تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,013 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,306,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,692,468 |
بررسی اثر بخشی بسته آموزشی راهبردهای خودگردان-فراشناختی بر مولفه های تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 12، اسفند 1396، صفحه 27-46 اصل مقاله (295.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبداله رشیدزاده* 1؛ رحیم بدری2؛ اسکندر فتحی آذر3؛ تورج هاشمی4 | ||
1معاون اجرایی در آموزش و پرورش شهرستان ورزقان | ||
2گروه روان شناسی.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تبریز.ایران | ||
3گروه روانشناسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.دانشگاه تبریز. ایران | ||
4گروه روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی .دانشگاه تبریز. ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 مهر 1397، تاریخ بازنگری: 03 آذر 1397، تاریخ پذیرش: 04 آذر 1397 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر در روند تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان-فراشناختی بر مولفه های تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان شهرتبریز انجام گرفت. به همین منظور تعداد 60 نفر از دانش آموزان دارای تعلل ورزی بالا که از طریق غربالگری و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند. در یک طرح آزمایشی به صورت جایگزینی هدفمندبه دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از مقیاس تعلل ورزی(سولومون وراثبلوم) و برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین های دوگروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد(001/0> p). بنابراین آموزش راهبردهای فراشناختی موجب کاهش میانگین نمرات گروه آزمایش در سه مولفه (آماده کردن مطالب و تکالیف، مطالعه برای امتحان، تهیه مقالات ترمی و سالی)و موجب افزایش میانگین نمرات در مولفه (احساس ناراحتی نسبت به اهمال کار بودن ) شده است. این پژوهش نشان دادکه با آموزش راهبردهای خود گردان فراشناختی، می توان برنامه هایی برای بهبود وکاهش تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان تدارک دید، این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمین، مربیان و مشاورین مدرسه می باشد که می توانند ازنتایج آن برای بهبود پیشرفت دانش آموزان استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری خودگردان؛ فراشناخت؛ تعلل ورزی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of training package selfreguleted-metacognitive learning strategies on academic procrastination of secondary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdollah Rashidzade1؛ Dr. Rahim Badri2؛ Dr. Eskandar Fathi azar3؛ Dr. Touraj Hashemi4 | ||
1Education Expert, Varzaghan, IRAN. | ||
2Department of pshycology. Tabriz University, IRAN. | ||
3Department of pshycology. Tabriz University, IRAN. | ||
4Department of pshycology. Tabriz University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to determine the effectiveness of teaching selfreguleted -metacognitive learning strategies on academic procrastination students in Tabriz,. For this purpose, 60 students with high procrastination were selected through preliminary study and screening. In a pilot design, they were assigned to two experi-mental and control groups.The tools used in this research included the degree of Academic Procrastination. and to analyze the data,multivariate covariance analysis was used The results The results showed that significant difference between the two groups of test and control (p <0.001). Therefore, teaching autonomous-metacognitive strategies reduces and improves the average grades of the experimental group in three components (preparing materials and assignments, studying for the exam, preparing sentences and years of study) and increasing the mean scores in the component (feeling upset about the negligence of work). this research showed that by training their strategies The metacogni-tive battalion can provide programs to improve and reduce academic procrastination; this research has implications for teachers, trainers and school counselors that can use their results to improve students' progress. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
selfreguleted learning, Metacognition, Academic procrastination | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 527 |