تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,002 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,061 |
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی کیفیت عملکرد اساتید دانشگاه فرهنگیان: رویکرد 360 درجه | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 16، فروردین 1396، صفحه 89-103 اصل مقاله (9.5 M) | ||
نویسندگان | ||
علیرضا هوشی السادات* 1؛ ایوب ابراهیمی2؛ حسین مولایی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 12 مهر 1395، تاریخ بازنگری: 03 تیر 1397، تاریخ پذیرش: 29 خرداد 1397 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی اعتبار پرسشنامه ارزیابی کیفیت عملکرد اساتید دانشگاه فرهنگیان با استفاده از نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان درباره ملاک ها و مولفه های ارزیابی از اساتید و نیز تعیین مراجع ارزیابی مناسب برای هریک از مولفه ها و گویه های ارزیابی عملکرد استاد در محیط دانشگاهی می پردازد. روش پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تشکیل می دهندکه با بررسی جامعه آماری و مطابقت شرایط آنها با نیازهای تحقیق تعداد(247) نفر از اساتید به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای اطمینان از روایی نیز از روش توافق متخصصان حوزه نظارت و ارزیابی و برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه استفاده شده است اجرای مقدماتی این ابزار روی یک نمونه 30 نفری انجام گرفت و پایایی پرسشنامه به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه شد (87/0 α =). به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی- استنباطی از نرم افزار SPSS استفاده گردید. همچنین جهت استخراج مولفه های پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و نیز برای اعتبارسنجی ابزار از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، مولفههای پنجگانهی؛ اخلاق حرفهای، الترام عملی، توانایی حرفهای، توانایی علمی آموزشی و مدیریت و رهبری کلاس به عنوان مولفههای ارزیابی اساتید شناخته شد. نتایج نشان داد اساتید دانشگاه، معاون آموزشی، مدیر گروه، دانشجویان و خودارزیابی را مراجع ارزیابی مناسب دانستهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی اساتید؛ رویکر د360 درجه؛ مراجع ارزیابی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Creation and validation of the questionnaire on the quality assessment of faculty members of the Farhangian University: A 360-degree approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Alireza Hooshi-al-Sadat1؛ Ayyoob Ebrahimi2؛ Hossein Molaei3 | ||
1PhD student of educational management at Allameh Tabataba’i University | ||
2Ph.D. Student of Educational Management at Kharazmi University | ||
3Master of Human Resource Improvement at Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to validate the questionnaire for assessing the quality of performances of faculty members of Farhangian University using the views of the faculty members of Farhangian University about the criteria and components of evaluation of the faculty members, as well as determining the appropriate evaluation points for each of the components and the examination of the professor’s performance in the university environment. The research method is survey type. The research population is composed of faculty members of Farhangian University. By analyzing the statistical society and matching their conditions with the research needs, a total of 247 professors were selected for the statistical sample by random sampling. In order to ensure validity, the agreement of experts in the field of monitoring and evaluation and some faculty members of the university was used. The preliminary implementation of this tool was done on a sample of 30 people. The reliability of the questionnaire was calculated with Cronbach’s alpha (α = 0.87). SPSS software was used for analyzing the data using descriptive and inferential statistics. Also, an exploratory factor analysis was used to extract the components of the questionnaire, and validation factor analysis was used to validate the tool. Based on the findings of the research, five components of professional ethics, practicality, professional ability, academic teaching ability, and management and leadership of the class were recognized as the components of faculty assessment. The results show that university professors considered deputy education, department manager, students, and self-assessment as appropriate evaluation sources. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Faculty evaluation, 360-degree Approach, Evaluation Authorities, Farhangian University | ||
مراجع | ||
رحیمی مسعود، زروج حسینی ربابه، دارابیان محسن،طاهریان عباسعلی، & خسروی احمد(1391). ارزیابی اساتید توسط دانشجویان: رویکردی جامع. مجله هرکس مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، ،45 دوره مهم، شماره اول، ص 56 . محمودی صاحبی موسی, نصری صادق, & قلی نیا قلزم حمید.(1392). شناسایی معیارهای ارزیابی عملکرد تدریس استادان با تاکید بر آموزش مهندسی. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 7، شماره 4 خورسندی، محبوبه، علی آبادی فراهانی، کبری. شمسی، محسن.(1392). مقایسهی نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک از ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید به روش ارزیابی آنلاین. مجله ی توسعه ی آموزش در علوم پزشکی. دوره 6 شماره 12 Annan, S. L., Tratnack, S., Rubenstein, C., Metzler-Sawin, E., & Hulton, L. (2013). An integrative review of student evaluations of teaching: Implications for evaluation of nursing faculty. Journal of Professional Nursing, 29(5), e10-e24.
BERK, RONALD A(2009). Using the 360° multisource feedback model to evaluate teaching and professionalism. Medical Teacher Volume 31, Issue 12.
Spooren, P., Brockx, B., & Mortelmans, D. (2013). On the validity of student evaluation of teaching the state of the art. Review of Educational Research,83(4), 598-642.
BASTANI, P., AMINI, M., NEJAD, K. T., & ZADEH, N. S. (2013). Faculty members’ viewpoints about the present and the ideal teacher evaluation system in Tehran University of Medical Sciences. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 1(4), 140-147.
Geitani, Alborz. Sadehnezhad, Fakhrieh.(1393). Evaluating faculty competence in School of Humanities in Broujerd Azad University (using 360 degree feedback method). International conference on management on 21th centry, Tehran, Aug 7th on 8th .
Sheppard, J. D. (2013). Perceptions of teachers and administrators regarding the teacher evaluation process.
Mahar, J. A. (2009). The Use of 360-Degree Feedback Compared to Traditional Evaluative Feedback for the Professional Growth of Teachers.
Berk, R. A. (2009). Using the 360 multisource feedback model to evaluate teaching and professionalism. Medical teacher, 31(12), 1073-1080. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,285 |