تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,310,747 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,697,249 |
تحلیل محتوای کتاب های ریاضی پایه دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک چاپ 1397، بر اساس رویکرد مدل سازی و کاربردها | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 10، خرداد 1397، صفحه 19-27 اصل مقاله (306.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
منصوره موسی پور* | ||
استادیار گروه ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 02 آبان 1397، تاریخ پذیرش: 13 آبان 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، تحلیل محتوای کتاب های ریاضی پایه دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک چاپ 1397است، که شامل کتاب های هندسه(3)، ریاضیات گسسته و حسابان(2) می باشد. در پژوهش، مسائل موجود در تمرین ها و کار در کلاس ها و فعالیت های موجود در این کتاب ها، با توجه به پنج مقوله حوزه مدل سازی و کاربرد، یعنی "بدون زمینه"، "زمینه مدار غیر معقولانه"، "زمینه مدار مستقل از زمینه"، "کاربرد استاندارد" و "مدل سازی"، کدگذاری شد. نتایج پژوهش نشان داد که مسائل بدون زمینه، درصد بالایی از مسائل بررسی شده را تشکیل می دهند. به طوری که %99 درصد از مسائل کتاب هندسه(3)، %18/75 از مسائل کتاب ریاضیات گسسته و %52/92 درصد از مسائل کتاب حسابان(2)، از نوع بدون زمینه بودند و پس از آنها، سوال های "مستقل از زمینه" و "کاربرد استاندارد" قرار می گرفتند. در کتاب های هندسه(3) و ریاضیات گسسته، هیچ سوال "زمینه مدار غیر معقولانه" وجود نداشت اما %68/0 از سوال های بررسی شده در کتاب حسابان(2) در این مقوله جای می گرفتند. همچنین هیچ یک از سوالات بررسی شده در سه کتاب در زمینه"مدل سازی" نبود، که نشانه عدم توجه به رویکرد مدل سازی و کاربردها در این سه کتاب است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل سازی و کاربردها؛ تحلیل محتوا؛ کتاب حسابان(2)؛ کتاب هندسه(3)؛ کتاب ریاضیات گسسته پایه دوازدهم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Cotent analysis of mathematics books of 12th grade in branch mathematics and physics, published in 2018 | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Mansooreh Moosapoor | ||
Assistant of Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of study is to analyze the content of the mathematical books of the 12th students in Mathematical and Physical branch published in 1397, which includes Geometry (3), Discrete Mathematics and Calculus (2). In this research, the problems in exercises and work in the classes and activities in these books, according to the five categories of modeling and application areas, namely "without background", "unreasonable circuit background", "background field" Independent of the field "," Standard application "and" Modeling "were reviewed and coded. The results of the study showed that uncontrolled issues constitute a high percentage of the studied issues. So that 99% of the issues in the book of geometry (3), 75.18% of the discrete mathematical questions and 92.22% of the book of calculus (2) were unconditional, and after them, the questions " Independent of the field "and" standard application ". In Geometric books (3) and discrete mathematics, there were no questions "unreasonable circuit background", but 68.6% of the questions examined in the of Calculus (2) were in this category. Also, none of the surveyed questions was in three books on "modeling", which is indicative of the lack of consideration of the modeling approach and applications in these three books. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Modeling and Applications, Content Analysis, Book of Accounts (2), Geometry Book (3), Discrete Mathematical Book of the Twelfth Foundation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 783 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 695 |