تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,281 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,356 |
بررسی رابطه بین نگرش به فناوری آموزشی ویدیوپروژکتور و میزان استفاده ازآن از منظر معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 10، شهریور 1396، صفحه 81-100 اصل مقاله (302.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیروس احمدی1؛ محمد حسین ابتکاری* 2 | ||
1دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یاسوج، ایران. | ||
2دکترای جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 14 مرداد 1397، تاریخ بازنگری: 10 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 11 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
فنّاوری آموزشی ویدیوپروژکتور به دلیل فعّال نمودن حواس مختلف، دارای کارکردهای متعددی است اما میزان استفاده از آن در بین معلّمان در سطح مطلوبی نیست. هدف پژوهش حاضر، بررسی نگرش معلَمان به فنّاوری آموزشی ویدیوپروژکتور است. روش تحقیق، پیمایشی و جامعهی آماری، معلَمان سه شهر یاسوج، دهدشت و گچساران است که 304 نفر به عنوان نمونه از 56 مدرسه و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت سنجش متغیر وابسته از پاسخگویان خواسته شد پاسخ دهند آیا در سال تحصیلی جاری از دستگاه ویدیوپروژکتور استفاده کردهاند؟ یا خیر؟ و جهت سنجش نگرش به ویدیوپروژکتور از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده گردید که به روش اعتبار سازهای، تعیین اعتبار و به روش آلفا کرانباخ تعیین پایایی گردید. براساس یافتههای توصیفی، میزان استفاده از ویدیوپروژکتور در حد پایینی است و فقط1/39 درصد معلَمان از این دستگاه استفاده کردهاند. آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد، نگرش شناختی به ویدیو پروژکتور رابطهی معناداری با نسبت شانس استفاده از ویدیوپروژکتور دارد و قادر است 15/0 واریانس آن را تبیین نماید. نتیجهگیری مقاله حاضر این است که در راستای افزایش استفاده از فنّاوری آموزشی ویدیو پروژکتور لازم است، ابتدا نگرش معلَمان به این فنّاوری آموزشی به ویژه، نگرش شناختی آنان، تغییر یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش؛ ویدیوپروژکتور؛ معلّمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study the Relationship between the Attitude to video projector as Educational Technology And the Rate of Using it from the Perspectives of the Teachers in Kohgiluye Boyerahmad Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr.Siroos Ahmadi1؛ Dr. Mohammad Hossein Ebtekari2 | ||
1Associate Professor. Department of Sociology, University of Yasouj. IRAN. | ||
2Graduated from Ph.D. in Sociology at the University of Yasouj. IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The video projector as an educational technology, due to the activation of various senses, has many functions, but its use among teachers is not desirable. The purpose of this study is to investigate the teachers' attitude towards video projector technology. The research method is survey and the research population is the teachers of three cities of Yasuj, Dehdasht and Gachsaran. 304 students were selected as sample from 56 schools using stratified random sampling To measure the dependent variable respondents were asked whether they used the video projector in the current academic year or not. A researcher-made questionnaire was used to measure the attitude of the teachers to the video projector. The validity and reliability of the questionnaire were determined through construct validity and Alpha Cronbach's ethods respectively. Based on descriptive findings, the use of video projector is low and only 39.1% of teachers use this device Logistic regression test showed that the cognitive attitude toward video projector has a significant relationship with the ratio of the chance of video projector use and can explain the variance of 0.15. Finally, it is concluded that in order to increase the use of video projector as educational technology, it is necessary to first change the attitude of teachers towards this educational technology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attitude, Instructional Technologies, Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |