawer, S. (2010). Classroom-level curriculum development: EFL teachers as curriculum developers, curriculum-makers and curriculum-transmitters. Teaching and Teacher Education, 26:173–184.
Stufflebeam, D. L. (2003). The CIPP Model for Evaluation. Presented at the 2003 Annual Conference of the Oregon Program Evaluators Network (OPEN). Portland, Oregon.
Sunita, T. & Mahapatra, B. C. (2016). Importance of teaching competencies, personality traits, and values among B.Ed. teachers trainees. International Journal of Multidisciplinary Research and Development (V3), Issue 6; June: 135-137. www.allsubjectjournal.com.
UNESCO. (1995). Policy Paper for Chang and Development in Higher Education. Paris:UNESCO, 3(4&18).
Villegas, E. & Reimers F. (2000). The Professional Development of Teachers as Lifelong Learning: Models،Practices and factors that Influence it. The Board on International Comparative Studies in Education of the National Research Council.Washington ،D.C.
Ziegler, H. (1994). International Development in Assuring Quality in Higher Education. Quality in Higher Education, 2(4). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,654 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,744 |