تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,393 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,428 |
ارزیابی رضایت تحصیلی مهارت آموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 11، آذر 1396، صفحه 103-120 اصل مقاله (329.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیه زارع* 1؛ سهیلا جاهدی2؛ سیدیعقوب موسوی3؛ بشیر عجمی بافرانی4 | ||
1دکتری برنامه ریزی درسی، اموزگارابتدایی شهرستان مرودشت، ایران. | ||
2دکتری رشته روان شناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
3دانش اموخته کارشناسی ارشد رشته فلسفه اموزش و پرورش دانشگاه تربیت مدرس. اموزگارابتدایی شهرستان مرودشت، ایران. | ||
4دانش اموخته کارشناسی ارشد رشته متالورژی دانشگاه علم و صنعت. دبیر حرفه و فن، شهرستان کنارک، ایران. . | ||
تاریخ دریافت: 14 شهریور 1397، تاریخ بازنگری: 05 مهر 1397، تاریخ پذیرش: 07 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی میزان رضایت تحصیلی مهارتآموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود. روش تحقیق، آمیخته(کمّی-کیفی) بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رضایت تحصیلی دانشجویان(ترکزاده،1386؛ به نقل از محترم،1390) بود؛ روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مهارتآموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس که در چهارمین آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شدهاند، بود(250نفر) نتایج پژوهش نشان داد که:میانگین رضایت تحصیلی دانشجویان در همه ابعاد، در سطح مطلوبند و در سطح 001/ معنادار میباشند. بیشترین میانگین بعد رضایت تحصیلی دانشجویان، مربوط به بعد رضایت همکلاسی و کمترین میانگین مربوط به رضایت از محیط تحصیلی است که در سطح 001/ معنادار است. بین میانگین بعد رضایت از همکلاسی با ابعاد رضایت از ارتقاء و پیشرفت تحصیلی در محل تحصیل، رضایت از ارزیابی و پیشرفت تحصیلی و رضایت از محیط تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین بعد رضایت از تحصیل با ابعاد رضایت از استاد و همکلاسی، تفاوت زیادی بین میانگینها وجود ندارد. تفاوت معناداری میان میانگین رضایت تحصیلی دانشجویان زن و مرد؛ مجرد و متأهل وجود ندارد. بین رضایت تحصیلی دانشجویان بر حسب مدرک تحصیلی؛ و دانشجویان با سهمیه آزاد و ایثارگر تفاوت معنادار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایت تحصیلی؛ مهارت آموزان؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessment of the Academic Satisfaction of the skill Trainees ( called madeh28) of Farhangian University in Fars Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Somaye Zare1؛ Dr. Soheyla Jahedi2؛ Seyad Yaghob Mousavi3؛ Bashir Ajami Baferani4 | ||
1Elementary teacher, IRAN. | ||
2Ph.D. in Psychology, farhangian University, IRAN. | ||
3Master Science in Philosophy of Teaching and Training at Tarbiat Modares University, Elementary Teacher, IRAN. | ||
4Master Science in Metallurgy, University of Science and Technology, Konarak City, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to assess the academic satisfaction of the skill trainees ( called madeh28) of Farhangian University in Fars Province. The research method was a sequential exploratory blend (quantitative-qualitative). To collect data, a student satisfaction questionnaire (Turk-ezadeh, 2007; quoted from Mohtaram, 2011) which has six dimensions such as: satisfaction with education, teacher's satisfaction, satisfaction from classmates, satisfaction with promotion and Academic achievement, satisfaction with the assessment of educational progress and satisfaction with the educational environment;as well as two explanatory questions were used. Validity and reliability of this questionnaire were confirmed. The statistical population of the study include all male and female skill trainees of Farhangian university in Fars province who were admitted through the fourth educational employment test (250 trainees). Through Cochran formula and simple random sampling method, 120 subjects were selected as Statistical samples. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The results of this study showed that: Students' academic satisfaction average in all dimensions was at the desired level and at 0/01 significance level. The highest average of students' satisfaction was in the satisfaction of the classmates and the lowest mean of satisfaction was in the educational environment. There is a significant difference between the average satisfaction level of the classmate and the dimensions of satisfaction with promotion and academic achievement at the place of study, satisfaction with assessment and academic achievement and satisfaction with the educational environment; There is no significant difference between the average academic satisfaction of female and male students, single and married. There is a significant difference between students' academic satisfaction in terms of degrees and students with free and self-sacrificing quotas. The first priority in the list of trainees' suggestions for improving the quality of education was to invite experienced teachers to provide teaching methods in all courses, and their first priority in the list of the biggest family problem during the training course was financial problem. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic satisfaction, Skill Trainees, Farhangian University, Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 405 |