تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,058 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,553 |
بررسی مدل علّی جنسیت و باور هوشی افزایشی با راهبردهای شناختی و فراشناختی با میانجیگری هیجانهای مثبت تحصیلی در دانشجویان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 17، مهر 1396، صفحه 97-120 اصل مقاله (8.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیمین زغیبی قناد1؛ سیروس عالیپور بیرگانی* 2؛ مرتضی مرادی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 23 تیر 1395، تاریخ بازنگری: 16 مرداد 1397، تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، آزمون رابطهی علّی جنسیت و باور هوشی افزایشی با راهبردهای شناختی و فراشناختی از طریق هیجانهای مثبت تحصیلی بود. به این منظور،192 دانشجوی دانشگاه لرستان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پنتریج و دیگروت، 1990)، مقیاس نظریه ضمنی هوش در جامعه دانشجویی (عبدالفتاح و ییتس، 2006) و هیجانهای تحصیلی (پکران، گاتز، تیتز و پری، 2002) را تکمیل کردند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافتهها نشان داد باور هوشی افزایشی با راهبردهای شناختی و فراشناختی رابطهی مثبت دارد. همچنین، بین دانشجویان دختر و پسر از نظر راهبردهای شناختی تفاوت معنیدار وجود دارد. علاوه بر این، جنسیت و باور هوشی افزایشی از طریق هیجانهای مثبت تحصیلی قادر به پیشبینی راهبردهای شناختی و فراشناختی بود. بر این اساس میتوان گفت متغیر جنسیت و باور هوشی افزایشی به هیجانهای مثبت میانجامد و از این رو، به استفادهی بیشتر از راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی کمک میکند. این یافتهها بر نقش باورها و هویت جنسیتی در خلق هیجانهای مثبت جهت تسلط بر راهبردهای شناختی و فراشناختی تاکید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ باور هوشی افزایشی؛ هیجانهای مثبت؛ راهبردهای شناختی؛ راهبردهای فراشناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation the causal relationship between gender and incremental intelligence belief with cognitive and metacognitive strategies with mediating role of academic positive emotions in student | ||
نویسندگان [English] | ||
s gh1؛ s a2؛ m mm3 | ||
1PhD student in Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Khoozestan, Iran. | ||
2Assistant Professor of Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Khoozestan, Iran. | ||
3PhD student of Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Khoozestan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to test the causal relationship between gender and incremental intelligence belief with cognitive and metacognitive strategies through academic positive emotions. For this purpose, 192 students of Lorestan University were selected using stratified random sampling and completed Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich & DeGroot, 1990), Implicit Theories of Intelligence Scale (Abd-El-Fattah & Yates, 2006) in the student population and Pekrun's Achievement Emotion Questionnaire (Pekrun, Goetz, Titz & Perry, 2002). To evaluation the proposed model was done by Structural Equation Modeling method. The results of the study indicated that incremental intelligence belief has a positive relationship with cognitive and metacognitive strategies. Also, there is a significant difference among male and female students in terms of cognitive strategies. Additionally, gender and incremental intelligence belief were able to predict cognitive and metacognitive strategies through academic positive emotions. Accordingly, it can be said that the gender variable and incremental intelligence belief leads to the positive emotions and thus help to make more use of cognitive and metacognitive learning strategies. These findings emphasize the role of beliefs and gender identity in creating positive emotions in order to dominate cognitive and metacognitive strategies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
gender, incremental intelligence belief, positive emotions, cognitive strategies, metacognitive strategies | ||
مراجع | ||
حقشناس، حمید؛ چمنی، امیررضا و فیروزآبادی، علی (1388). «مقایسۀ ویژگیهای شخصیتی و سلامت روانی دانشآموزان دبیرستانهای تیزهوشان و دبیرستانهای عادی». فصلنامۀ اصول بهداشت روانی. 8، 29 و30، 57-66. رضایی، اکبر و سیف، علیاکبر (1382). «نقش باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی». فصلنامۀ تعلیم و تربیت، 84، 44-85. رستگار، احمد، حجازی، الهه، غلامعلی لواسانی، مسعود و قربانجهرمی، رضا (1388). «بررسی رابطۀ باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی با توجه به نقش واسطهای اهداف پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی». پژوهشهای روانشناختی، 12 (1 و 2)، 25-11. ریو، جانمارشال (1386). انگیزش و هیجان. مترجم: یحیی سیدمحمدی. ویرایش چهارم، چاپ دهم، تهران: نشر ویرایش. زارع، حسین و رستگار، احمد (1393). «مدل علّی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش مجازی: نقش باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی». دوفصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 6 (2)، 19-32. کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسین و تهرانیشیرازی، علیرضا (1382). «بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی». تازههای علوم شناختی، 5 (1)، 27-33. کدیور، پروین، فرزاد، ولیالله، کاووسیان، جواد و نیکدل، فریبرز (1388). «رواسازی پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران». نوآوریهای آموزشی، 8 (32)، 7-38. هومن، حیدرعلی (1384). مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل. انتشارات سمت. Abd-El-Fattah, S. M. & Yates, G. C. R. (2006). Implicit theory of intelligence scale: testing for factorial invariance and mean structure. Paper presented at the Australian Association for Research in Education Conference, Adelaide, South Australia. Ablard, K. E., & Lipschultz, R. E. (1998). Self-regulated learning in high-achieving students: Relations to advanced reasoning, achievement goals, and gender. Journal of Educational Psychology, 90, 94-101. Aktan, S. & Tezci, E. (2013). The study of validity and reliability of self-regulated learning strategies scale in mathematics. Journal of New World Sciences Academy NWSA-Education Sciences, 8 (1), 46-62. Artino, A. R.; La Rochelle, J. S. & Durning, S. J. (2010). Second-year medical students’ motivational beliefs, emotions, and achievement. Medical Education, 44, 1203–1212. Battle, A. & Wigfield, A. (2003). College women’s value orientations toward family, career, and graduate school. Journal of Vocational Behavior, 62, 56–75. Berry, C. A. (1992). Pervious learning experiences strategy beliefs and task definition in self-regulated foreign language learning. Contemporary Educational Psychology, 18, 318-336. Boekaerts, M. (2011). Emotions, emotion regulation, and selfregulation of learning. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 408–425). New York: Routledge. Dettmers, S.; Trautwein, U.; Ludtke, O.; Goetz, T.; Frenzel, A. C. & Pekrun, R. (2011). Students’ emotions during homework in mathematics: Testing a theoretical model of antecedents and achievement outcomes. Contemporary Educational Psychology, 36, 25–35. Dweck, C. S. (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadelphia, PA: Psychology Press. ---------------- (2006). Mindset: The new psychology of success. New York, NY: Random House. Dweck, C. S. & Molden, D. C. (2005). Self-theories: Their impact on competence motivation and acquisition. In A. J. Elliott (Ed.), Handbook of competence and motivation (pp.122-141). New York, NY: Guilford Press. Goetz, T.; Perry, R. P.; Pekrun, R. & Frenzel, A. C. (2007). The control-value theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. Emotion in Education, 18 (4), 13-36. Hair, J. F.; Black, W. C.; Babin, B. J. & Anderson, R. E. (2009). Multivariate data analysis. 7th Edition, Prentice Hall, Upper Saddle River, 761. Hidi, S. & Ainley, M. (2008). Interest and self-regulation: Relationships between two variables that influence learning. In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (pp. 77-109). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Hogrebe, J. M. (2015). Self-regulated learning and motivation belief differences among gifted and non-gifted middle school students across achievement levels. For the degree of doctor of Psychology. Rutgers University. Graduate School of Applied and Professional Psychology. King, R. B. & Areepattamannil, S. (2014). What Students Feel in School Influences the Strategies They Use for Learning: Academic Emotions and Cognitive/Meta-Cognitive Strategies. Journal of Pacific Rim Psychology, 2 (8), 18-27. Mutawah, M. A. A.; Thomas, R. & Khine, M. S. (2017). Investigation into Self-regulation, Engagement in Learning Mathematics and Science and Achievement among Bahrain Secondary School Students. IEJME-Mathematics Education, 12 (6), 633-653. Peak, B. & Miller, C. (2010). I think I can, I think I can, I think I can’t know I can multi-user of classroom academic performance. Journal of self-regulated learning educational psychology, 82 (1), 33-42. Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341. Pekrun, R.; Elliot, A. J. & Maier, M. A. (2009). Achievement goals and achievement emotions: Testing a model of their joint relations with academic performance. Journal of Educational Psychology, 101, 115–135. Pekrun, R.; Frenzel, A.; Goetz, T. & Perry, R. P. (2006). Control-value theory of academic emotions: How classroom and individual factors shape students’ affect. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, California. Pekrun, R.; Goetz, T.; Frenzel, A. C.; Barchfeld, P. & Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36, 36–48. Pekrun, R.; Goetz, T.; Perry, R. P.; Kramer, K.; Hochstadt, M. & Molfenter, S. (2004). Beyond test anxiety: development and validation of the test emotions questionnaire (TEQ). Anxiety, Stress, and Coping, 17, 287–316. Pekrun, R.; Goetz, T.; Titz, W. & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91-105. Perry, R. P.; Hladkyj, S.; Pekrun, R. H. & Pelletier, S. T. (2001). Academic control and action control in the achievement of college students: a longitudinal field study. Journal of Educational Psychology, 93(4), 776–789. Pintrich, P. R., & DeGroot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40. Preacher, K. J. & Hayes, A. F. (2008). SPSS macro multiple mediation written by Andrew, F. & Hayes, A. F. The Ohio state university. http://www.comm.ohio-state.edu/ahayes/. Richter, T. & Schmid, S. (2010). Epistemological beliefs and epistemic strategies in self-regulated learning. Metacognition and Learning, 5, 47–65. Schleifer, L. F. & Dull Richard, B. (2009). Meta cognition and performance in the accounting classroom. Issues in Accounting Education, 24 (3), 339-367. Schunk, D. H. & Usher, E. L. (2011). Assessing self-efficacy for self-regulated learning. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 282–297). New York: Routledge. Swalander, L. & Taube, K. (2009). Influences of family based prerequisites, reading attitude, and self-regulation on reading ability. Contemporary Educational Psychology, 32 (2), 206-230. Terada, M. (2017). Effect of individual differences in construal level on procrastination: Moderating role of intelligence theories. Psychology, 8 (4), 517-525. Titz, W. (2001). Emotion en von Studierenden in Lernsituationen [University students’ emotions at learning]. Munster, Germany: Waxmann. Villavicencio, F. T. & Bernardo, A. B. I. (2013). Positive academic emotions moderate the relationship between self-regulation and academic achievement. British Journal of Educational Psychology, 83, 329–340. Wolters, C. A. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structures and goal orientations to predict students’ motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236–250. Zimmerman, B. J. (2011). Motivational sources and outcomes of self-regulated learning and performance. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 49–64). New York: Routledge. Zinan, W. Students perceptions of their ICT-based collage English course in China: A case study. Teaching English with Technology, 17 (3), 53-76. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 689 |