تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,704 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,767 |
اختلالات دیکته نویسی در مقطع ابتدایی (مطالعه موردی: اختلال دیکته نویسی معین) | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 11، آذر 1396، صفحه 9-30 اصل مقاله (311.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحیم شبانی1؛ سعید خدایاری شوطی* 2؛ زهرا بابا زاده هاسونی3 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
2آموزگار مقطع ابتدایی شهرستان ماکو، ایران. | ||
3دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگله پیام نور ماکو، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 05 شهریور 1397، تاریخ بازنگری: 28 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
دیکته از جمله مهارتهای آموزشی و نوشتنی بسیار مهمی است که نیاز به پرداز های متعدد ذهنی دارد. نقص در هر بخش یا فرآیند میتواند منجر به یک خطای نوشتاری شود، شناسایی خطاهای شایع میتواند به فهم بهتر علل این خطاها و ارائه ی راه کارهای موثر برای حذف یا تعدیل آنها در کودکان ابتدایی کمک شایانی کند. در این پژوهش در مورد درمان مشکل درس دیکته نویسی دانشآموزی به نام معین که در پایه اول مشغول به تحصیل است میباشد. با بررسی دلایل و علائم اختلال دیکتهنویسی در دانشآموز متوجه شد که دچار اختلال دانشآموز ناشی از نارسانویسی، قرینه نویسی یا وارونه نویسی و عدم تمرکز حواس و بیرغبتی میباشد. راه حل-هایی جهت حل و درمان این اختلال ارائه نمودم که با بکاربستن این راهحلها تأثیر فراوانی در درمان اختلال دیکته دانشآموز رویت نمودم و متوجه شدم که کارهای صورت گرفته توانسته است تا حدود زیادی از تکرار اشتباهات مکرر وی در دیکتهنویسی به ویژه نارسانویسی، وارونه-نویسی و قرینهنویسی و سایر دروس جلوگیری داشته باشد به طوری که خود دانشآموز، خانواده، معلم و همکاران در مدرسه از درمان اختلال دیکته نویسی دانشآموز ابراز خوشحالی کردند. در این زمینه جهت درمان با اختلالات دیکته نویسی دانشآموزان پیشنهاداتی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دیکته نویسی؛ اختلال؛ دوره ابتدایی؛ اقدام پژوهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dictation Disturbances in Elementary School(Case Study: Specific Dictation Moein | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr.Rahim Shabani1؛ Saeed Khodayari Shouti2؛ Zahra Babazadeh Hasouni3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, IRAN. | ||
2Primary school teacher in Maku town, IRAN. | ||
3Bachelor of Science in Education, Payame Noor University, Maku , IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Dictation is one of the most important educational and writing skills that needs a lot of mental processes. Any defect in any part or process can lead to a written error. Identifying common errors can help to better understanding of the sources of these errors and provide effective ways to remove or modify them in elementary school children. This study examines the problem of the dictation module for a student named Moeen who is studying at the first grade in elementary school. By examining the sources and symptoms of dictation disorder in Moeen, it was found that his disorder was due to dysfunction, duplication, or reversal, a lack of concentration ,and reluctance. I presented several solutions to treat this disorder. Using these solutions had great impact on the treatment of dyslexic disorder in the student. Finally, I found that the strategies had been able to prevent to a large extent the repetition of his repeated duplication errors, in particular Dysfunctional, reverse-digitizing, and other lessons, so that the students themselves, family, teachers and colleagues at school expressed satisfaction with the treatment of student dictation disorder. In this regard, suggestions are being made for the treatment of student dictation disorders. Accordingly, in this paper, through using action research and analytical method, and reviewing the existing literature, we tried to explain the issues of dictation disorders to take effective steps to improve the problems of dictation. Due to the lack of quantitative or other scoring methods in the elementary period, direct observation of classroom and home assignment is used to measure writing and detecting the student’s dictation disorder. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Dysfunction, Dictation, Elementary, Action research | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,444 |