تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,139 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,994 |
بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان ؛مطالعة موردی: پردیسهای استان اردبیل | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 18، شهریور 1397، صفحه 39-70 اصل مقاله (8.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسداله خدیوی* 1؛ سیدمحمد سیدکلان2 | ||
1استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، گروه آموزش ابتدایی، مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 07 شهریور 1396، تاریخ بازنگری: 01 مهر 1397، تاریخ پذیرش: 01 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان اردبیل با روش آمیخته انجام شده است. درواقع، با ترکیب روش کیفی «مصاحبة گروههای کانونی» و روش کمّی «توصیفی-پیمایشی» انجام شد. در بخش کیفی عوامل و گویههای مؤثر بر کیفیت تدریس از دیدگاه استادان و دانشجومعلمان سرآمد دانشگاه شناسایی و دستهبندی شدند. در بخش کمّی نیز به کمک پرسشنامة محققساخته دیدگاههای 354 نفر (78 استاد و 276 دانشجومعلم) که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند، گردآوری و سپس، دادهها با نرمافزار Spss 22 با روش آماری مانوا و رتبهبندی فریدمن تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای بخش کیفی پژوهش نشان میدهد عوامل ویژگیهای فردی و حرفهای استادان، اجرای موفق برنامة درسی، ارزشیابی آموزشی، مدیریت کلاس، فضای فیزیکی دانشگاه، عوامل برون ساختاری (آموزش و پرورش) و درون ساختاری (محیطی-سازمانی) بیشترین نقش را در کیفیت آموزش و تدریس دانشگاه فرهنگیان دارند. همچنین در بررسی کمّی، یافتهها نشان میدهد از دیدگاه دانشجومعلمان دختر و پسر تفاوتی در عوامل استخراجشده بهجزء عوامل درون و برون ساختاری وجود ندارد و به لحاظ رتبهبندی عوامل، از دیدگاه استادان عوامل درون ساختاری (محیطی-سازمانی) ، ویژگیهای فردی و حرفهای استادان و عوامل برون ساختاری (آموزش و پرورش) در رتبههای اول تا سوم قرار داشتند و از دیدگاه دانشجومعلمان ویژگیهای فردی و حرفهای استادان در رتبة اول، عوامل محیطی–سازمانی و برون ساختاری (آموزش و پرورش) در رتبههای دوم و سوم قرار دارند؛ در نتیجه، باید گفت در کیفیت تدریس دانشگاه فرهنگیان اردبیل عوامل زیادی دخیل بودهاند که از بین آنها بیشترین تأثیر مربوط به ویژگیهای فردی و حرفهای استادان و عوامل درون ساختاری دانشگاه (محیطی- سازمانی) است که باید بیشتر بدانها توجه کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت آموزش/ تدریس؛ استادان؛ دانشجومعلمان؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Affecting Factors on teaching quality in Farhangian University (Case Study: College of Ardabil) | ||
نویسندگان [English] | ||
Asadollah Khadiv Khadiv1؛ Seyed Mohammad Seyed Kalan2 | ||
1Assistant Professor of Educational Sciences, Farhangian University. | ||
2PhD in Educational Management, Primary Education Department, Lecturer in Farhangian University. | ||
چکیده [English] | ||
This research was carried out with the aim of investigating the effective factors on the quality of education and teaching at Ardebil University of Medical Sciences in mixed method. In fact, by combining the qualitative method of "focus group interviews" and the quantitative "descriptive-survey" method. In the qualitative section, the factors and factors affecting the quality of teaching were identified and classified from the perspective of professors and students of the university's leading universities. In a small section, 354 people (78 teachers and 276 students of science) were selected through a researcher-made questionnaire that were selected by simple random sampling method. Then, the data were analyzed using SPSS22 software with Manova & Friedman Ranking Statistical Method. The findings of the qualitative research section showed that the factors of individual and professional faculty, successful implementation of curriculum, educational evaluation, class management, physical space of the university, factors of outsourcing (education) and in-structural (environmental-organizational) highest They have a role in the quality of teaching and learning at the University of Cultural Studies. Also, in a quantitative study, the findings showed that there is no difference in the factors of the extracted factors, except for internal and external factors, from the viewpoint of the male and female students. In terms of factors ranking, from the perspective of the faculty members of the internal structural (environmental-organizational) factors, Individual and professional faculty members and outsourcing factors (education) were ranked first to third, and from the viewpoint of academic students, the individual and professional characteristics of faculty members were ranked first, environmental factors - organizational and outsourcing (education) In the second and third ranks. As a result, it should be said that in the quality of teaching of Farhangian University in Ardebil, many factors have been involved, among which the most influences are the individual and professional characteristics of faculty members and the internal structural factors of the university (environmental-organizational), which require special attention. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching / Teaching Quality, Teachers, Student of Science, Farhangian University | ||
مراجع | ||
بانشی، محمدرضا؛ رضایی، ملیحه؛ شاهرودی، سمیه؛ ذوالعلی، فرزانه؛ اخوتی، مریم و حقدوست، علیاکبر (1392). «کاربرد مدلهای چندسطحی خطی و معادلات برآورد تعمیمیافته در ارزشیابی روند کیفیت تدریس استادان در ترمهای مختلف»، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 11(2)، 204-196. بریمانی، ابوالقاسم؛ صالحی، محمد و صادقی، محمدرضا (1390). «بررسی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش عالی در دوره تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان». فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، 2(4)، 51-70. پاکسرشت، محمدجعفر (1376). «کیفیت آموزشی، بررسی جنبههای شناختی آموزش وپرورش بر مبنای هدف»، مجله علوم تربیتی دانشگاه چمران اهواز، 1(2)، بدون صحفه. تنعمی، محمدمهدی (1391). مدیریت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی: شناخت و اجرای کیفیت فراگیر، تهران: سمت. رشادتجو، حمیده؛ عظیمیفر، معصومه؛ جمالی، اختر و نیکفر، شکوفه (1397). «ارائه مدلی برای ارتقای کیفیت آموزش در رشته داروسازی مورد: دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران». دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۱ (۲)، ۶۶-۷۲. زابلی، روحاله؛ مالمون، زینب و حسنی، مهدی (1393). «ارتباط بین عوامل موثر بر کیفیت تدریس استادان: مدل یابی معادلات ساختاری». دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 7(5)، 315-321. شعبانی ورکی، بختیار و قلیزاده، رضوان حسین (1385). «بررسی کیفیت تدریس در دانشگاه»، مجله پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 39، 22-1. شهیدی، نیما؛ جعفری، پریوش؛ قورچیان، نادرقلی و بهبودیان، جواد (1392). «رابطه بین خودکارآمدی و تعهد سازمانی با کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی در منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی»، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(3)، 44-21. عابدی، لطفعلی (1377). بررسی و تحلیل تواناییهای عمومی تدریس در برنامه درسی دورههای تربیت معلم دوسالانه ایران، رساله دکتری دانشگاه تربیت مدرس. غنچی، مستانه؛ حسینی، سیدمحمود و حجازی، یوسف (1391). «شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای تبیینکنندی کیفیت تدریس از دیدگاه استادان پردیسهای کشاورزی دانشگاه تهران»، مجله پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 5(3)، 31-40. طهماسبی، رضا؛ قلیپور، آرین و جواهریزاده، ابراهیم (1391). «مدیریت استعدادها: شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر جذب و نگهداشت استعدادهای علمی»، پژوهشهای مدیریت عمومی، 5(17)، 5-26. طبرسا، غلامعلی؛ حسنوند مفرد، مهدی و عارفنژاد، محسن (1391). «تحلیل و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزشی؛ مطالعه موردی: دانشگاه اصفهان»، فصلنامه میانرشتهای در علوم انسانی، 4(4)، 53-51. محمدی خانقاه، محمد و حسینزاده، امیدعلی (1394). «تدوین و اعتباریابی مدل تدریس اثربخش برای استادان دانشگاه تبریز». نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 8(31)، 77-91. معروفی، یحیی؛ کیامنش، علیرضا؛ مهرمحمدی، محمود و علیعسکری، مجید (1386). «ارزشیابی کیفیت تدریس در آموزش عالی: بررسی برخی دیدگاهها»، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 1(5)، 81-112. مصلح، هادی و خسروی، مهوش (1394). «بررسی روشهای ارزیابی کیفیت تدریس استادان دانشگاهی از طریق دانشجویان»، مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی، تهران، دانشگاه فرهنگیان. مطلبیفرد، علیرضا؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم و محسنزاده، فرشاد (1390). «بررسی و شناسایی نشانگرهای حرفهای و اخلاقی در آموزش و تدریس از نقطهنظر دانشجویان کارشناسی ارشد»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 6(4)، 1-8. نورالنساء، رسول. سقایی، عباس. شادالویی، فائزه و صمیمی، یاسر (1387). «اندازهگیری رضایت مشتری برای شناسایی فرصتهای بهبود در خدمات پژوهشی آموزش عالی»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 14(3)، 49-98. نیکنامی، مصطفی (1386). «نظارت و راهنمایی تعلیمات و جایگاه آن در آموزش و پرورش»، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 5. هاشمی، سیداحمد و عباسی، ابوالفضل (1394). «ارزیابی کیفیت فرایند تدریس؛ دانشکده پرستاری لامرد»، دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8(3)، 131-136. هداوند، سعید و حیدریفر، مهدی (1395). «شناخت و تحلیل عوامل اثرگذار در ارتقای کیفیت تدریس مدرسان». فصلنامه مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 9 (3)، (پیاپی 35)، 41-60. یارمحمدزاده، پیمان؛ فیضی، ایوب؛ محمدیان، کویستان و آق آتابای، آمنه (1396). «رابطه ویژگیهای شخصیت و سبک رهبری کلاس درس با کیفیت تدریس استادان دانشگاه به روش خودارزیابی: ارائه یک مدل ساختاری». نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 10(39)، 29-51. Durišová, M.; Kucharčíková, A. & Tokarčíková, E. (2015). Assessment of Higher Education Teaching Outcomes (Quality of Higher Education). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2497-2502. Ellis, R. (2018). Quality assurance for university teaching: Issues and approaches. In Handbook of Quality Assurance for University Teaching (pp. 21-36). Routledge. Evers, A. T.; Van der Heijden, B. I. & Kreijns, K. (2016). Organisational and task factors influencing teachers’ professional development at work. European Journal of Training and Development, 40(1), 36-55. Farahani, M. F. & Farahani, F. F. (2014). The Study on Professional Ethics Components among Faculty Members in the Engineering. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2085-2089. Ghonji, M.; Khoshnodifar, Z.; Hosseini, S. M. & Mazloumzadeh, S. M. (2013). Analysis of the some effective teaching quality factors within faculty members of agricultural and natural resources colleges in Tehran University. Journal of the Saudi Society of Agricultural Sciences. Hamiti, M.; Reka, B. & Imeri, F. (2015). The Impact of Computer Components in Enhancing the Quality of Teaching and Learning Process in Universities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 2422-2426. Hubackova, S. (2015). Factors Influencing the Quality of Teaching and the Foreign Language Knowledge. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1952-1956. Newman, L. J. (2003). An analysis of student teachers representations of real life teaching problem: A neo – piagetian perspective; The University of British Columbia (Canada). Osma, I. & Radid, M. (2015). Analysis of the Students’ Judgments on the Quality of Teaching Received: Case of Chemistry Students at the Faculty of Sciences Ben M'sik. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 2223-2228. Seyfried, M. & Ansmann, M. (2018). Unfreezing higher education institutions? Understanding the introduction of quality management in teaching and learning in Germany. Higher Education, 75(6), 1061-1076. Silvestro, R. (2001). "Towards a contingency theory of TQM in services ‐ How implementation varies on the basis of volume and variety", International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 18 Iss: 3, pp.254 – 288. Steinhardt, I.; Schneijderberg, C.; Götze, N.; Baumann, J. & Krücken, G. (2017). Mapping the quality assurance of teaching and learning in higher education: the emergence of a specialty?. Higher Education, 74(2), 221-237. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,469 |