تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,748 |
طراحی و آزمودن الگویی از پیشآیندهای عملکرد تحصیلی درس ریاضی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 15، مهر 1395، صفحه 60-83 اصل مقاله (11.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا قلانی1؛ آزاده حربی2؛ مصطفی بهارلو* 3 | ||
1استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز، ایران. | ||
2مدرس ریاضی گروه علوم، پایه دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
3کارشناس ارشد، گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه شهید چمران، اهواز | ||
تاریخ دریافت: 26 مرداد 1394، تاریخ بازنگری: 27 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1395 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از پیشآیندهای عملکرد تحصیلی درس ریاضی بود، که محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و مشوقهای انگیزشی منفی به عنوان متغیرهای پیشآیند، عملکرد تحصیلی درس ریاضی، به عنوان پیامد و ارزش تکلیف به عنوان متغیر میانجی انتخاب شدند. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اهواز بوده است، که در سال 1393 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند، که از این جامعة آماری و به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، تعداد 100 نفر جهت سنجش پایایی و روایی ابزارها و تعداد 250 نفر جهت فرضیةآزمایی برگزیده و ابزار پژوهش بر روی آنها اجرا شد. دادهها از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل واسطهای تحلیل شدند.نتایج حاکی از اثر مثبت محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و اثر منفی مشوقهای انگیزشی منفی بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی، و همچنین اثر مثبت غیرمستقیم محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و اثر منفی غیرمستقیم مشوقهای انگیزشی منفی بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق ارزش تکلیف بود.میتوان نتیجه گرفت که مسئولان و اساتید میتوانند با ایجاد شرایط مناسب یادگیری و پیاده کردن اصول سازندهگرا در کلاسهای درس، جایگزین کردن الگوهای انگیزشی مبتنی بر تلاش به جای الگوهای انگیزشی مبتنی بر توانایی، استفاده از مشوقهای انگیزشی مثبت و حمایتهای مناسب نظیر نظارت صحیح و ارزشدهی بیشتر به علم و تحصیل ریاضی و بالا بردن معقولانه سطح انتظارات تحصیلی، زمینه را برای درگیری بیشتر دانشجویان به یادگیری و تکالیف ریاضی فراهم نمایند که نتیجه نهایی آن بهبود عملکرد تحصیلی درس ریاضی خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ مشوقهای انگیزشی منفی؛ ارزش تکلیف؛ عملکرد تحصیلی درس ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and testing a model of precedents mathematics performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Ghalani1؛ Azadeh Harbi Harbi2؛ Mostafa Baharlou3 | ||
1Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran | ||
2Mathematics Lecturer,Department of Basic Sciences, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran. | ||
3MA in industrial and organizational psychology, Shahid Chamran university , Ahvaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was to designing and testing a model of precedents of mathematics performance that perceived constructivist learning environment, academic self-efficacy and negative–based incentives as precedents variables, mathematics performance as outcome and task value as mediating variable selected. The study population included all students of Islamic Azad University of Ahvaz which in 1393 were enrolled in the University. Of that population 100 people to assess reliability and validity and 250 for hypothesis testing and implementing research tools on them were select by random cluster sampling method. Data were collected through structural equation modeling (SEM) and were analyzed. The results also supported the positive effects of perceived constructivist learning environment, academic self-efficacy and negative effect of negative–based incentives on mathematics performance, and too indirect positive effects of perceived constructivist learning environment, academic self-efficacy and indirect negative effect of negative–based incentives on mathematics performance through task value. It can be concluded that the decision-makers and teachers can create the appropriate conditions to learn and implement the constructivist’s principles in classrooms replacing motivational patterns based on effort rather than ability-based motivational patterns, use of positive motivational incentives and appropriate support, such as proper monitoring and giving more value to science and math education and raise reasonably academic expectations, provide Grounds for more involvement’s students to learn math homework that the end result will be improved mathematics academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
constructivist learning environment, Academic self-efficacy, negative–based incentives, task value, mathematics performance | ||
مراجع | ||
بشلیده، کیومرث (1393). روشهای پژوهش و تحلیل آماری مثالهای پژوهشی با SPSS و AMOS. اهواز: نشر دانشگاه شهید چمران اهواز. حاجی یخچالی، علیرضا؛ حقیقی، جمال و شکرکن، حسین (1380). «بررسی رابطة ساده و چندگانة پیشآیندهای مهم هدفگرایی تبحری و رابطة آن با پیامدهای برگزیدهاش در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانهای اهواز». مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، شماره 1 و 2، صص 48–31. حجازی، الهه؛ رستگار، احمد؛ کرمدوست، نوروزعلی و قربان جهرمی، رضا (1387). «باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش اهداف پیشرفت، درگیری شناختی و تلاش (آزمون مدل دوئک)». مجلة رواشناسی و علوم تربیتی، سال سی و هشتم، شماره 2، صص 46-25. علمالهدایی، سید حسن (1381). راهبردهای نوین در آموزش ریاضی. انتشارات شیوه. گلستانینیا، ندا (1392). «بررسی رابطة علّی خودکارآمدی تحصیلی و مشوقهای انگیزشی منفی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ادراک درونی، ادراک کنترل بیرونی، ارزش تکلیف، امید و ناامیدی در دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستان شهرستان دزفول». پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة روانشناسی تربیتی، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. مروتی، ذکراله (1390). رابطة علّی محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده و عملکرد ریاضی با میانجیگری جهتگیری درونی هدف، ارزش تکلیف، نگرش نسبت به ریاضی و خودکارآمدی ریاضی در دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانی شهر اهواز». پایاننامة دکتری رشتة روانشناسی، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل (1392). «اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظهی کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی». فصلنامهی ناتوانیهای یادگیری، 3 (6)، صص 117-92. نریمانی، محمد؛ خشنودینیا، بهنام؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس (1392). «نقش درک حمایت معلم در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری». مجلة ناتوانیهای یادگیری، (1)3، صص 128-110. یمینی، محمد (1388). «بررسی ارتباط سبک تفکر و ادراک از محیط یادگیری کلاس (با تأکید بر محیط یادگیری ساختنگرای اجتماعی) با رویکردها و پیامدهای یادگیری در دانشجویان». پایاننامة دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران. Abela, J. R., & Skitch, S. A. (2007). Dysfunctional attitudes as a cognitive vulnerability factor for depression in children of affectively-ill parents: A multi-wave longitudinal study. Behavior Research and Therapy, 45, 1127-1140.
Aldridge, J. M., Dorman, J. P., & Fraser, B. J. (2004). Use of multitrait-multimethod modeling to validate actual and preferred forms of the technology-rich outcomes-focused learning environment inventory (TROFLEI). Australian Journal of Educational and Developmental Psychology, 4, 110-125.
Aldridge, J. M., Fraser, B. J., Taylor, P. C., & Chen, C. (2000). Constructivist learning environments in a cross national study in Taiwan and Australia. International Journal of Science Education, 22 (1), 37-55.
Anthoni, R., & Artino, Jr. (2010). Online task value and self – efficacy scale. Psychological Review, 84, 191-215.
Arisoy, N., Cakiroglu, J., & Sunger, S. (2007). A canonical analysis of learning environment perceptions and motivational beliefs. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL.
Arkun, S., & Askar, P. (2010). The development of a scale on assessing constructive learning environments. Journal of Education, 39, 32-43.
Bandura, A. (1997). Self- efficacy.The exercises of control. New York, H.W. Freeman and company.
Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review Psychology, 52, 1-26.
Breso, E., Salanova, M., & Schaufeli, W. B. (2007). The mediating role of student burnout and engagement in the prediction of academic performance. Personality and Individual Differences, 43, 65-92.
Buric, I., & Soric, I. (2012). The role of test hope and hopelessness in self-regulated learning: relations between volitional strategies, cognitive appraisals and academic achievement. Journal of Learning and Individual Differences, 3, 1-7.
Colquitt, J. A. (2001). On the dimensionality of organizational justice: A construct validation of a measure. Journal of Applied Psychology, 86, 386 – 400.
Docan, T. (2006). Positive and negative incentives in the classroom: analysis of grading systems and student motivation. Journal of Scholarship of Teaching and Learning, 6 (2), 21-40.
Duncan, T. G., & Mckeachie, W. J. (2005). The making of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Psychologist, 40(2), 117-128.
Feldner, M., Felder, E., Zvolensky, M., & Lejuez, C. (2006). Examining the association between rumination, negative affectivity and negative affect induced by a paced auditory serial addition task. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 37, 171-187.
Frenzel, A. C., Pekrun, R., & Goetz, T. (2007). Perceived learning environment and students' emotional experiences: a multilevel analysis of mathematics classroom. Learning and Instruction, 17, 478-493.
Joormann, J. (2006). Differential effect of rumination and dysphoria on the inhibition of irrelevant emotional material: evidence from a negative priming task. Cognitive and Research Therapy, 30, 149-160.
Lee, C. (2002). The impact of self – efficacy and task value on satisfaction and performance in a web – based course. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Central Florida.
Liem, A. D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self – efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Contemporary Educational Psychology, 33, 486-512.
Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Motivation as an rnabler for academic success. School Psychology Review, 31 (3), 313-328.
McCann, E., & Garcia, T. (1999). Maintaining motivation and regulation emotion: measuring individual differences in academic volitional strategies. Learning and Individual Differences, 11 (3), 259–279.
Nasiriyan, A., Khezri Azar, H., Noruzy, A., & Dalvand, M. R. (2011). A model of self – efficacy, task value, achievement goals, effort and mathematics achievement. International Journal of academic Research, 3 (2), 41-72.
Nolen – Hoeksema, S. (2004). The response styles theory. In C. Papageorigiou & A. Wells (Eds.), Depressive rumination: Nature, theory and treatment (pp. 187-215). New York: Wiley.
Ozkal, K., Tekkaya, C., & Cakiroglu, J. (2009). Investigation 8th grade student perceptions of constructivism science learning environment. Education & Science, 34 (153), 38-46.
Pajares, F., & Graham, L. (1999). Self-efficacy, motivation constructs, and mathematics performance of centering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 24, 124-139.
Partrich, H., Hicks, L., & Ryan, A. M. (1997). Relations of perceived social efficacy and social goal pursuit to self – efficacy for academic work. Journal of Early Adolescence, 17, 109 – 128.
Patrick, H., Ryan, A. & Kaplan, A. (2007). Early adolescents' perceptions of classroom environment, motivation, and beliefs. Journal of Educational Psychology, 99, 83-98.
Peterson-Graziose, V., Bryer, J., & Nikolaidou, M. (2013). Self-esteem and self-efficacy as predictors of attrition in associate degree nursing students. Journal of Nurses Educational, 52 (6), 351–354.
Pintrich, P. R., & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self – regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational psychology, 82 (1), 33–40.
Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Contemporary approaches to assessing mediation in communication research. In A. F. Hayes, M. D. Slater, & L. B. Snyder (Eds.), The Sage sourcebook of advanced data analysis methods for communication research (pp. 13-54). Thousand Oaks, CA: Sage.
Robin, M., & Shepherd, S. (2006). Volitional strategies and social anxiety among college students. Journal of Educational Psychology, 9 (4), 88-101.
Schunk, D. H. (2008). Learning theories: An educational perspective (5 thed). Upper Saddle River, NJ: Person.
Sungur, S., & Gungoren, S. (2009). The role of classroom environment perceptions in self- regulated learning and science achievement. Elementary Education Online, 8(3), 883-900.
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy – value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81.
Wolf, S. J., Fraser, B. J. (2008). Learning environment, attitudes and achievement among middle – school science students using inquiry – based laboratory activities. Research in Science Education, 38, 321-341. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 466 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 828 |