تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,011 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,298,011 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,686,732 |
ارائه مدلی برای نقش مهارت، نیاز و نگرش دبیران به فاوا بر کاربست آن در جریان تدریس با میانجی کیفیت خدمات فناوری در مدارس هوشمند | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 11، آذر 1396، صفحه 63-82 اصل مقاله (431.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده سمیرا میرفرجود لنگرودی* 1؛ عادل زاهد بابلان2؛ مهدی معینی کیا3؛ علی خالق خواه4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران. | ||
2دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی، ایران. | ||
3استادیار دانشگاه محقق اردبیلی، ایران. | ||
4استادیاردانشگاه محقق اردبیلی، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1395، تاریخ بازنگری: 25 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 03 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
هدف ازاین پژوهش، ارائه مدلی برای نقش مهارت، نیاز و نگرش دبیران به فاوا برکاربست آن در جریان تدریس با میانجی کیفیت خدمات فناوری در مدارس هوشمند بود.جامعهی آماری پژوهش، شامل34دبیرستان هوشمند با714دبیر زن ومرد شاغل، دوره دوم متوسطه ناحیه یک ودوشهر رشت در سال93-94 بود. ازمیان این جامعه، تعداد 17دبیرستان به شیوه خوشه ای از نواحی یک و دو شهر رشت انتخاب شد از این تعداد دبیرستان، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد250دبیر شاغل (114زن و 136مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند.روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. نتایج نشان داد که وضعیت کاربست دبیران از فناوری در جریان تدریس پایین است و مهارت و نیازدبیران به فناوری از سطح متوسط تفاوت معنی داری ندارد، وضعیت نگرش آنها به فناوری نیزازحدمتوسط به گونه ای معناداربالاتراست یعنی دبیران نگرش مثبتی نسبت به فناوری در کلاس دارند.درموردکیفیت خدمات نتایج بیانگر وضعیت مناسب خدمات در مدارس هوشمندبود. همچنین خروجی به دست آمده از نرم افزار لیزرل حاکی از برازش عالی مدل است و نتایج بیانگر این بود که مهارت دبیران به فاوا(05/0 p<)، اثر مستقیم و غیر مستقیم بر کاربست فناوری دارد امانیاز دبیران به فاوا(05/0 p>)برکاربست معنی دار نیست.نگرش دبیران به فاوا نیز(05/0 p<)اثر غیر مستقیم بر کاربست دارد | ||
کلیدواژهها | ||
کاربست فاوا؛ مهارت در فاوا؛ نیاز به فاوا؛ نگرش به فاوا؛ کیفیت خدمات؛ مدارس هوشمند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Providing a Model for the Role of Teachers' Skill, Need and Attitude Towards ICT on its use During Teaching Process with the Mediator of the Quality of the Technology Services in Smart Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyedeh Samira Mirfarjod Langrodi1؛ Dr. Adel Zahed Babolan2؛ Dr. Mahdi Moeini Kia3؛ Dr. Ali Khalegh Khah4 | ||
1Student of Master Science Degree, Mohaghegh Ardabili University, IRAN.. | ||
2Associate Professor, Mohaghegh Ardabili University, IRAN. | ||
3Assistant Professor, Mohaghegh Ardabili University, IRAN. | ||
4Assistant Professor, Mohaghegh Ardabili University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to provide a model for the role of teachers' skill, need and attitude towards ICT on its use during teaching process with the mediator of the quality of the technology services in smart schools . Statistical population includes 34 smart schools (16 girls high school and 18 boys) with 714 male and female teachers in districts one and two in Rasht in the secondary high schools in the academic year 93-94. Out of this community, 17 high schools were selected through cluster sampling from both districts. Of these high schools, 250 teachers (114 women and 136 men) were selected as sample using Krejcie and Morgan table. The research was descriptive, correlational in structural equation modeling. A questionnaire was used to collect data from Hamedi, Tandvyak and Ganjevi (1393) To measure the attitude toward ICT , a standard questionnaire for computer attitude assessment CAS (Lloyd and Gersard ) and finally a questionnaire used to measure the quality of services based on the SERVQUAL SERVICE QUALITY QUESTIONNAIRE. Findings showed that despite the low utilization of technology by the teachers and their moderate need feeling toward skills, they have a positive attitude toward technology in the classroom. Regarding the quality of service, the results indicate a good status of service in schools. Also, the output taken from the LaserL software suggests an excellent fit of the model, and the results indicate that the skill of the teachers in ICT has a direct and indirect effect on the use of technology, but the need for teachers to use ICT is not meaningful. Also, teachers' attitude toward ICT has an indirect effect. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ICT Skills, the Need for ICT, Attitudes to ICT, Service Quality, smart schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 275 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 311 |